Blogs

« Back

Islamský štát na Sinaji sa vyhráža smrťou egyptským koptom, ktorí smútia za svojim otcom

Islamský štát na Sinaji sa vyhráža smrťou egyptským koptom, ktorí smútia za svojim otcom

Obavy, že „Islamský štát“ opäť ohrozí životy najväčšej kresťanskej populácie na Blízkom východe sa znovu objavili po tom, čo radikálna militantná skupina zabila egyptského koptského podnikateľa, ktorý financoval stavbu jediného kostola v jeho dedine na severe Sinaja. Smrť 62 ročného Nabila Habashy Salamu bola oznámená minulý týždeň, ale nové informácie stoja za pozornosť.

Salama bol prepadnutý a potom v predvečer 7. novembra 2020 unesený, keď bol na ulici vo svojej dedine Bir-al-Abd. Keď sa Nabil bránil trom ozbrojeným, nemaskovaným útočníkom, odhodil mobilný telefón. Našli ho okoloidúci a vrátili späť jeho rodine. Tento malý detail má určitý význam, ako sa uvádza nižšie.

Päť dní po jeho únose, 12. novembra, dostal jeho syn Peter hovor od tých, ktorí držali jeho otca. Umožnili mu hovoriť s Nabilom, uviedli však, že potrebujú 2 milióny egyptských libier (127 550 USD alebo 91 250 GBP) - nie ako rukojemnícke výkupné, ale ako „jizya“ daň od zvyšných koptov v dedine - ak chcú vidieť Nabilov návrat.

Únoscovia dali Petrovi na vyzbieranie peňazí 48 hodín. Potom sa však zvýšila na 5 miliónov egyptských libier (približne 321 000 USD alebo 230 000 GBP) s príkazom, aby koptský biskup Cosman vyzbieral peniaze od všetkých miestnych kresťanských rodín.

Keď mu po nejakej dobe únoscovia znova zavolali, Peter povedal, že nedokázali zhromaždiť množstvo požadovanej „jizya dane“. Volajúci sa vtedy vyhrážal, že skupina zabije Petra a jeho brata Fadyho, aj ich rukojemníka otca. Keď sa to dozvedela polícia, požiadala bratov, aby opustili svoju obec, pretože nemohli zaručiť ich bezpečnosť.

1. januára, krátko pred pravoslávnymi Vianocami, sa bratia pod stresom z každodenného strachu o život svojho otca cítili nútení zanechať všetko a prinútiť svoje rodiny, aby sa presťahovali.

Už vtedy zaznelo ďalšie volanie: „Vieme, kde ste; vieme o vás všetko “.

Posledná výzva prišla na konci februára „To bolo naposledy, čo som mohol hovoriť so svojím otcom; potom sme ho už nepočuli, “povedal Peter pre World Watch Monitor.

V nedeľu 18. apríla, v deň, keď Islamský štát na Sinaji zverejnil videozáznam - na ktorom sú zabití Habashy a ďalší dvaja obyvatelia Sinaja  bol videozáznam rodine zaslaný „v prvú hodinu úsvitu“ . Bol to úplný šok a hrôza. Opäť ho sprevádzali hrozby z likvidácie týchto dvoch bratov.

A tieto vyhrážky smrťou neprestali prichádzať ani do minulého týždňa, keď rodina smútila. (Habashy zanechal aj dcéru Marinu).

Ale jedným z najnepríjemnejších aspektov „oznámenia“ o smrti Nabila Habashy Salamu je, že ho sprevádzal jeho obrázok, na ktorom s úsmevom na tvári opravoval múr cirkevnej budovy. Pri písaní na ňu vyzerá spokojne.  Podľa médií je to fotografia samotného Nabila. Peter ju však nikdy predtým nevidel - nepatrila do rodinnej zbierky fotografií ich otca. Peter pre World Watch Monitor verí, že fotografiu urobil niekto, kto sledoval pohyby ich otca, možno dokonca jeden z jeho únoscov, ak nie vrahov. A z tohto dôvodu si rodina myslí, že extrémistické milície, ktoré zabili ich otca, majú ich telefónne číslo a naďalej sa môžu vyhrážať smrťou.

Daň „Jizya“ pre nemoslimov ako peniaze na ochranu 

Podľa tradičného islamského práva sa jizya platí nemoslimami iba úradom. Podľa Definition.net „Z pohľadu moslimských vládcov bola jizyja ... dôkazom toho, že nemoslimovia akceptujú podriadenie sa štátu a jeho zákonom. Za to bolo nemoslimom umožnené vyznávať svoju vieru, požívať určitú mieru autonómie, mať nárok na ochranu moslimským štátom pred vonkajšou agresiou a byť oslobodený od vojenskej služby a od zakat daní povinných pre moslimov. “

Keď v júni 2014 džihádisti dobyli Mosul a okolitú rovinu, obnovili kresťanom tradičné islamské ultimátum: konvertovať, platiť jiziju , odísť alebo byť zabití. Odvtedy príležitostne moslimskí duchovní najtvrdšej línie požadujú jej uvalenie na kresťanov. 

V roku 2012 biskup Cosman uviedol, že z asi 500 000 ľudí v jeho diecéze Severný Sinaj - s rozlohou 200 x 127 km - bolo len asi 740 kresťanských rodín (asi 3 000 jednotlivcov), takže boli dosť rozptýlení. Pre porovnanie, viac ako 2 000 kresťanských rodín žilo v mestskej štvrti Káhiry Hadayak al-Maadi.

V roku 2017, iba za tri týždne od 30. januára do 23. februára bolo zabitých 8 koptských kresťanov islamistickými bojovníkmi. To podnietilo odchod asi 350 rodín z El-Arish do ďalších miest, ako je Port Said, Ismailia a dokonca aj do ďalších častí Egypta.

Otec Youssef Sobhy, kňaz v koptskej pravoslávnej katedrále sv. Márie a sv. Michala (arcibiskupstvo na severe Sinaja), povedal pre World Watch Monitor:

" Väčšina kresťanských rodín utiekla z El-Arisha, keď cítili, že boli cieľom týchto militantov, ich životy boli v ohrození a neexistovala pre nich žiadna ochrana." Polícia zamerala úsilie na ochranu vstupných bodov do mesta. Prítomnosť polície v El-Arish nie je taká výrazná ako v okolí. “

V apríli 2017 pridružená organizácia Islamského štátu vykonala samovražedné bombové útoky, pri ktorých zahynulo asi 50 koptov v kostoloch na Kvetnú nedeľu v severnom Egypte.

Okrem zamerania sa na kresťanov a na štátne bezpečnostné sily povstalci v novembri 2017 zahájili paľbu na súfijských moslimov (ktorých Islamský štát považuje za kacírov), ktorí sa modlili v mešite Bir al-Abd a zabili tam viac ako 300 ľudí.

Operácia egyptskej armády zameraná na opätovné získanie bezpečnostnej kontroly nad severným Sinajom však bola veľmi drsná a bola dokonca kritizovaná od Human Rights Watch za porušovanie ľudských práv.
Tvrdí sa tam, že armáda  zakázala nezávislé spravodajstvo zo Severného Sinaja. Stíhala a uväznila niekoľkých novinárov, ktorí sa venovali dianiu v oblasti.

Skrátené

Preklad z World watch monitor

Foto: flickr