« Back

Verím - pomôž mojej nevere

Verím - pomôž mojej nevere

Kto vlastne som? Odkiaľ, prečo, načo som? Čo a komu môžem veriť?

 

Nemyslím si, že by nebolo  potrebné a prospešné pripomínať si svoju vieru. Môžem sa v nej utvrdiť, zdokonaľovať a skonfrontovať svoj skutočný stav. 

 

Každá generácia, ale najmä každá historická epocha má svoj pohľad na veci a vytvára vlastný životný štýl.  Otázku zmyslu života každý chápe po svojom. Prečo? Začíname tým už v detstve.  Ešte nástojčivejšie sa vynára otázka o zmysle bytia v utrpení. Aj na to nájdeme odpoveď v učení Cirkvi podľa Božieho slova. 

Verme viac našej Cirkvi, ako mediálnej protikresťanskej úderke, ktorá často pod taktovkou „vodcu“  vytvára  rôzne línie, ktoré majú ľudí odvádzať od pravej podstaty viery v Boha a nasledovania učenia Ježiša Krista – zakladateľa Cirkvi. Základom je Božie slovo, predostreté odborným výkladom kňazov, ktorí majú dar Ducha Svätého i vzdelanie pre túto činnosť. 

Nikto nemôže povedať, že je nútený zotrvávať v náboženskej organizácii, s ktorou nesúhlasí, ktorej vedenie vzbudzuje u neho pohoršenie alebo pri ktorej má pocit, že nedodržuje pravidlá, ktoré sama hlása.

Tisícročia dávali náboženstvá ľuďom odpoveď na otázku o zmysle života, a to nie v prvom rade teoreticky. Odpoveď náboženstiev sa prejavovala v celom spôsobe života, v mravnosti a v právnom poriadku a sprevádzala jednotlivca od narodenia až do smrti. 

Viditeľný svet je skutočný iba vďaka účasti na svete neviditeľnom, božskom a svätom.  Legendy a symbolické úkony sprístupňujú tento pôvod všetkého bytia.

Platí to o každom náboženstve, i keď rozličným spôsobom. Nech sú jednotlivé náboženstvá akokoľvek rozdielne, jedno majú spoločné: berú vážne problematickosť človeka a jeho neschopnosť bez pomoci nájsť zmysel svojho bytia.

Náboženstvá však zavše sfalšovali Boží obraz tým, že mu nasadili masku démonickosti. Napĺňali ľudí nie radosťou a nádejou, lež strachom a robili z nich otrokov.  Napriek tomu však nachádzali v náboženských úkonoch silu zvládnuť radosť i bôľ, dobro i zlo, život i smrť. Dodnes náboženstvá poskytujú miliónom ľudí zmysel a oporu, dôvod a cieľ života.

Nikdy nechýbali ľudia, ktorí spochybňovali zmysel viery v božstvo a zavrhovali náboženskú prax. Ateizmus ako masový zjav a pokusy postaviť spoločenský život  na nábožensky neutrálny alebo vonkoncom sekularizovaný základ sa však objavuje posledné desaťročia.

Človek nášho storočia dospel   akosi spontánne k presvedčeniu, že je plnoletý, schopný vysvetliť svet bez postulovania mimosvetskej bytosti,  a že nie je takejto bytosti zodpovedný.

Plnoletý človek sa nazdával, že kritikou náboženstva bude môcť vysvetliť aj pôvod viery.

Podľa knihy:  A. H. Mateje:  „Viem, komu som uveril“

Spracovala: Anna Václavová

Comments
sign-in-to-add-comment
Anička, veľmi pekné a pravdivé.
Mňa zo všetkého najviac zaujali tieto slová:

"Verme viac našej Cirkvi, ako mediálnej protikresťanskej úderke, ktorá často pod taktovkou „vodcu“ vytvára rôzne línie, ktoré majú ľudí odvádzať od pravej podstaty viery v Boha a nasledovania učenia Ježiša Krista – zakladateľa Cirkvi. Základom je Božie slovo, predostreté odborným výkladom kňazov, ktorí majú dar Ducha Svätého i vzdelanie pre túto činnosť".

Veľmi pekne ďakujem.
Posted on 1/15/13 8:04 PM.
Kedysi nám jeden profesor vravel, že v dejinách národov (civiliácií) je 100 rokov akoby jeden rok v živote človeka (nie som si istá tým číslom, ale vtedy mi vyšlo, že ľudstvo (alebo kresťanská civilizácia práve vchádza do puberty). Podľa toho by sme teraz boli v puberte - a ono to aj sedí. Odmietanie autorít, snaha sami rozhodovať o "svojom živote", sami určovať, čo je dobré, odmietať múdrosť predkov... rozvoj "demokratického" spoločenského zriadenia... emoticon
Posted on 1/15/13 11:54 PM.