Reakcia na video „Prečo nenávidím náboženstvo a milujem Ježiša."
Ježiš > náboženstvo
Reakcia na video „Prečo nenávidím náboženstvo a milujem Ježiša?
Na internetových stránkach sa toho objaví pomerne dosť. Sú tam pohľady, názory a úvahy od výmyslu sveta. Dá sa tam nájsť od toho najkvalitnejšieho až po hotový brak. Výnimkou nie je ani pohľad na Boha, vieru, Cirkev a náboženstvo.
Už nejaký čas sa na internete ako lesný požiar šíri jedno video mladého muža, Jeffersona Bethekeho. V koženej bunde recituje svoju báseň o Ježišovi a náboženstve. Presnejšie, video vysvetľuje prečo prišiel Ježiš zrušiť náboženstvo. Videonahrávku z Youtube si prehralo už okolo 15 a pol milióna ľudí.
Vido je dostupné na: http://www.youtube.com/watch?v=1IAhDGYlpqY
Video je veľmi zjednodušenou verziou evanjelikalizmu. Korene ma v myšlienkach Martina Lutera. Hlavná myšlienka Martina Lutera bola, že nie sme spasení, alebo ospravodlivení skutkami, ale vierou. Milosťou, ktorú prijímame vierou. Nie sme spasení skrze Cirkev, inštitúciu, liturgie, sviatosti, alebo čoraz väčšmi vynakladaného úsilia. Spasení sme prijímaním Kristovej milosti. Tento pohľad viedol Lutera, ale hlavne neskôr jeho nasledovníkov k démonizovaniu cirkevného života. Sviatosti, liturgie, omše boli považované za prázdne rituály, alebo ako snahu zarobiť si na spásu. Takisto konanie dobrých skutkov bolo vnímané ako niečo čo nás odtrhuje od milosti, ktorá prichádza iba skrze Krista. Takto nejako vidia náboženstvo do dnešného dňa aj evanjelikálni kresťania, ale aj mladý muž z videa.
Je tu istý militantný postoj proti náboženstvu v mene boja za to za čo stál Ježiš. V USA má tento hlboko zakorenený postoj silné kultúrne a politické dôsledky. Nie náhodou je slovo sloboda najmodernejším sloganom tamojšej politiky. Sme občania slobodnej krajiny. Tieto myšlienky o slobode siahajú ešte ďalej ako politika Jeffersona a filozofia Rusoea. Siahajú k Luterovi. Najznámejší Luterov text nesie názov Sloboda kresťana. V jeho pohľade je kresťan slobodný od všetkého inštitučného. To isté platí o politike. Sme slobodní od politických a kultúrnych štruktúr. USA majú dlhú tradíciu násilného odporu voči inštitucionálnemu zriadeniu.
Video našlo v USA ohlas, lebo takáto nálada oslobodenia od inštitúcie tu vládne už veľmi dlho.
Ako by sme sa mohli na to pozrieť my? Luter prehliadol obrovské množstvo biblických textov, ktoré idú proti jeho tvrdeniu, že sme ospravedlnení iba vďaka milosti. V 25. kapitole evanjelia podľa sv. Matúša Ježiš napríklad hovorí podobenstvo o baránkoch a capoch. Tu sa dozvedáme, že spása závisí aj na našej láske voči druhým. Keby sme sa mali lepšie pozrieť na listy sv. Pavla, ktoré bol hlavnou Luterovou inšpiráciou, zistili by sme, že Pavol povedal okrem iného aj to, že „ak by som mal hoci aj takú silnú vieru, že by som vrchy prenášal a lásky by som nemal, ničím by som nebol.“ To sú silné slová z 1. Listu Korinťanom.
Sv. Pavol, ktorý prežil intenzívne stretnutia s Kristom hovoril aj o tom, ako máme všetci tajomne účasť na Kristovom tele, ktorým je Cirkev. Pavol nepropagoval individualizmus. Mal silný zmysel pre cirkevné spoločenstvo.
Je pravdou, že Ježiš niekedy kritizoval farizejov a predstavených. Robil to preto, lebo buď zneužívali svoju pozíciu, alebo zneužívali náboženstvo. Avšak ten istý Ježiš, ktorý kritizoval farizejov povedal, že neprišiel zrušiť zákon, ale ho naplniť. Ten istý Ježiš, ktorý očistil chrám, vyhnal z neho kupcov a povedal ľuďom, nech zboria tento chrám povedal aj to, že ho za tri dni znovu postaví.
A teraz k pointe. Kritizoval Ježiš zneužívanie náboženstva vo svojej dobe? Určite! To však neznamená že Ježiš bol proti náboženstvu z princípu. Aj on bol Židom, ktorý žil podľa zákona. Ježiš povedal, že zákon neprišiel zrušiť, ale naplniť. Chcel vyniesť na svetlo to najlepšie z židovského náboženstva a inštitúcie. Len si spomeňme na zákon, zmluvu, chrám, obetu, kňazstvo. Nezrušil nič, iba všetko naplnil a pozdvihol.
Takže ak mladý muž vo videu kritizuje zneužívanie náboženstva v dejinách a v dnešných časoch, mali by sme s ním súhlasiť. Stáva to. Ak by sme sa mali pozrieť na celé dejiny kresťanstva, našli by sme aj korupciu v inštitúciách. Ak sme proti inštitucionálnej korupcii, tak sme na dobre strane.
Ak tento mladý muž však vo videu propaguje individualizmus a presvedčenie, že nepotrebujeme Cirkev, potom s ním nemôžem zdieľať tento názor. S Cirkvou nás predsa spája tak veľa. Sme spojení počas liturgie, sviatosti, spoločenstva. Všetky tieto putá nemajú byť putami otroctva, ale lásky. Krista nemôžeme nasilu odtrhnúť od jeho Cirkvi. On je s ňou spojený. Vzal si ju za ženu.
Dnes je veľa ľudí v hnutí New age, ktorí tvrdia, že chcú spiritualitu, ale nie náboženstvo. Niektorí kresťania zasa tvrdia, že chcú Krista, ale bez náboženstva. Obidva názory končia v abstrakcii.
Slovo sa však stalo telom. Jeho vtelenie trvá práve cez liturgiu, sviatosti, spoločenstvo, životy svätých, skutky lásky. V tomto kontexte spoznávame skutočného Ježiša.
Ježiš teda neprišiel zrušiť náboženstvo, ale ho naplniť.