Náboženský život v dejinách  Udavského

Obec Udavské sa prvý raz spomína v roku 1317.Vlastníkmi panstva boli Drughetovi, ktorí začiatkom 17.storočia konvertovali na katolícku vieru. Šírenie katolíckej viery ,týmto spôsobom  pozitívne ovplyvnili v oblasti svojho panstva. Farnosť Udavské sa prvý raz spomína v roku 1689. Tvorili ju panská obec a filiálky: Adidovce, Dedačov, Hankovce, Koškovce, Ľubiša, Maškovce, Vyšný Hrušov. Farský kostol z roku 1701 bol zasvätený Najsvätejšej Trojici na mieste predošlého dreveného kostola. V tom čase panstvo patrilo Csákyovcom, gróf František daroval kostolu v roku 1710 oltárny obraz. Farnosť bola začlenená do Košickej diecézy v roku 1804.Pozostávala z farskej obce a filiálky Veľopolie, nastalo tak po zriadení fary v Ľubiši a Vyšnom Hrušove už v 18.storočí. V roku 1828 žilo v obci 779 obyvateľov z toho katolíkov 759. V starom kostole boli maľby erbov grófskych rodín Drughetovcov, Zichyovcov, Csákyovcov. Na začiatku 20.storočia žilo v obci 799 obyvateľov , katolíkov bolo počtom 631. K významným osobnostiam histórie obce a zvlášť farnosti patrí dodnes kňaz  Dr. Štefan Hések, miestny duchovný (1918-1939) , dekan , neskôr generálny vikár.

Do Udavského prišiel v ťažkých časoch vojny  a napriek tomu uskutočnil myšlienku výstavby nového kostola. Stalo sa tak za podpory panstva, domácich občanov i žijúcich Udavčanov  v Amerike. O podpore panstva svedčí i prenesenie pozostatkov grófa Szirmayho a jeho manželky do nového kostola . Oltár dali vystaviť Ján Orendáč- Lackovský a Michal Rak v roku 1927. Dňa 28.08.1927 vykonal požehnanie kostola Jozef Čársky , košický biskup. V poslednom  sčítaní  obyvateľstva Slovenskej republiky v roku 2011  sa z počtu obyvateľov 1256 ku rímskokatolíckej viere hlásilo :1074 obyvateľov. Z toho sa dá vysvetliť, že viac ako polovica farskej obce je rimo-katolíkov. Rovnako to platí aj o filiálnej obci Veľopolie kde sa hlási 311 obyvateľov z celkového počtu 318 k rímsko-katolíckej viere v 21.storočí. Napísal BB

« Späť

Z dnešného evanjelia

Vy ste z Božieho domu urobili lotrovský pelech /24. 11. 2017/

„Keď vošiel do chrámu, začal vyháňať predavačov a povedal im: „Napísané je: „Môj dom bude domom modlitby.“ A vy ste z neho urobili lotrovský pelech.“ A denne učil v chráme. Ale veľkňazi, zákonníci a vodcovia ľudu sa usilovali zabiť ho. Ibaže nevedeli, čo robiť, lebo všetok ľud na ňom visel a počúval ho.“ V dnešnom evanjeliu vidíme, ako Pán Ježiš čistí Boží chrám. Nikdy nevidíme, že by Ježiš niekoho nasilu nútil do chrámu, nikdy ho nevidíme naháňať ľudí do chrámu, hoci by to mohla byť požiadavka spravodlivosti voči Bohu. Vidíme ho však z chrámu vyháňať tých, ktorí tam nepatria. Možno sa opýtame: „Koho Pán Ježiš z chrámu vyháňa?“ Nevyháňa z chrámu nejakú zvláštnu kastu alebo rasu ľudí, vyháňa tých, ktorí sa v chráme nemodlia. Ktorí neprišli do chrámu preto, aby vzdali Bohu Slávu a Česť. Vyháňa tých, ktorí si z chrámu urobili svoju živnosť. Nie povolanie, ale živnosť. Vyháňa z chrámu všetkých obchodníkov a peňazomencov. Proti týmto povolaniam nemá nič, veď často o nich aj dobre hovorí vo svojich podobenstvách. Ale to, čo chce naznačiť svojím počínaním, je pravda, že chrám je miestom modlitby, a nie obchodu. Sú ľudia, ktorí sa modlia týmto obchodným spôsobom. Podľa kritérií: „Mal dať a dal!“ Čo je to však modlitba, keď to nie je a nemá byť obchod s Bohom? Modlitba je predovšetkým vzťah lásky a dôvery voči Bohu. Modlím sa k nemu predovšetkým preto, lebo ho milujem, a na druhom mieste preto, lebo ho potrebujem a vari až na treťom mieste, lebo niečo potrebujem. Modlím sa k nemu predovšetkým preto, lebo On ma nesmierne miluje a svojou láskou ma tvorí. Miluje ma viac a dokonalejšie, ako sa ja dokážem milovať svojou sebeckou láskou. Modlitba to je predovšetkým vzájomnosť, milovanie. Modlitba, to je správny vzťah k pravému Bohu. Modlitba, to je účasť na Duchu Svätom. Chcel by som vám ešte pripomenúť výroky svätých o modlitbe. Sv. Terezka od Ježiška hovorí: „Pre mňa je modlitba pozdvihnutím srdca, úprimným pohľadom k nebu, je to výkrik vďačnosti a lásky nielen počas skúšky, ale aj počas radosti.“ Sv. Ján z Damasku: „Modlitba je pozdvihnutím duše k Bohu alebo prosením Boha o vhodné dobrodenia". Pán Ježiš v rozhovore so Samaritánkou hovorí: „Keby si poznala Boží dar a vedela, kto je ten, čo ti hovorí: „Daj sa mi napiť,“ ty by si poprosila jeho a on by ti dal živú vodu.“ (Jn 4,10). Zázrak modlitby sa objavuje práve tam, pri zruboch studní, kde prichádzame čerpať svoju vodu: tam Kristus prichádza v ústrety každej ľudskej bytosti. On nás hľadá prvý a je to On, kto si pýta piť. Ježiš je smädný a jeho prosba vychádza z hlbín Boha, ktorý po nás túži. Pán Ježiš zdôrazňuje Samaritánke: „Ty by si ho poprosila a on by ti dal živú vodu" (Jn 4,10). Naša prosebná modlitba je paradoxne odpoveďou; odpoveďou na sťažnosť živého Boha: „Mňa opustili, prameň živých vôd, aby si vykopali popraskané cisterny, ktoré vodu udržať nemôžu." (Jer 2,13); je odpoveďou viery na nezaslúžený prísľub spásy, odpoveďou lásky na smäd jediného Syna. Sv. Augustín hovorí: „Modlitba, či o tom vieme, alebo nie, je stretnutie Božieho a nášho smädu. Boh žízni, aby sme my žíznili po ňom“. Zdroj:www.frantiskani.sk

Profil na Mojej Komunite

farnosť Udavské
23 zaregistrovaných užívateľov
0 zapojených komunít
0 zapojených rodín
Miestny správca:
Mgr. Vincent Dráb
Kapláni:
Kontaktné informácie