Náboženský život v dejinách  Udavského

Obec Udavské sa prvý raz spomína v roku 1317.Vlastníkmi panstva boli Drughetovi, ktorí začiatkom 17.storočia konvertovali na katolícku vieru. Šírenie katolíckej viery ,týmto spôsobom  pozitívne ovplyvnili v oblasti svojho panstva. Farnosť Udavské sa prvý raz spomína v roku 1689. Tvorili ju panská obec a filiálky: Adidovce, Dedačov, Hankovce, Koškovce, Ľubiša, Maškovce, Vyšný Hrušov. Farský kostol z roku 1701 bol zasvätený Najsvätejšej Trojici na mieste predošlého dreveného kostola. V tom čase panstvo patrilo Csákyovcom, gróf František daroval kostolu v roku 1710 oltárny obraz. Farnosť bola začlenená do Košickej diecézy v roku 1804.Pozostávala z farskej obce a filiálky Veľopolie, nastalo tak po zriadení fary v Ľubiši a Vyšnom Hrušove už v 18.storočí. V roku 1828 žilo v obci 779 obyvateľov z toho katolíkov 759. V starom kostole boli maľby erbov grófskych rodín Drughetovcov, Zichyovcov, Csákyovcov. Na začiatku 20.storočia žilo v obci 799 obyvateľov , katolíkov bolo počtom 631. K významným osobnostiam histórie obce a zvlášť farnosti patrí dodnes kňaz  Dr. Štefan Hések, miestny duchovný (1918-1939) , dekan , neskôr generálny vikár.

Do Udavského prišiel v ťažkých časoch vojny  a napriek tomu uskutočnil myšlienku výstavby nového kostola. Stalo sa tak za podpory panstva, domácich občanov i žijúcich Udavčanov  v Amerike. O podpore panstva svedčí i prenesenie pozostatkov grófa Szirmayho a jeho manželky do nového kostola . Oltár dali vystaviť Ján Orendáč- Lackovský a Michal Rak v roku 1927. Dňa 28.08.1927 vykonal požehnanie kostola Jozef Čársky , košický biskup. V poslednom  sčítaní  obyvateľstva Slovenskej republiky v roku 2011  sa z počtu obyvateľov 1256 ku rímskokatolíckej viere hlásilo :1074 obyvateľov. Z toho sa dá vysvetliť, že viac ako polovica farskej obce je rimo-katolíkov. Rovnako to platí aj o filiálnej obci Veľopolie kde sa hlási 311 obyvateľov z celkového počtu 318 k rímsko-katolíckej viere v 21.storočí. Napísal BB

« Späť

Z dnešného evanjelia

Ostaňte v mojej láske, aby vaša radosť bola úplná /18. 5. 2017/

Jestvujú mnohé pohľady na to, čo je cieľom všetkého. Aj grécka filozofia už od svojho začiatku sa zamýšľala nad touto otázkou. Pre Platóna dobro (ešte lepšie Ídea dobra) je to, k čomu smeruje každá duša a čo definuje cieľ každej našej činnosti. Aristoteles prevezme túto definíciu dobra ako cieľa, i ako objektu túžby a snahy. Totiž každé uvažovanie a hľadanie, každá činnosť a rozhodnutie smerujú k dobru. Uvedomujúc si, že jestvuje množstvo cieľov, ku ktorým smerujú rozhodnutia a aktivity, potom jestvuje aj množstvo dobier. Ale podľa Aristotela môžeme hovoriť o istom najvyššom cieli, ku ktorému smerujú ostatné ciele - množstvo cieľov. Predsa podľa neho jestvuje aj najvyššie dobro, po ktorom túžime pre neho samého. Cieľ, ktorý nie je závislý od iných, ale od neho závisia iné. Hovoríme o konečnom cieli alebo najvyššom dobre - šťastie. Aristoteles nebol ďaleko od Kristovho chápania dobra a šťastia. Pozýva nás prebývať v jeho láske: “Ostaňte v mojej láske!” Toto je konečný cieľ ľudského života - teda zachovanie v sebe Božiu tvorčiu lásku, ktorou každý človek bol stvorený a obdarovaný. Je to niečo konečné, čo už v tomto okamihu môže každý Kristov učeník prežívať. To, čo potom definuje všetky jeho rozhodnutia, všetko jeho konanie, celé smerovanie jeho života. Tento cieľ nie je závislý od ničoho. Pretože v láske sme boli Bohom stvorení a Božou láskou obdarovaní. Ale od neho závisia ostatné naše ciele, rozhodnutia a konania. Teda realizácia prežívania tohto “zostávania v Božej láske” je kráčanie cestou prikázaní. Iste honor, pôžitok i bohatstvo môžu prispieť k zlepšeniu života ľudí (aj preto napr. Aristoteles ich nedegraduje - a ani samotný Kristus, veď Boh stvoril celý svet). Ale ani honor, ani pôžitok a ani bohatstvo nedokážu sami v sebe naplniť človeka šťastím. Totiž: hľadajúc iba honor závisíme od hodnotenia druhých a to je premenlivé; život zameraný len na pôžitok sa stáva životom otrokov pôžitku podobným životu zvierat; a ešte absurdnejší je pohľad na život, v ktorom sa stotožnilo šťastie so zárobkom, pretože bohatstvo vo svojej podstate je prostriedkom nutným na dosiahnutie vyššieho cieľa. Preto Kristova výzva: “Ostaňte v mojej láske!” Zdroj:www.domimacak.eu

Profil na Mojej Komunite

farnosť Udavské
23 zaregistrovaných užívateľov
0 zapojených komunít
0 zapojených rodín
Miestny správca:
Mgr. Vincent Dráb
Kapláni:
Kontaktné informácie