Blocs

« Ves enrere

Môj postoj k divadelnej hre Ježiš z Montrealu

Môj postoj k divadelnej hre Ježiš z Montrealu

Bol som viacerými požiadaný, aby som sa vyjadril k tomuto predstaveniu, ktoré v týchto dňoch prebieha v bratislavskom SND, keďže aj niektorí duchovní otcovia prehlásili, že toto dielo je nezávadné. Vyjadrenie od známeho gospelového speváka Petra Janku k tejto hre u nás silne zarezonovalo, ja som sa však rozhodol si predstavenie aj sám pozrieť. Je lepšie dvakrát vidieť ako raz počuť, keď sa chcem k niečomu vyjadriť.

Nebudem popisovať dej. Koho toto dielo viac zaujíma, je rozoberané mnohokrát na webe. Pre mňa ako katolícky zmýšľajúceho, tam bolo viacero rušivých momentov. Neveriaci človek a aj protestant by toto prestavenie asi inak hodnotil, mne však ide o katolícky pohľad.

Sám Martin Šalacha, ktorý stvárňoval Ježiša, v jednom  rozhovore pre médiá hovorí: „A táto inscenácia nikoho nekonfrontuje ani neuráža, nikomu nič nepodsúva. Divák si môže vybrať niečo pre seba. Dnes hádam nemôže nikoho urážať, keď dáte najavo, že chcete, aby sa medzi ľuďmi šírila láska a pravda, nech sú ľudia k sebe dobrí.“

Áno, bolo tu poukázané, že aj neveriaci herec, ktorý zahral postavu Ježiša je lepším človekom ako kňaz, ktorý ho požiadal, aby pripravil Pašie. Máme byť k sebe dobrí a odolávať svetu reklamy, egoizmu a podvodov. Ale viaceré prvky v tomto predstavení pokladám za cielene rozkladajúce vieru katolíka.

Panna Mária, hoci výslovne nehrala v Pašiach, bola opísaná, že je slobodná matka a otcom jej nemanželského dieťaťa je rímsky vojak. Je pravda, že kňaz v predstavení toto pokladal za nehorázne a preto chcel Pašie zastaviť. Ako obohacuje kresťana myšlienka na Pannu Máriu s nemanželským dieťaťom? Prečo sa modlíme v litániách Panna Prečistá? Prečo sa modlíme k Nepoškvrnenej Čistote, prečo sa Panna Mária pri zjavení nazvala Nepoškvrnené Počatie? Veríme, že práve skrz jej čistý život nám ona môže vyprosiť veľa milostí.

Kňaz, ktorý ma milenku, nechce sa jej zriecť, ale chce zostať katolíckym kňazom... takéto príklady odporúčajú kresťanom? Áno, aj kňazi sú len muži a sú omylní, ale táto myšlienka ma nijako neobohatí. Čo si máme o ňom potom myslieť, keď sa prizná, že možno ani neverí v Boha, ale iné ako kňazskú prácu robiť nevie a by sa neuživil? Ak chceme poukazovať na slabosť kňazov, potom treba aj ponúknuť riešenie. Tu však žiadne nebolo. Nevystupoval tam žiadny iný cirkevný predstaviteľ, ktorý by bol príkladom dobrého človeka. 

V Európe máme veľkú krízu duchovných povolaní. Získame nových mladých pre ne keď druhým ukazujeme príklad zlého kňaza a žiadnu alternatívu?  Keby sme sa spýtali napr birmovancov, či vedia, čo všetko robí kňaz, asi by sme sa veľa nedozvedeli. Ani spoločenské médiá veľa dobrého o kňazoch nenapíšu. Prečo by potom mali mať záujem o túto duchovnú službu?

Ježiš zomierajúci na kríži v hre je úplne nahý. Herec bol prekrytý len priesvitným igelitom, inak nič na sebe nemal. Scéna s ukrižovaním trvala asi 20 min. Takéto zobrazenie Boha je podľa mňa nevhodné. Dalo sa to určite urobiť aj inými spôsobmi. Predstavte si, že by v niektorom štáte takto znázornili Mohameda alebo Allaha, dôsledky si vieme domyslieť...

Kríž je pre nás symbolom utrpenia Pána Ježiša, ktoré vytrpel za nás. Ked je tu použitý ako hojdačka, vnímam to ako jeho zneváženie. Hojdačku mohli v hre vytvoriť aj z úplne iných predmetov.

Takisto vyjadrenie o Kristovi v hrobe, že tam bol 5 až 10 rokov a potom vstal z mŕtvych je zvláštne a mätúce.

Keď sa v hre Bohostánok  použije na barovú skrinku s alkoholom a krstiteľnicu zmenia  na fontánu, nedokážem to prijať ako normálnu vec, lebo pre mňa sú to posvätné symboly, niečo čo mi vyjadruje prítomnosť Boha.  

Dávať sväté prijímanie všetkým podvodníkom a osobám, ktoré predstavovali zlé vlastnosti ľudí bez toho, aby sme videli ich ľútosť, je akceptovanie svätokrádeže, nie milosrdenstvo. 

Keď bol herec hrajúci Krista s policajtmi, ponúkol im pizzu so slovami : „Vezmite a jedzte“. Mohol použiť aj iné slová, on však použil práve tieto slová. Toto nebolo náhodne zvolené.  Rozdávanie chleba Ježišom pri poslednej večeri a tým ustanovenie Sviatosti Oltárnej je pre nás posvätným činom. 

Koľko ľudí trpí a sú prenasledovaní za svoju oddanosť Kristovi? Minulý rok zomrelo podľa štatistík organizácie Open Doors  4476 kresťanov za vieru. My tu podporujeme dielo,  čo sa skrytým spôsobom vysmieva z viery? 

Podľa myslenia tohto sveta máme byť otvorení všetkým ľuďom, iné názory nás obohatia. Ako ma obohatili informácie, ktoré uberajú na úcte voči tomu, čo je pre nás posvätné? Skrz umenie si máme rozširovať svoje obzory. Ale môže umenie aj urážať?

Načo je tu použité klamstvo? Ako klamanie pomáha robiť kresťanov lepšími?

Táto divadelná hra je výsmech z našich náboženských symbolov a našich cirkevných predstaviteľov.

Uvedomujem si, že tomu robím reklamu, hoci negatívnu, ale pokladám za potrebné reagovať, aby sme vedeli rozlišovať, čo je čierne, biele alebo šedé. 

Celé predstavenie vnímam ako prefíkaný spôsob oslabovania viery medzi katolíkmi. Budú ľudia po návšteve tohto divadla obhajovať cirkev? Veď tam nevideli žiadne pozitívne správanie od jej zástupcov.

Kňazi sú zástupcami Boha na Zemi, preto si ich máme chrániť.

Z posvätných vecí sa nemáme smiať a už vôbec nie iným odporúčať takéto diela. Boh sa vysmievať nedá.

Foto: wikimedia

Següent