Blog

« Назад

Orosh verzus Bezák.... dokedy?

Orosh verzus Bezák.... dokedy?

uhlo to celé dákym čudným smerom....

Ahoj Otecko, veľmi Ťa prosím o požehnanie pre každého jedného človeka, ktorý bude čítať tento článok, aby nepriateľ nemohol prekrútiť moje slová, ale aby v správnej miery pochopil moje slová. Prosím Ťa aj za seba, aby som v pokore prijal každú kritiku a komentár. O to prosím v Mene Ježiša Krista!

Dobrý deň, priatelia,

dneska som si mrkol správu na http://trnava.sme.sk/c/6917740/hanba-kricali-na-oroscha-bezakovi-priaznivci.html

Sám sa radím medzi sympatizantov Bezáka, ale po jednej výmene názorov s celou farnosťou som stiahol chvost a uvedomil som si, že "tadiaľto cesta nevedie".

Nehovorím, že Bezák je zlý, alebo KBS je zlá. Z kuloárnych informácií by som mohol tak stručne skonštatovať, že "pravda je niekde v strede". To ako v manželstve - nikdy nie je na vine iba jeden. Už som ženatý, tak trochu viem povedať, že je to často o "kolektívnej vine" :-)

1) V prvom rade je potrebné odsúdiť konanie "účastníkov protestu". Prosím, nemýľte sa, odsúdiť KONANIE účastníkov protestu, nie odsúdiť ÚČASTNÍKOV samotných. Cítia krivdu, i ja ju stále cítim. Ale začal som sa na to dívať ináč. V mojej hlave som problém dokonca vyostril a povedal som si, že toto neni problém medzi Bezákom a ostatnými biskupmi. Kauza "Bezák", ako to média honosne nazvali, však poukazuje na jeden (podľa mňa) hlbší problém: A to je postoj kléru voči veriacim. Samozrejme ma môžete napadnúť za to, že zovšeobecňujem a všetkých biskupov z množiny (KBS mínus Bezák) hádžem do jedného vreca.

Môj zovšeobecňujúci postoj účelovo zdôvodním tým, že sa predsa nenašiel ani jeden otec biskup, aby sa postavil k Bezákovi ako chlap. Nemusel sa ho priamo zastať, ale pochlasky zaujať spravodlivý postoj typu: "vieč čo Robo, takto a takto to nie je dobre, budú z toho následky". To je ale už ich bordel - ja oddôvodňujem svoj zovšeobecňujúci postoj.

Teda - vrátime sa k "účastníkom zájazdu" - sám za seba toto konanie odsudzujem, pretože nie je spravodlivé či už z duchovného hľadiska, alebo z morálneho. Pre ilustráciu uvediem prehnaný príklad, aby niekto z demonštrantov si to vedel trochu predstaviť na jednoduchej modelovej situácií: Iste by sa ani jednému z nich nepáčilo, keby vydával dcéru alebo ženil syna, a zišli by sa bývalí partneri týchto ľudí, a pohukovali by na svadobný sprievod. Bolo by to

i) dehonestujúce udalosť

ii) urážajúce

iii) veľmi bolestivé na citovej úrovni - čo také matky tých mladomanželov... tie by mali krásnu pamiatku na celý život

iv) nespravodlivé pred Bohom

Na animátorskej škole som sa naučil, že sú veci spravodlivé a sú veci dobré. No ale veci dobré, nemusia byť automaticky spravodlivé /pred Bohom. Lebo spravodlivé je to, ako by sa na vec pozeral Boh.

Myslíte, že by Ježiš schvaľoval rušenie tejto procesie? Jasné, Ježiš by neschválil nespravodlivé ťahy istých cirkevných štruktúr a s láskou by ich skritizoval, ako to vehementne robil už za života, ale isto by si nedovolil postaviť sa s transparentom pred procesiu.

 

2) Dostávam sa k druhej veci, ktorá je kľúčová podľa môjho názoru. Mnohí aj neveriaci vnímajú "kauzu Bezák" ako niečo, čo s nami prispatými veriacimi pohne. Čo má pohnúť? Prečo "kauza Bezák"?

Ako som povedal "kauza Bezák" odhalila jednu veľmi dôležitú vec, nazvem to "radikálnu trhlinu v prístupe otcov biskupov k im zverenému Božiemu ľudu".

Najprv (ďalšia) modelová situácia, na ktorej nám istý kňaz demonštroval rozdiel medzi slovenským biskupom a českým biskupom. V tejto situácii sa toto rozlíšenie veľmi hodí. A teda:

Zadefinujeme si dva faktické predpoklady:

i) Cirkev na Slovensku je viac tradičná ako presvedčená.

ii) Cirkev v Česku je väčšinou presvedčená ako tradičná.

Potom:

Zo skúseností s prístupom českých biskupov voči veriacim, či verejnosti vôbec, je zrejmé, že keby sa "kauza Bezák" odohrala v Česku, tiež by českí biskupi nezverejnili dôvody odvolania Bezáka, ale prístup k ľuďom by bol asi takýto:

"Pozri synku, ja a mamka sme sa trochu posekali (ja=oco=Cirkev/KBS a mama=Bezák). Teraz Ti o tom ešte nemôžem nič povedať, lebo by si tomu nerozumel, ale príde čas, keď sa všetko dozvieš."

Možno, to nie je správne, ale veľmi citlivo vnímam, medzi českým prístupom "otecka k synovi" oproti slovenskému prístupu "mocnára voči poddanému". Jeden môj priateľ raz tak ironicky poznamenal, že už by si tie naše cirkevné kniežatká mohli uvedomiť, že žijeme v 21. storočí a je potrebné sa tak správať, a s ľuďmi tak komunikovať.

Samozrejme to nemyslel, že povolíme homo, potraty, predmanželské spolužitie, odhodenie sutany, či iné "pro-pokrokové znaky". Skôr chcel poukázať na to, že dnešný človek, je človek do veľkej miery uvažujúci, hľadajúci pravdu, má potrebe rozumieť, chápať, mať jasno, tí čo veria, chcú rozumieť čomu veria, a prečo veria, a chcú mať istotu, že viera je určite správna a určite super :-) [A oná viera je super - poznámka autora].

Jeden český arcibiskup raz na TV Noe povedal (parafráza): "Ja keď chcem hovoriť o viere a o veciach Cirkvi, musím použiť jazyk skôr civilný, aby som dotyčného človeka zaujal. Keď mu chcem povedať o Ježišovi, musím uvažovať, akým spôsobom ten človek myslí, akým jazykom rozpráva, aby som mu toto svedectvo pomohol podať a pritom ho nestratil."

Porovnajme si tento postoj biskupa k človeku s mnohými nášmi otcami biskupmi. [Áno, priznávam, sú u nás mnohí, ktorým by som týmto ukrivdil, preto sa vopred ospravedlňujem. Vážim si ich a fandím im]. Lenže - sám so donedávna kritizoval našich biskupov za to, že majú k nám skôr mocenský prístup, ako otcovský. Ale prestal som, hoc v mojej hlave tento postoj zostal. Uvedomil som si však, že môj postoj a moje vyjadrenia nedokážu exaktne vyjadriť presné pohnútky otcov biskupov, ktoré ich vedú k takúmuto spôsobu jednania, a bránia im v tom otcovskom prístupe.

Ja vidím priestor na zlepšenie situácie v nasledujúcich krokoch:

- prestať reptať na o.biskupov, pretože "Ak reptám, bránim, aby požehnanie prichádzalo cezo mňa ku ním. Teda ak reptám, nemôžem sa čudovať, že je to celé naprt, keď sám svojím reptaním, ohováraním, osočovaním, a preklínaním jemu vlastne vyjadrujem zlo, a bránim dobru".

- rovnako ako sa dožadujeme u politikov, aby nás brali rovnocenne, musíme sa dožadovať aj u otcov biskupov, aby nás brali vážne, rovnocenne. Niekto povie, že im však bol zverený úrad pastierov partikulárnej Cirkvi na Slovensku. A ja mu poviem "no a čo? To sa nejako bije?" Veď ak ja som vedúci zamestnanec, mne teda bol zverený "úrad" nad 15timi zamestnancami, snáď som v pozícií, keby som nad nimi a oni sú už nie mne rovní?

Videl som obrázok na internete, ktorý rozlišoval medzi vodcom(lídrom) a bossom. Keď je "boss" na čele, tak zamestnanci ťahajú "biznis" aj s ním. Ale keď je vodca na čele, prvý ťahá lano uviazané o biznis, ukáže smer, povzbudzuje svojich zverencov, spomalí, či zastaví, keď jeden už nevládze.

Preto modlime sa za našich biskupov a kňazov, aby si najprv uvedomili svoju identitu syna - Božieho syna, ktorého Boh miluje, a potom aby si uvedomili identitu takého duchovného otca, alebo aj vodcu, ktorému bola zverená starostlivosť o Božie deti, ktoré Boh tiež miluje rovnako silno, a predsa každého osobitným spôsobom.

- kňaz či biskup, stále človek. Má z vás niekto pocit, že po vysvetení za kňaza, keď mu Ježiš vrije do srdca večnú pečať "Kristovho kňaza", to sa z neho akože stáva nad človek? Nie? Tak prečo sa potom k ním tak správame? Ako prejav úcty? Naozaj? Pozrite sa kriticky na mentalitu na Slovensku, keby v mene úcty voči kňazom, či biskupom, poslušne skloníme uši, chvosty a chrbty. A čušíme. Veď - snáď Ježiš, keď napomínal farizejov, alebo im šplechov pravdu do ksichu, snáď si ich menej vážil? Veď to bol práve prejav jeho lásky k ním, že im povedal pravdu rovno do očú, aby mali možnosť prehodnotiť svoje konanie.

Počul som dve veci:

i) Ak veriaci nepovie kňazovi, svoju kaplánovi, či farárovi, že "viete otče, alebo vieš čo, Peter, toto asi nebolo správne", teda s láskou ho prišiel napomenúť, že prešvihol dáku medzu - odkiaľ by mal vedieť ten duchovný otec, že niečo pokašlal, keď nemá spätnú väzbu? No odkiaľ ja či Ty budem/e vedieť, že niečo je zle, kým nás neupozornia? A kto nás upozorní, keď sa ma/nás boja, alebo si ma/nás vlastne ľudia taaaaak riadne vážia, že mi/nám vlastne nič nepovedia?

ii) Jeden farárko raz povedali - ak biskupi nemajú spätnú väzbu, mali by si ju zaplatiť.

Tu si môžeme natvrdo uvedomiť dôležitosť vzájomnej spolupráce a vzájomných vzťahov medzi duchovnými otcami a nami veriacimi. A tento vzťah má byť vzťahom rovnocenným.

Preto ľudia, dosť bolo bezákovania a orošovania. Je čas nechať Otca uzdraviť naše štruktúry, naše myslenie, naše rokmi vzbudované a pokryvené predstavy o úcte, podriadenosti a najmä nemohúnosti.

Prosím Ťa Otče, za ľudí, ktorí si prečítali tento článok, aj za tých, pre ktorých bol dlhý a nedočítali ho. Nech Tvoja láska a milosť ich stále sprevádzajú, nech Tvoj pohľad, je ich pohľad, nech Tvoj názor, je ich názor, nech Tvoja odvaha je ich odvaha. Nech vieme rozlíšiť medzi dobrým a spravodlivým. Nech sa naši (v)otcovia nechajú preniknúť Tvojim pohľadom na nich samých a na ich službu. O to prosím v Mene Ježiša Krista! +

 

 

 

 

Zdroj obrázka: http://www.lolwall.co/264722

Комментарии
sign-in-to-add-comment
Priveľa mudrovania je medzi ľuďmi. Ale my ľudia tu musíme žiť rozumovo, zatiaľ čo u Boha sa ráta len miera lásky. Často krát my ľudia máme však v sebe väčšiu mieru lásky vďaka nadobudnutému poznaniu. Celá táto vec vyvolala v Cirkvi len zlú krv nenávisti medzi veriacimi. Ak bojovať proti niečomu, tak proti skutočnému zlu, ktoré tu každým dňom narastá viac a viac. Ak bojovať za niečo, tak za dobro. Zbytočné je riešiť to, či je v úrade Orosch či Bezák. Jedno viem iste, že Bezák predstavoval pre Cirkev najskôr zlo. Pre veriacich nemusel. Ale zbavili sa ho, a nechcú o tom hovoriť. Tiež by som nehovoril o niečom, keď by som niečo zlé urobil. Zlo sa musí vždy konať v tajnosti, v tme, aby ho nikto nevidel, nepoznal. Dobro sa koná vo svetle, aby ho každý videl, a mohol nasledovať.
Отправлено в 31.08.13 15:05.
Toto ma v mojom postoji tiež utvrdzuje:

http://fki.sk/s-riaditelom-centralnej-komisie-nemeckych-katolikov-o-la­ickom-apostolate/
Отправлено в 31.08.13 16:20.
Podporujem pána Bezáka, okrem toho, že je to pekný muž, si myslím, že nemal byť až tak potrestaný, bolo treba prejaviť viac citlivosti, a nie hneď niekoho odhadzovať. Hoci by som tiež niektoré jeho rozhodnutia alebo vyjadrenia riešila iným spôsobom. Dnes, je taká doba, že ľudia chcú všetko vedieť, tak nie je dobré, že cirkev o všetkom mlčí, určite tým veľa stráca.
Отправлено в 31.08.13 17:49.
Отправлено в 31.08.13 17:51 в ответ на tomáš nemec.
Ja som samozrejme za väčšiu transparentnosť v Cirkvi, a chcem vedieť, prečo bol odvolaný arcibiskup Bezák, a prečo Cirkev voči nemu tak nemilostne zakročila. Je mi jasné, že Cirkev mlčí preto, že okolo toho bolo dosť špiny. Pre nič iné nemá ani dôvod mlčať.
Отправлено в 31.08.13 20:35 в ответ на Zita Podhradská.
Tomáš. chlapská reč, akú som čakala. Škoda, že na Slovensku je cirkev ešte feudálna. Keď prídem do Čiech, môžem sa seriózne a otvorene porozprávať s kňazmi, dokonca som rozprávala s 2 otcami biskupmi- našim (Lobkowitzom- pochádzam z jeho diecézy) a Radkovským.
U nás je veliká priepasť, oni-až na výnimky- si nás chcú držať od tela a my máme voči ním prehnaný rešpekt (nemyslím úctu, ktorá im patrí ako nástupcom apoštolov), ale nedostatok otvorenosti a odvahy niečo povedať. To už nie je ani vo Vatikáne.
Отправлено в 31.08.13 23:36.
Vďaka za úprimný a pravdivý blog. Skutočne môže jedine a výlučne úprimný a čistý človek také niečo napísať, ako si to urobil ty. Vďaka, Tomáš! Modlitba ťa niesla a aj ukončila blog. Mojim (a nielen mojim) želaním by bolo, aby sme začali zmýšľať čisto a úprimne pred Bohom, potom by sme tak dokázali myslieť aj pred ľuďmi... tak by sa mnohé skutočne zmenilo k dobrému, medzi nami aj v Cirkvi. Mnohé by sa riešilo, ako keby samo od seba, lebo ak my nekladieme Bohu prekážky, On koná bez odkladov... V osobných "kauzách" i v tých Cirkevných.
Отправлено в 01.09.13 0:10.
Ja by som si netrúfala súdiť o.arcibiskupa Bezáka.Je mi divné,že MIrko v prvom príspevku píše, že "predstavoval pre Cirkev najskôr zlo" a potom že prečo Cirkev "nemilosrdne zakročila". Nepoznala som ho osobne. Ale mal ho rád môj dobrý priateľ o. biskup , už zosnulý, Baláž z Banskej Bystrice a tomu nemožno nič vytýkať- páčila sa mi jeho pravovernosť, nekompromisnosť, nikoho sa nebál .
Mňa zaráža to, že sa z radov o. biskupov nikto nepostavil ani proti nemu, aby ho bratsky napomenul, ak urobil chybu, ale ani nik nezastal. To podnietilo zbytočné dohady a stavať na niečom, čo je domienka, je nezmysel. Cirkevné právo- ale už aj staré rímske právo učí, že ak sa nedokáže vina, platí presumpcia neviny.
O. arcibiskup Bezák urobil chybu, že si vybral médium, aké je TV Markíza- bulvár. A nepríjemný je následok, že teraz musia všetci kňazi mlčať a nemôžu sa vyjadrovať ani k iným vážnym problémom spoločnosti. Tým vzrastá napätie, odcudzenie a človek, okrem úradného prijímania sviatostí, si musí poradiť sám a iba sa modliť, aby sa dobre rozhodol. Dobre sú na tom vo farnostiach, kde sú rehoľníci, ktorí sa naplno môžu venovať pastorácii a ľuďom, a nemusia stavať, opravovať, behať po úradoch- lebo čo z nádhernej novostavby kostola či pastoračného centra, ak tam o pár rokov nebude mať kto chodiť. Nastavali také v Nemecku v 80-tych rokoch minulého storočia a teraz to predávajú na galérie a koncertné sály a farnosti sa zlučujú, lebo je málo veriacich. Smutné, fakt- ale verím, že Pán má nad všetkým kontrolu a neopustí ľudí, ktorí sa k Nemu s dôverou utiekajú. Len pocit Cirkvi ako rodiny Božích detí sa stráca.
Отправлено в 01.09.13 12:07.
Musím ešte dodať: nemám právo a nie je mojou úlohou starať sa o to, PREČO KŇAZI MEDZI SEBOU - a aj biskupi. To je a zostane ICH ÚLOHA a ich záležitosť... môžem pomôcť a mocne - modlitbou, niektorí možno aj inak, isto nie vykrikovaním na adresu kňazov a biskupov, ako to azda smú robiť "deti bez rodičov.".. V rodine sa nevykrikuje, v rodine bojuje láska... nie násilím, nie slovami na adresu iných ale od seba, od vlastného srdca vychádza k nim alebo ich aj bez slov sprevádza, lebo vie, že ich vedie Boh a oni kňazi i biskupi začujú jeho hlas, teraz však, potrebujú našu podporu, naše modlitby a nie kriky a hádky, nie také svedectvo viery nepoznám.
Отправлено в 01.09.13 13:07.
Transparentnosť Cirkvi? Tú potrebujú azda neveriaci a jej nepriatelia... ja potrebujem jej lásku a jej svätosť. Nechcem vidieť, čo nie je treba vidieť mne...ani počuť kto, čo s kým ako pre čo, na čo... každý má v Cirkvi aj miesto aj úlohu. Ak je niekto poverený starať sa o brata kňaza, biskupa, ok. ak nie, čo chce vedieť, čo jeho nespáli? To sú ak sa nemýlim základy čností a aj etiky... Dnes ako keby ľudia zabili etiku a celúmorálku, nie však my! A ak im (mnohokrát ani sebe!) nevieme pomôcť, poradiť, človek, ľudia, my všetci! čo je nás do nich? Ich vedie Najvyšší Pastier a my mu chceme pomôcť kričaním a žiadostivým pohľadom na rany bratov? Myslím, verím, že nie. Náš lekár-Boh má liek, On má diskrétne a správne, spravodlivé prostriedky a nástroje a má aj dostatok skutočne dobrých a svätých pomocníkov. Neberme si na svoje plecia vinu z miešania sa do niečoho, do čoho nás nič nie je...
Отправлено в 01.09.13 13:38 в ответ на Miroslav Čonka.
Cirkev mlčí... Ona má iné "vedenie", nie ľudské ale Božie. Čo má robiť ak nie mlčať, obetovať sa pre bratov a pre nás všetkých - my pre ňu a očistiť sa?
Отправлено в 01.09.13 13:41 в ответ на Zita Podhradská.
http://tuchynova.blog.sme.sk/c/336459/Odvolany-exorcista-po-roku-ku-kauze-Bezak-­Neviem-komu-mam-verit.html?utm_source=sme-title&utm_medium=web&utm_campaign=blog­
Отправлено в 01.09.13 13:55.
Je mi to jedno, nech si Cirkev už robí čo chce. Dávno som stratil dôveru vo vedenie Cirkvi na Slovensku. Zbohom.
Отправлено в 01.09.13 14:10 в ответ на Mária Künzl.
Dôverujme iba Bohu. On sa stará a obnoví aj Cirkev aj jej vedenie...nie len na Slovensku ale všade. Verím tomu. Mirko, nevysvetli si to prosím, ako niečo "proti tebe"! Nie je to v žiadnom prípade proti tebe, je to len vyjadrenie na adresú NÁS ľudí - mňa, iných, davu, hlavná je tá myšlienka...ktorú som chcela vyjadriť.
Отправлено в 01.09.13 15:27 в ответ на Miroslav Čonka.
Bezák sa nehodil za biskupa pre cirkev na Slovensku ,on je väčší formát ,on by sa hodil do Rímskej kúrie,to už len ked sa pozriete naňho je to hotový kardinál ,on by sa hodil namiesto Tomka,škoda je Bezáka na takom komunistickom území kde aj biskup plače za starými dobrými časmi,pápež by ho mal povolať pracovať do kúrie.
Отправлено в 01.09.13 17:52.
Ľudia mu rozumejú a on rozumie ľuďom, preto je obľúbený, či sa to niekomu ľúbi alebo nie, je to charizmatický muž.
Отправлено в 01.09.13 19:30.
Tak či tak, nebudem rebelovať proti Cirkvi, no budem patriť vždy medzi tých, ktorí si budú od Cirkvi žiadať za Bezáka vysvetlenie. Dá sa dedukovať ohľadom Bezáka niečo, a nestojím za ním. Stojím za tým, že Cirkev by sa mala vyjadriť, nech už je to akokoľvek zlé. Inak je to tak, ako som písal. Kto koná dobro, koná ho na svetle, aby ho každý videl a poznal. Zlo sa koná v tme a v utajení. Ale je to tak, že nikto nebude kričať svoje hriechy do sveta. Každý chce hriech zatajiť a ututlať. Spomeňme si len na kráľa Dávida, skoro až perfektného kráľa, ktorý v niečom však strašne pohorel.
Отправлено в 01.09.13 23:46 в ответ на Mária Künzl.
Spomínaná reakcia davu je len kričiacou odpoveďou na mocenské vládnutie v Cirkvi. Úprimne mi je veľmi ľúto, že to biskupi museli zažiť a pre arcibiskupa Oroscha to musí byť obrovský kríž. Nech mu Pán dá veľa síl na zvládanie tohto úradu pri nakomto nástupe. Nezávidím mu.

Keď sa pozerám na snahu biskpov načúvať ľuďom, môžem hovoriť iba za Spišskú diecézu. Pred niekoľkými rokmi bola synoda, do ktorej boli zapojení stovky veriacich, ktorí mohli vyjadriť svoj názor. Postrehy sa skompletizovali do publikácie, ktorá sa ale podľa mňa neuživotnila. Tam, kde jednotliví farári pracovali so všetkých síl pre šírenie Božieho kráľovstva, veci sa pohli o kúsok ďalej a tam, kde to bolo zamrznuté, nič sa nezmenilo. Nasilu sa to nedá. Niekoľko mesiacov dozadu si Biskup spravil vizitáciu farností, myslím, že to robí dobre, problémom zostáva to, ak je obklopený tou istou partiou, ktorá mu len pochleduje.

Verím, že príde väčšia ochota načúvať a pevne dúfam, že kňazi a biskupi nebudú musieť počúvať iba hlavobôľové sťažnosti, ale aj konštruktívne a iniciatívne návrhy od nás, laikov.
Отправлено в 02.09.13 11:52.
Martin, ďakujem, trafil si do čierneho. Ja som delegátkou tejto synody bola a úplne sa stotožňujem s tým, čo píšeš. Otec biskup má pochlebovačov, nie spolupracovníkov. A potrvá veeeeeľmi dlho, kým si nejaký pán farár bez pozerania na hodinky a nie postojačky v kancelárii vypočuje laika.
Отправлено в 02.09.13 12:59 в ответ на Martin Lojek.