« Späť

Slovo o kríži je bláznovstvom

Zdá sa ti, že kázanie k Kristovi, ktorý tu žil pred takmer 2000 rokmi a o jeho ukrižovaní je bláznovstvom a hlúposťou? Máš pravdu! Je to naozaj tak!

 

Ja som tiež dlhé roky považoval kresťanov za bláznov, snílkov, ľudí ktorí veria v nezmysly. Až keď moje šupiny z očí boli sňaté, pochopil som skrze Božie Slovo, že kázanie o kríži je bláznovstvom pre ľudí, ktorí nepoznajú Boha.

 

Biblia nám hovorí: Lebo slovo kríža je tým, ktorí hynú, bláznovstvom; ale nám, ktorí dosahujeme spasenie, je mocou Božou. (1Kor 1:18)

 

Tento verš musíme pochopiť z dvoch strán. 

 

Prvá strana je pre neveriacich. Pre nich slovo kríža bláznovstvom. Náš verš k tomu ale dodáva slovo - hynú. Ak si neveriaci, ak neveríš v zvesť kríža - je tu pre teba ponuka, aby si hynúť nemusel. 

 

Boh ku každému človekovi hovorí, prehovára mu do ucha a srdca, aby žiaden človek nemusel hynúť. Pretože tento verš ktorý tu čítame, je slovom samotného Boha, ktorý ku nám prehovára a zvestuje: Lebo slovo kríža je tým, ktorí hynú, bláznovstvom.

 

Ako človek spozná, že hynie na večnosti? Tak, že neverí v slovo o kríži, o ukrižovanom Spasiteľovi, Pánovi Ježišovi Kristovi. 

 

Druhou stranou a zasľúbením samotného Boha je to keď hovorí: ale nám, ktorí dosahujeme spasenie, je mocou Božou.

 

Aká je to úžasná vec, aký je to úžasný dar. Ak veríme v slovo o kríži, ak veríme v Pána Ježiša Krista, dosahujeme takto spasenie a moc Božiu. 

 

Pavol na inom mieste hovorí:  my kážeme ukrižovaného Krista, Židom pohoršenie a Grékom bláznovstvo; (1Kor 1:23)

Opäť tie isté slová, potvrdené slovom samotného Boha, skrze pero človeka - Pavla. My kážeme ukrižovaného Krista. Pre nábožných Židov, ktorí neuverili v Krista a jeho kríž, je takáto viera na pohoršenie. Pre Grékov, teda pohanov, je zvesť o kríži bláznovstvom. Nič sa za tie dlhé storočia, odkedy písal Pavol tento list, vôbec nič nezmenilo. Aj dnes je slovo kríža pre mnohých pohoršením a pre ateistov je to bláznovstvo a posmech. Pavol to zakončuje podobne, ako horný verš:  ale tým istým, povolaným, Židom i Grékom, Krista Božiu moc a Božiu múdrosť. (1Kor 1:24)

 

Tým, ktorí prijali túto skvelú správu o kríži - teda aj Židom aj Grékom (pohanom), je táto zvesť Božou mocou a múdrosťou. Prečo? Pavol jedným dychom dodáva: Lebo je napísané: Zahladím múdrosť múdrych a rozum rozumných zavrhnem. (1Kor 1:19)

 

Boh je Bohom prekvapení. My ľudia máme tendencie k tomu, aby sme sa priklonili k veciam, ktoré sú svetom overené, svetom preskúšané, svetom uznávané. Ale nie tak Boh. Pre neho sú tieto veci bláznovstvom. Pretože:  Kde je múdry? Kde učený v zákone? Kde dišputant tohoto sveta? Či Bôh neobrátil múdrosti tohoto sveta na bláznovstvo? (1Kor 1:20)

 

Ako my dnes radi hovoríme o ľudskej múdrosti, filozofii, kam to ľudstvo dotiahlo vo vede, výskume, poznaní. Pohanskí učenci vytvorili vieru v evolúciu, zmiešali sa náboženstvá východu do hnutia new age, buddhizmus a hinduizmus učí o reinkarnácii, islám nemá na hriech liek - toto sú však všetko ľudské učenia a ľudské zápisy. No Boh hovorí:  Či Bôh neobrátil múdrosti tohoto sveta na bláznovstvo? (1Kor 1:20) Lebo slovo kríža je tým, ktorí hynú, bláznovstvom; ale nám, ktorí dosahujeme spasenie, je mocou Božou. (1Kor 1:18)

 

V týchto veršoch vidíme, že neexistuje iná cesta, ako cesta kríža, ktorou prešiel Ježiš Kristus, aby zachránil ľudstvo, ktoré sa ženie do záhuby po telesnej smrti. Mnoho ľudí má svoje viery, má svoje názory, ale Božie slovo nie je názor - ale pravda. Ak Božie slovo hovorí, že moc kríža má spasiť a kto tomu neverí sám seba odsúdil vo večnom hynutí, aká iná pravda by ešte mala byť ľuďom zvestovaná? Reinkarnácia, viera v nič po smrti, viera v premenu do duchovného sveta a podobné ezoterické filzofie sú mimo kríža a preto hynú. Viera v korán, v buddhizmus, hinduizmus - to je tiež viera mimo Kristov kríž a preto tieto viery neobstoja. 

Viera v evlúciu, v moralizmus, viera že človek je dobrý, že za svoj život si zaslúži nebo - aj to je viera mimo Kristov kríž a preto aj títo ľudia hynú. Napokon viera v nábožnosť, viera vo svoje výkony, svoje dobré skutky, viera že keď chodíme do kostola - budeme za to odmenený - aj toto môže byť viera mimo Kristov kríž a preto jej koniec je zahynutie vo večnosti.

 

Lebo keď v múdrosti Božej svet skrze múdrosť nepoznal Boha, zaľúbilo sa Bohu skrze bláznovstvo kázne spasiť veriacich. (1Kor 1:21)

 

Boh sa dal spoznať rôznymi spôsobmi a Pavol nám píše, že Boh sa dá spoznať skrze logické veci, ako napríklad prírodu, svedomie, zákon ktorý máme zapísaný v srdciach, večnosť ktorú nám dal do srdca. Taktiež nám Boh zanechal svoje Slovo. Ale človek skrze tieto logické veci nepoznal Boha, nechcel Ho spoznať, neuznával Stvoriteľa z toho, čo vytvoril. Slovo nám hovorí - že sa Bohu zaľúbilo - skrze bláznovstvo spasiť veriacich. 

Keď zlyhali logické a rozumom prirodzené veci na spozanie Boha, Boh vymyslel spásu skrze kázanie o Kristovi na kríži, ktorý vezme hriechy sveta za padlé ľudstvo. Boh pošle Svojho Syna na zem, aby sa za nás obetoval, aby zomrel za nás na potupnom kríži. Ježiš - Boží Syn všetko vykonal, dokončil a Boh chce, aby sme v toto dokončené dielo uverili. Je to bláznivé? Určite áno! Ale Boh nám hovorí: Lebo slovo kríža je tým, ktorí hynú, bláznovstvom; ale nám, ktorí dosahujeme spasenie, je mocou Božou. (1Kor 1:18)

 

Na týchto dvoch cestách sa nachádza ľudstvo. Buď človek prijme bláznivosť, ktorú vymyslel Boh na spásu skrze kázanie o kríži, alebo si človek vyvolí múdrosť sveta, ktorá je však u Boha márna. Aj preto si ľudia vyvolia radšej múdrosť sveta, filozofie, náboženstvá s obradmi, vedy, výskumy - pretože toto sa im zdá normálne, svetom prijaté. 

 

No nie tak Boh - pre neho sú to veci smiešne. On nám dáva druhú cestu - cestu viery - uver, že ja som všetko vykonal na kríži, nič od teba viac nechcem. Je to proti logike, je to proti prirodzenosti, je to zázrak že by sa mohol nejaký človek vrátiť zo smrti späť do života, ale práve toto je základom viery, ktorú veriaci človek skladá v Pánovi, že On má moc takto človeka zachrániť.

 

Táto viera napriek prvotnej nelogickej postupnosti však nie je slepá. Je položená na Božom slove, ktoré je mocné ako dvojsečný meč. Boh človeku, ktorý prijme vierou spasenie o kríži, otvorí oči ohľadom Božieho plánu spasenia ľudí a človek sa utvrdí nielen vo viere, ale aj v istote. Pavol píše: Lebo slovo Božie je živé a účinné a ostrejšie nad každý meč dvojsečný, a prenikajúce až do rozdelenia duše a ducha, kĺbov a špikov a spôsobné posúdiť myšlienky a mysle srdca. (Hebr 4:12)

 

Základom viery je Božie slovo. Božie slovo je účinné, ostré a pravdivé. Ak je to tak, potom spasenie o Kristovi a Jeho kríži je správne, je dokonca vysoko logické a múdre. 

Pán Ježiš začína podobenstvo o štvorakej pôde tak, že Slovo označuje ako semeno, ktoré padá do pôdy srdca. Slovo Božie má neuveriteľnú moc. Nie je to slovo človeka, slovo nejakého filozofa alebo táraja. Dokonca Pán Ježiš hovorí:  Nebo a zem pominú, ale moje slová nikdy nepominú. (Mt 24:35)

 

Všetko sa raz pominie, všetko zanikne, ale Božie slovo zostane naveky. A toto neomylné Božie Slovo hovorí o Spasiteľovi, ktorý prišiel na tento svet, v malom telíčku dieťatka. Z neho vyrástol dospelý človek a nebol na pohľad odlišný od nikoho z nás. No jeho Duch bol Boží, pretože bol narodený nielen zo ženy, ale aj Božieho Ducha. My sme na neho hľadeli ako slepci, ktorí vidia človeka, no veriace srdce v Ňom rozpoznalo Boha. Peter vyznáva, že Ježiš je Kristus - Syn Najvyššieho. 

Tento Syn však šiel, aby vzal hriechy celého sveta na drevo kríža a tam za ľudí vytrpel strašný súd, ktorý by inak museli vytrpieť oni. Syn Boží zomrel za každého človeka. Stačí tomu uveriť.

 

A tento kríž je pre Boha postačujúci k tomu, aby tí, ktorí veria v Syna Božieho, mali večný život. Spásu Boh položil na kázanie o kríži, ukrižovanom človekovi, ktorý bol Bohom. No nezabudol do svojej knihy zapísať, že pre tých, ktorí Pána Ježiša a jeho kríž neprijmú, bude celé toto dielo iba posmeškom, bláznovstvom, hlúposťou a naivitou veriaceho ľudu. Pre túto nevieru ich Boh označuje za tých, ktorí hynú - rútia sa do večného zahynutia. No tým, ktorí prijali takto túto zvesť, je slovo o kríži záchranou a mocou Božou.

 

Čo je pre teba svedectvo o kríži? Bláznovstvo alebo moc Božia? Pozorne si prečítaj ešte raz pilotný verš tohto zamyslenia: Lebo slovo kríža je tým, ktorí hynú, bláznovstvom; ale nám, ktorí dosahujeme spasenie, je mocou Božou. (1Kor 1:18)

 

 

Nemusíš zahynúť, Boh to vonkoncom nechce. Boh chce, aby boli všetci ľudia spasení. Môžeš patriť aj ty, k Božiemu ľudu, môžeš sa stať Božím dieťaťom a dedičom večného kráľovstva. Boh aj tebe ponúka kríž, ako jedinú možnú záchranu. Čo ti bráni v tom, aby si to prijal?

Komentáre
Prihláste sa pre pridanie komentára
Zatiaľ bez komentára Buďte prvým