Blogy

« 返回

Náboženské bludy katolíkov

Neviem odkial sa to berie, ale učenie Cirkvi hovorí niečo iné, a ľudia žijú v úplne mylných praktikách.

Blud č. 1. 

Nemožem prijať Eucharistiu, pokiaľ nevykonám skutok kajúcnosti, čo mi uložil kňaz pri sviatosti zmierenia.

KKC 1460 hovorí o zmysle skutku kajúcnosti:

Pokánie, ktoré spovedník uloží, má brať do úvahy osobnú situáciu kajúcnika a má mať na zreteli jeho duchovné dobro. Nakoľko je to možné, má zodpovedať závažnosti a povahe spáchaných hriechov. Môže to byť modlitba, milodar, skutky milosrdenstva, služba blížnemu, dobrovoľné odriekania, obety a predovšetkým trpezlivé prijímanie kríža, ktorý musíme niesť. Takéto pokánia nám pomáhajú pripodobňovať sa Kristovi, ktorý sám raz navždy odpykal naše hriechy.  Umožňujú nám stať sa spoludedičmi vzkrieseného Krista, lebo „s ním trpíme“ (Rim 8,17)
„Ale toto naše zadosťučinenie, ktorým pykáme za svoje hriechy, nie je natoľko naše, aby nebolo skrze Ježiša Krista. Lebo my, ktorí nemôžeme sami zo seba nič, s pomocou toho, ktorý nás posilňuje, môžeme všetko. A tak sa človek nemá čím chváliť, ale všetka naša chvála je v Kristovi…, v ktorom robíme zadosťučinenie, keď ‚prinášame ovocie hodno pokánia‘, ktoré má z neho účinnosť, ktoré on obetuje Otcovi a ktoré Otec skrze neho prijíma.“ 

 

KKC 1664 Kristus ustanovil sviatosť pokánia pre všetkých hriešnych členov svojej Cirkvi, predovšetkým pre tých, ktorí po krste upadli do ťažkého hriechu, a tak stratili krstnú milosť a ranili ekleziálne spoločenstvo.

 

Po spovedi je človek očistený od hriechu a je "uzdravené" aj narušené ekleziálne spoločenstvo. Takémuto človeku nič nebráni, aby prijal Eucharistiu, aj keď ešte nevykonal skutok kajúcnosti. 

 

Hypotetický príklad: čo by robil kajúcnik s vyššie uvedeným názorom, keby mu kňaz uložil pokánie týždeň bez televízie? až po tom týždni by prijal Sv. prijímanie?

 

Blud č. 2.

Ak preruším kontinuitu sv. prijímania, už viac nemôžem prijímať. 

V praxi to vyzerá takto.. Po spovedi takýto človek začne chodiť na sv. omšu KAŽDÝ deň. Napr po 4. dni nemôže isť na sv. omšu, lebo príde kalamitné počasie, príde neohlásená návšteva, nestihne prísť načas z roboty kvôli kolóne kým odstránia haváriu alebo čokolvek iné príde do cesty. Na piaty deň už neide na sv. príjímanie, lebo už "PRERUŠIL" .. a tak už potom nepríjíma do ďalšieho prvého piatku. Príde na spoveď so slovami: "ťažký hrech nemám, prišla som len "obnoviť"

 

OBNOVIŤ?????? a čo akože?? nechápavo sa pýtam. Kajúcnik začne dačo nelogické vykladať, a to je priestor, aby som mu pomohol pochopiť, v akom blude žije. 

 

Základný princíp pre sv. spoveď je: OD BOHA NÁS NEMÔŽE VZDIALIŤ ČAS, ALE ŤAŽKÝ HRIECH. Ak nejde niekto cez týždeň na sv. omšu, nemá ťažký hriech. Na ďalšiu nedeľu spokojne môže prijať Eucharistiu, ak medzitým nespáchal /a  nejaký ťažký hriech. Dokonca ani na prvý piatok NEMUSÍ ísť na spoveď, ak stále žije v milosti posväcujúcej. Ale to už je iná kapitola. "Zbožné" babky by už toto asi ťažko "strávili", keby som o tom povedal na kázni. Keď príde čas a pozvanie od Ducha Svätého, tak to poviem v homílií. 

 

odporúčam článok, ktorý tak trochu súvisí s tu načtrnutou problematikou.

評論
sign-in-to-add-comment
O. Štefan, povzbudzujem ťa - povedz im to. Lebo je to pre nich. Možno aj pre niekoho tu na MK, ale podľa mňa to treba povedať práve tým, ktorých sa to týka. A jasné, že s láskou a potom ak to nezoberú v dobrom... modliť sa za ne :-) A ešte niečo k tým "zbožným babkám".
Niektorí kresťania s ktorými som sa stretol toto slovné spojenie používali s pohŕdaním. A aj ja. Ty si to iste tak nemyslel. Ale ja ako obrátenec v dospelosti som dosť kriticky pozeral na "zbožné babky". Ich tradičná viera bola vo vážnom rozpore s mojou práve nadobudnutou živou vierou. :-) Najmä keď som sa presťahoval z Bratislavy na dedinu veľmi mi vadil duchovný folklór s ktorým som sa stretával (aj stále stretávam). Raz mi však jedna rehoľná sestrička povedala, že vďaka Bohu za tieto ženy, lebo aspoň trochu tu na Slovensku "držia" kresťanstvo a človek v kríze sa môže aspoň niečoho uchytiť a nehľadá v iných ponúkaných (najmä teraz po revolúcii) duchovných smeroch. Je pravda, že pre prijatie tohto argumentu človek potrebuje veľa milosrdenstva a súcitu, ale aj toto "ovocie" je dielo komunistickej doby. Keď som si porovnal moju kritičnosť voči týmto starým ľuďom (väčšinou ženám) s obyčajnou ľudskou pomocou, ktorú som im neprejavoval, láskou, ktorú som im zanedbával dávať, začal som mať iný pohľad. Začal som si uvedomovať, že ja by som mal rozsievať a nerobiť žatvu. Je mi veľmi ľúto ľudí, ktorí už majú svoj vek, ich biologické hodiny tikajú a oni stále nepoznajú nášho Spasiteľa.
Ospravedlňujem sa, že túto myšlienku rozvíjam pod tvojím blogom. Naozaj si nemyslím, že tvoj pohľad je taký, aký som mal kedysi ja. Cítil som však, že to mám napísať, lebo ešte aj dnes je medzi kresťanmi dosť takých, ktorí slovné spojenie "Zbožné babky" používajú vtedy, keď hovoria o ich viere s pohŕdaním. Želám ti pekný požehnaný deň!
在 2013/2/20 上午 10:01 發帖。
A ešte: som rád tomuto tvojmu vysvetleniu, lebo tieto otázky, teda najmä tú prvú, som si kládol po obrátení a začatí chodenia do kostola aj ja. Rodičia neveriaci a odvahu opýtať sa to kňaza som vtedy nemal. :-) Takže veľmi užitočné aj pre obrátencov, či kostolných nováčikov :-) Ďakujem.
在 2013/2/20 上午 10:28 發帖。
Ja mam "zbozne babky" v ucte, a pozeram sa na ne s nadejou, ze Boh im da milost, aby sa im trochu rozsiril duchovny obzor. Nám sa dostáva kvantum formačných príležitostí, povzbudenia a svedectiev.. a ako slabo napredujeme .. a oni.. mali omnoho menej príležitostí ako máme my, a zachovali si vieru, vychovali deti, sú verné v modlitbe atď.
在 2013/2/20 下午 12:19 發帖。
Števkovia, ten dôstojný i ten bráško, ďakujem za úprinosť. Aspoň viem, na čom som. emoticon))))))), len ja mám m,entálne o 15 menej ako fyzicky. Ale to podľa psychológov znamená veľmi podpriemerné IQ.
Ale nehnaevám sa na to. Nehrniem sa na každú púť, ale modlím sa za vás, ako "správna babka", poctivý ruženec každý deň .
在 2013/2/20 下午 3:21 發帖。
:-))) Mária, ale pozor! Neni babka ako babka! :-)))
發在2013/2/20 下午 4:40以回覆給Mária-Irma Danieliszová
Jasné. Ja som ježi-babka, ale to na cirkevnú stránku nepatrí emoticon)))))
發在2013/2/20 下午 4:50以回覆給Samuel Brečka
Ak je ježi odvodené od Ježiš, tak prečo nie emoticon emoticon emoticon.
發在2013/2/20 下午 5:20以回覆給Mária-Irma Danieliszová
super článok.. emoticon
在 2013/2/20 下午 6:57 發帖。
Pokoj vám. Užitočné pre katolíkov. Čo sa týka zbožných babiek... Musí tam byť zachovaný postoj úcty voči ich veku (ale aj viere). Určite, viera určitej skupiny môže byť jednoduchá, ale... to ich zachraňuje od zbytočných pochybností a míňania energie kdesi na fb. Ja keď som mal kedysi takýto postoj ako ty, brat, a ten postoj nie je správny, premyslel som si túto vec: budem s nimi celú večnosť v nebi. Lebo oni budú spasené. Tak sa tam stretneme a strávime spolu večnosť. A tak sa zmenil môj postoj k nim. Pravda je taká, že nám môžu byť v mnohom vzorom napr. vo výdrži a stabilite. Dávam na meditáciu.
在 2013/2/20 下午 7:49 發帖。
Vdp. kaplán Štefan, vďaka za Vaše postrehy i vysvetlenia. Veľká škoda, že tie "zbožné babky" nemôžu prečítať tieto Vaše slová. Ale čo nemôžu okom, to môžu uchom. A nemyslím si, že by sa urazili. Možno len v tom prvom momente, ale po premýšľaní nad povedaným by boli nakoniec vďačné. A nemyslím si, že sa to týka iba ich. Prosím za všetke Vaše ovečky, len pokračujte a to cez všetky zmysly, ktorými nás obdaril náš Stvoriteľ.
發在2013/2/20 下午 9:01以回覆給Štefan Hrbček
Ešte Števko 3=Patrik: vieš že nábožné babky sú medzinárodný fenomén? A nielen v Európe, a východnej.....Okrem Británie,a Dánska, kde som nebola, boli všade. Dokonca aj protestantské v Škandinávii. Akurát moja predstavená v Afrike ich videla menej, lebo tamsa menej dožívajú....emoticon))))
發在2013/2/20 下午 9:45以回覆給Stefan Patrik Kovac
Milá Mária,a ako je to so nábožnými dedkami?
Nie je tu diskriminácia:-)
Alebo sú to už všetko vdovy ?
Ale ja si ich skutočne vážim a rád sa s nimi aj niekedy modlím ruženec.
Sú akoby konárom na kmeni,z ktorého vyrastajú výhonky,ich modlitby sú možno ochrannou klenbou nad nami všetkými.
發在2013/5/1 下午 2:59以回覆給Mária-Irma Danieliszová
emoticon , milé, Alex. U nás vo farnosti (sídlisková, mestská) je pomer babiek k dedkom zhruba 4.1, a to sme dobrí. Nie vdovy, ale dedušovia sú trochu lenivejší chodiť na sv. omšu. A s inými pobožnosťami je to tak: Ak sa modlí kňaz, dedkovia prídu. Ak len tetky alebo miništranti, neprídu. A názory majú veľmi podobné (tí dedušovia) mojim
pätnásťročným birmovancom, napr.: "Ja mám rád Pána Boha aj sa modlím, ale Cirkev nemusím, lebo......" a zaznejú všetky argumenty, ktoré do nás -esťdesiat a viacročných vtĺkala propaganda vládnucej strany . OK, máme svojich pár krížikov, ale skade to asi berú tí pubertiaci? No to by bolo na ďalší blog.
Čerešnička na torte- pred sv. omšou, ktorú v nedeľu navštevujem ja, sa modlia
ruženec aj 2 zátupcovia koruny tvorstva (rozumej mužov) , čo vylepšuje skóre!
發在2013/5/1 下午 4:01以回覆給Alexander Nečas
Vždy však treba zachovať úctu k veku a životným skúsenostiam. Pokoj vám.
在 2013/5/1 下午 4:27 發帖。
Mária,ďakujem za povzbudivé a osviežujúce slová,srdiečko sa mi potešilo,pekný,požehnaný deň :-)

Je to tak,totalita je zakorenená ešte hlboko v nás,jeden môj priateľ ktorý bol aj v Medžugorí stále volí komunizmus,pretože v nich vidí sociálne istoty a nie je ho možné lámať,viem,že jeho úmysel je dobrý,pretože vidí chamtivosť dnešných "zástupcov ľudu".On sa stará najmä o to,aby mal čo dať jesť svojim deťom a zabezpečiť ich tak,aby mali aspoň to základné,čo dnešné deti musia mať v tejto našej civilizovanej krajine.Mne kedysi stačili na von zaplátané tepláky a plátenné tenisky,dnes by to riešila sociálka .

Pobavil ma hypotetický príklad o.Štefana,ktorý ale je na zamyslenie,veď kedysi bolo pokánie oveľa tvrdšie:

(Hypotetický príklad: čo by robil kajúcnik s vyššie uvedeným názorom, keby mu kňaz uložil pokánie týždeň bez televízie? až po tom týždni by prijal Sv. prijímanie?)

A keby to malo byť zdržať sa od PC ? Som na internete viac ako trávim pred TV. :-)
發在2013/5/1 下午 4:46以回覆給Mária-Irma Danieliszová
Chvála Pánovi, Alexander! Vďaka!
發在2013/5/1 下午 8:38以回覆給Alexander Nečas
Nedá mi nezaspomínať....
Pripravovala som na prvé sv. prijímanie 9 ročného Lukáška, dnes má 25. Tak sa tešil, taký naradostený prišiel zo svojej prvej sviatosti zmierenia...a večer sme ho nemohli odtrhnúť od modlitby a dostať do postieľky.
O týždeň pri sv. omši samozrejme vstal a išiel do zástupu.Matka sa za ním natiahla, vraj kam sa hrabe, veď celý týždeň nebol, že pôjde až o mesiac na prvý piatok. Ja som sa postavila, chytila som chlapčeka za ruku a povedala som: "Ideme! Pán Ježiš na nás čaká!". Dieťa sa zaradovalo, ale keď sme sa vracali do lavice, úsmev bol zastretý niečim neopísateľným.... Po východe z kostola bolo veľké ticho,nepozvali ma ako obvykle. Opýtala som sa, či mohol chlapec za týždeň spáchať ť a ž k ý hriech. "Nevyniesol smeti!" -znel matkin verdikt. Toľko k bodu 2. otec Štefan.
在 2013/5/1 下午 9:49 發帖。
A potvrdzujem i slová druhého Štefana-Patrika.
Ja neviem, ako to robila moja babička, ktorá vychovala desať detí . Sama pred sobášom ešte nebola nielen katolíčkou, ale ani kresťankou. Viem iba z mamkinho rozprávania, že nebolo treba prosiť, vyhrážať, dohovárať, sľubovať, nadávať. Pár skrivených úst sa vyskytlo iba pri starších chlapcoch, keď v sobotu večer dedko uprostred najlepšej hra zakričal na celý dvor : "Deti, ruženeeeeec!" Ale ak zapálil
sviečku pre Herrgotwinklom- to boli kríž a z oboch strán Božské Srdce a Nepoškvrnené srdce Panny Márie", porozdával ruženčeky, priložil dreva do piecky,
začali s babkou úvodnú pieseň a deti sa pridávali, bolo to niečo krásne,posvätné, čo si zapamätali do dospelosti a niektorým sa podarilo takto vychovať i ďalšiu generáciu. Teda pokorná úcta pred rukami, ktoré vedeli chytiť pílu, vidly, pluh, vretienko, podojiť kravky,posekať drevo na celú zimu - ale i chytiť knižku, ruženec
a citeru a s deťmi sa zahrať i zatancovať....Všetky poklady na zemi by som pustila
k vode, keby som mohla uveriť, že to všetko raz na večnosti uvidím.
在 2013/5/1 下午 10:03 發帖。
Uvidíš lásku, ktorá PO TOM VŠETKOM ostala. Zacítiš jej vôňu. Stretneš ju TAM. Aj ja sa na to teším. Pokoj tebe a ostatným, v ktorých je OČAKÁVANIE.
發在2013/5/4 下午 5:24以回覆給Mária-Irma Danieliszová
Dovolím si malú poznámočku: neexistovali by bludy u katolíkov, keby mali dobré duchovné vedenie, ktoré je dnes tak nedostatkový, ako to nebolo ešte nikdy v dejnách. Podobne ako v iných oblastiach (zdravotníctvo, dane a i.) je kresťan dnes ponechaný "sám na seba" a ak má smolu, tak tam aj skončí, nielen s "klasickou vierou", ktorá sa stane "náboženstvom" bez Kristovej moci a účinku v živote toho človeka, ale aj so sviatosťami (sviatosť zmierenia, Eucharistia a samotná svätá omša), lebo zostane vo vlastných predstavách alebo trčí v "detských topánočkách" viery z detstva, ktorú už nedokázal rozvinúť, vďaka množstvu rôznych ponúk "viery", ktoré tu dnes sú, že aj skutočne skúsený katolík má čo robiť, aby sa "nezmýlil" a nezabočil ku rôznym praktikám, kde napokon zostane stáť pri tom istom probléme - viera, ktorá nie je účinná... Chvály a spevy ho naplnia na čas, problémy života nezmiznú, ľudia, ktorí mali pomôcť a podporiť (aj kňazi) áno. No čo už. Potom sú bludy na dennom poriadku. Dovolím si vyjadriť, že mnohí sa vôbec nevedia účinne spovedať, nemajú usmernenie, zostávajú im škrupule a neznalosť. nie ej to iba ich vec. Kde sú skúsení bratia a sestry vo viere? Pýtam sa: prečo musia títo veriaci (nie len babky) zožať posmech z úst kňaza, alebo dokonca iných ľudí zo spoločenstva namiesto pomoci? Je to naša vizitka, ak necháme iných padať na nos - nesprávne užívať taký dar, ako je sviatosť zmierenia, sv. omšu a Eucharistiu!
Ak sú nevzdelaní, kde sú tí, ktorí majú povolanie vzdelávať? Choďte a učte národy...
在 2013/5/4 下午 8:02 發帖。
Showing 1 - 20 of 45 results.
_ 3

Vitajte v BLOGU

Milí návštevníci môjho blogu.

 

VITAJTE

 

a cíťte sa pri čítaní blogov dobre.

 

Odporúčam Vám hlavne tieto kategórie:

Maľované žalmy

Úvodníky

Články Jozefa Krišandu