Náboženský život v dejinách  Udavského

Obec Udavské sa prvý raz spomína v roku 1317.Vlastníkmi panstva boli Drughetovi, ktorí začiatkom 17.storočia konvertovali na katolícku vieru. Šírenie katolíckej viery ,týmto spôsobom  pozitívne ovplyvnili v oblasti svojho panstva. Farnosť Udavské sa prvý raz spomína v roku 1689. Tvorili ju panská obec a filiálky: Adidovce, Dedačov, Hankovce, Koškovce, Ľubiša, Maškovce, Vyšný Hrušov. Farský kostol z roku 1701 bol zasvätený Najsvätejšej Trojici na mieste predošlého dreveného kostola. V tom čase panstvo patrilo Csákyovcom, gróf František daroval kostolu v roku 1710 oltárny obraz. Farnosť bola začlenená do Košickej diecézy v roku 1804.Pozostávala z farskej obce a filiálky Veľopolie, nastalo tak po zriadení fary v Ľubiši a Vyšnom Hrušove už v 18.storočí. V roku 1828 žilo v obci 779 obyvateľov z toho katolíkov 759. V starom kostole boli maľby erbov grófskych rodín Drughetovcov, Zichyovcov, Csákyovcov. Na začiatku 20.storočia žilo v obci 799 obyvateľov , katolíkov bolo počtom 631. K významným osobnostiam histórie obce a zvlášť farnosti patrí dodnes kňaz  Dr. Štefan Hések, miestny duchovný (1918-1939) , dekan , neskôr generálny vikár.

Do Udavského prišiel v ťažkých časoch vojny  a napriek tomu uskutočnil myšlienku výstavby nového kostola. Stalo sa tak za podpory panstva, domácich občanov i žijúcich Udavčanov  v Amerike. O podpore panstva svedčí i prenesenie pozostatkov grófa Szirmayho a jeho manželky do nového kostola . Oltár dali vystaviť Ján Orendáč- Lackovský a Michal Rak v roku 1927. Dňa 28.08.1927 vykonal požehnanie kostola Jozef Čársky , košický biskup. V poslednom  sčítaní  obyvateľstva Slovenskej republiky v roku 2011  sa z počtu obyvateľov 1256 ku rímskokatolíckej viere hlásilo :1074 obyvateľov. Z toho sa dá vysvetliť, že viac ako polovica farskej obce je rimo-katolíkov. Rovnako to platí aj o filiálnej obci Veľopolie kde sa hlási 311 obyvateľov z celkového počtu 318 k rímsko-katolíckej viere v 21.storočí. Napísal BB

« Back

Z dnešného evanjelia

"Chceli ho chytiť, ale ešte neprišla jeho hodina" /31. 3. 2017/Dnešné evanjelium mi dalo určitú odpoveď na otázky, ktoré sa vynárali v mojej hlave pri čítaní novín o udalostiach vo svete. Zvlášť v problematike v oblasti morálky a etiky v politickom rozhodovaní.

Dnešné evanjelium totiž prináša správu o potrebe ľudí mať neustále určitú náboženskú pečiatku-certifikát, aby som pochopili, čo sa deje okolo nás. Obyvatelia Jeruzalema sú pobúrení tým, že Ježiš nie je ešte stále umlčaný. Jeruzalemčania hovorili: „Nie je to ten, čo ho chcú zabiť? Pozrite, hovorí verejne a nič mu nevravia. Vari sa už aj poprední muži presvedčili, že on je Mesiáš? Lenže o tomto vieme, odkiaľ je, ale keď príde Mesiáš, nik nebude vedieť, odkiaľ je.“ Zdá sa im čudný laxný postoj, ktorý zaujali tí, čo by mali vyriešiť problematiku Kristovej prítomnosti. Dnes by sme mohli hovoriť o hlasoch ľudí, ktorí sa ozývajú pre akoby Pápežovú nevšímavosť voči dianiu v Európe: Európsky parlament prijme dokument, ktorý definuje potrat ako ľudské právo a Pápež je ticho; homosexuálne manželstvo (teda už nie len partnerstvo ako kontrakt, ale ako manželstvo) a Pápež ticho; Británia chce uzákoniť právo homosexuálov na manželstvo v kostoloch a Pápež ticho; precedens, ktorým sa definuje ľudské “právo na dieťa” a to hocijakým spôsobom (pre syna homosexuála ho splodí s ním matka)… Aj preto v talianskych novinách je možné nájsť titulky ako “Troppa grazia caro Papa” - Veľa milosti, milý Svätý Otec.” Je prirodzené, že od Cirkvi sa očakávajú jasné odpovede viery. Na druhej strane Kristus sa nepriamo pýta: Môže Cirkev zavrieť vanutie Ducha do klietky? Zdroj:www.domimacak.eu

Profil na Mojej Komunite

farnosť Udavské
x-registered-members
x-involved-communities
x-involved-families
Miestny správca:
Mgr. Vincent Dráb
Kapláni:
contact-informations