Náboženský život v dejinách  Udavského

Obec Udavské sa prvý raz spomína v roku 1317.Vlastníkmi panstva boli Drughetovi, ktorí začiatkom 17.storočia konvertovali na katolícku vieru. Šírenie katolíckej viery ,týmto spôsobom  pozitívne ovplyvnili v oblasti svojho panstva. Farnosť Udavské sa prvý raz spomína v roku 1689. Tvorili ju panská obec a filiálky: Adidovce, Dedačov, Hankovce, Koškovce, Ľubiša, Maškovce, Vyšný Hrušov. Farský kostol z roku 1701 bol zasvätený Najsvätejšej Trojici na mieste predošlého dreveného kostola. V tom čase panstvo patrilo Csákyovcom, gróf František daroval kostolu v roku 1710 oltárny obraz. Farnosť bola začlenená do Košickej diecézy v roku 1804.Pozostávala z farskej obce a filiálky Veľopolie, nastalo tak po zriadení fary v Ľubiši a Vyšnom Hrušove už v 18.storočí. V roku 1828 žilo v obci 779 obyvateľov z toho katolíkov 759. V starom kostole boli maľby erbov grófskych rodín Drughetovcov, Zichyovcov, Csákyovcov. Na začiatku 20.storočia žilo v obci 799 obyvateľov , katolíkov bolo počtom 631. K významným osobnostiam histórie obce a zvlášť farnosti patrí dodnes kňaz  Dr. Štefan Hések, miestny duchovný (1918-1939) , dekan , neskôr generálny vikár.

Do Udavského prišiel v ťažkých časoch vojny  a napriek tomu uskutočnil myšlienku výstavby nového kostola. Stalo sa tak za podpory panstva, domácich občanov i žijúcich Udavčanov  v Amerike. O podpore panstva svedčí i prenesenie pozostatkov grófa Szirmayho a jeho manželky do nového kostola . Oltár dali vystaviť Ján Orendáč- Lackovský a Michal Rak v roku 1927. Dňa 28.08.1927 vykonal požehnanie kostola Jozef Čársky , košický biskup. V poslednom  sčítaní  obyvateľstva Slovenskej republiky v roku 2011  sa z počtu obyvateľov 1256 ku rímskokatolíckej viere hlásilo :1074 obyvateľov. Z toho sa dá vysvetliť, že viac ako polovica farskej obce je rimo-katolíkov. Rovnako to platí aj o filiálnej obci Veľopolie kde sa hlási 311 obyvateľov z celkového počtu 318 k rímsko-katolíckej viere v 21.storočí. Napísal BB

« Späť

Z dnešného evanjelia

A čo si nahonobil, čie bude? /22. 10. 2018/

Keby ste sa spýtali kňazov v pastorácii, čo najčastejšie robia, asi by povedali, že pochovávajú. Pritom si asi najviac uvedomia, aký je človek úbohý – nahý na svet príde a nahý zo sveta odchádza. Je úplne odkázaný na živých, ktorí rozhodnú, do akej rakvy ho uložia, do ktorej ho uložia, čo mu oblečú, aké kvety naň položia a aký pomník mu postavia. Čo si vlastne človek odnesie z tohto sveta? Odpoveď na túto otázku ponúka Ježiš v dnešnom podobenstve. Boháč, ktorého polia priniesli veľkú úrodu, zamýšľal sa nad tým, ako s ňou naložiť. Postavil veľké sýpky, všetko obilie do nich nasťahoval a tešil sa, že si môže do sýtosti užívať života. Boh však na jeho túžby reagoval inak: Blázon! Ešte tejto noci požiadajú od teba tvoj život a čo si si nahonobil, čie bude? Koľko ľudí okolo nás sa podobá boháčovi z podobenstva! Zaujíma ich len hmotné zaistenie, kariéra, spoločenské postavenie a možno až potom, na koniec, aj náboženstvo. Pri takomto záujme im pozemské záležitosti zaberú temer všetok voľný čas a modlitba, sviatosti, rozjímanie musia ísť bokom. Dokedy? No predsa do staroby alebo po smrteľnú posteľ. Človek sa naviaže na hmotné statky a pre pohľad na peniaze, kariéru, moc, slávu a úspech nevidí alebo nechce vidieť duchovné hodnoty. Všimli ste si, ako múdro na túto skutočnosť reaguje Ježiš? Dajte si pozor a chráňte sa všetkej chamtivosti! Lebo aj keď má človek hojnosť všetkého, jeho život nezávisí od toho, čo má. Na inom mieste zasa hovorí: Hľadajte najprv Božie kráľovstvo a jeho spravodlivosť a toto všetko dostanete navyše. V tejto chvíli sa dostávame k odpovedi na otázku, ktorá sa nám ponúkla v úvode dnešného rozjímania: Čo si vlastne človek odnesie z tohto sveta? Sú to hodnoty, ktoré majú význam pre nebeské kráľovstvo, a ktoré ho doň privedú: láska, radosť, pokoj, zhovievavosť, milosrdenstvo, obetavosť, dobrota... Ktosi však môže namietať: V poriadku, znie to pekne, ale z toho sa nenajem, neoblečiem ani neobujem svoje deti. Odpoveď dáva sv. Pavol v Liste Efezanom: Kto kradol, nech už nekradne, ale radšej nech pracuje a vlastnými rukami zarába, aby mal z čoho dať núdznemu. Alebo v 2. liste Solúnčanom čítame: Kto nechce pracovať, nech ani neje. A v 1. liste Timotejovi píše: Veď kto sa nestará o svojich, najmä o domácich, zaprel vieru a je horší ako neveriaci. Z týchto výrokov môžeme mať pocit, že Písmo si protirečí, veď na jednej strane vyzýva starať sa o nebeské kráľovstvo, a na druhej vyzýva starať sa o prácu a živobytie. Písmo si neprotirečí. Kresťan veľmi dobre vie, že má vlastniť majetok, že si ho má zveľaďovať čestnous zodpovednou prácou. Ale vie aj to, že jeho majetok je v správe podľa Božej vôle a raz bude za svoje hospodárenie skladať účty. A na to mnohí zabúdajú. Myšlienka na smrť nám teda pomáha, aby sme múdro zaobchádzali s pozemskými vecami a vedeli dobre rozoznať pravé či nepravé hodnoty pozemských statkov. Len ten zvíťazí v živote, kto vsadí na Božiu kartu! Kto vsadí na hmotné veci, je blázon! Možno si poviete: Mňa sa to vôbec netýka, lebo nemám žiaden veľký majetok. Tých pár korún, ktoré mesačne dostanem, sotva mi vystačí to ďalšej výplaty. Bol by na omyle ten, kto by za bohatstvo pokladal iba peniaze. Pán neodsudzuje bohatstvo, pokiaľ človeka neprestane od neho oddeľovať. Bohatstvom môže byť pre niekoho aj záľuba, osoba, vec, ktorá tak spúta srdce, že nás prestane zaujímať Boh, naša duša, aj blížny. Istá legenda hovorí o bohatom sedliakovi, ktorý sa dopočul, že v krajine Baškirov dostane za čapicu dukátov veľký kus zeme. Predal všetko, čo mal a so svojím čeľadníkom sa tam vybral. Náčelník miestneho kmeňa ho zavčas rána vzal na vysoký pahorok, z ktorého videl krásnu a úrodnú krajinu a vyzval ho: Akonáhle vyjde slnko, môžeš vykročiť hociktorým smerom a zem, ktorú prejdeš do západu slnka, bude tvoja. Pri západe slnka však musíš stáť opäť na pahorku. A ešte dodal: Ak to nestihneš, nebudeš mať ani zem, ani dukáty v čiapke, ktorú tu necháš. Slnko vyšlo, sedliak sa vydal na cestu a túžil mať čo najviac. Keď bolo poludnie, myslel si, že ešte je dosť času na návrat. Až keď slnko začalo zapadať, zbadal sa a začal sa vracať. Pahorok, z ktorého vyštartoval, bol však veľmi ďaleko, a preto z celej sily začal utekať. Zostali mu už iba tri kroky. Dobehol z posledných síl a spadol na zem mŕtvy. Náčelník, ktorý ho na pahorku čakal, podal jeho čeľadníkovi lopatu a povedal: Vykop pánovi hrob. Ten vykopal jamu s rozmermi 2x1 meter a náčelník dodal: Toľko zeme potrebuje človek. Aké poučenie plynie pre nás? Byť lakomým sa nevypláca, ale vypláca sa javiť záujem o Boha a blížneho. Buďme takí a usilujme sa nezištne pomáhať a správne využívať svoj majetok, aby nám pohľad naň nezatienil pohľad na Boha a aby to, čo sme si nahonobili, nám poslúžilo k spáse. Zdroj:www.trojica.sk

Profil na Mojej Komunite

farnosť Udavské
23 zaregistrovaných užívateľov
0 zapojených komunít
0 zapojených rodín
Miestny správca:
Mgr. Vincent Dráb
Kapláni:
Kontaktné informácie