Izaiášovský text z druhej adventnej nedele cyklu B (Iz 40,1-5.9-11)[1] je pravdepodobne ešte o niekoľko desaťročí starší než úryvok z tej istej prorockej knihy, ktorý zaznel predchádzajúcu nedeľu. Za autora sa považuje neznámy prorok (tzv. Deuteroizaiáš) a jeho slová sú adresované Božiemu ľudu, ktorý sa ešte nachádza v babylonskom zajatí (586-539). Prorok ohlasuje útechu a koniec otroctva. Čo je však prekvapivé, o návrate Izraela do vlasti (aspoň zatiaľ) nehovorí[2]. Ten, kto sa podľa proroctva vracia na Sion, nie je ľud, ale Pán. Prísľuby o návrate do vlasti sú síce obsahom iných prorockých výrokov, avšak v tomto konkrétnom úryvku nezaznievajú. Keby sa proroctvo vzťahovalo k návratu vyhnancov, prorok by hovoril o výstavbe cesty pre nich. Tu však vyzýva: „Pripravte cestu Pánovi!“ Pradávne izaiášovské proroctvo tak otvára perspektívu, ktorá je rovnako aktuálna tak v šiestom storočí pred Kristom, ako aj v dvadsiatom prvom storočí po ňom: Spása sa nezačne vtedy, keď my dôjdeme na vytúžené miesto a konečne sa budeme mať tak, ako sme si predstavovali. Spása a teda aj útecha a radosť spočíva v tom, že Boh prichádza medzi nás a zostáva s nami – a to v akejkoľvek situácii.
Druhý pozoruhodný (avšak ľahko prehliadnuteľný) detail izaiášovského proroctva je v samotnej príprave cesty: „Každá dolina nech sa zdvihne a každý vrch i kopec zníži! Čo je krivé, nech je rovinou, a čo hrboľaté, nížinou.“ Prorok volá: „Pripravte cestu“, ale nehovorí: „Dvíhajte doliny, znižujte kopce a vyrovnávajte hrbolce“. Zdá sa, že doliny sa sami majú zdvihnúť a vrchy a kopce sami znížiť[3]. Výzva k dvíhaniu dolín, znižovaniu vrchov a kopcov a k vyrovnaniu toho, čo je hrboľaté, sa teda omnoho viac podobá mocnému stvoriteľskému slovu Boha, ktorý povie a stane sa (viď Gn 1,1-25; Žl 33,6), než príkazu, z ktorého by musel behať mráz po chrbte, lebo presahuje ľudské možnosti a schopnosti. Naozaj, Boh žiada mnoho, ale ešte viacej dáva! Očakáva všetko, ale sám pôsobí zázraky! Vyzýva človeka ku zmene, ale je to on sám, kto v jeho srdci a v jeho živote túto zmenu uskutočňuje. Preto sa Božia útecha, ktorú prináša prorok, tak zásadne líši od všetkých možných ľudských útech...
[1] Potešujte, potešujte môj ľud, vraví váš Boh. Hovorte k srdcu Jeruzalema a volajte k nemu, že sa skončilo jeho otroctvo a je odčinená jeho vina; veď dostal z ruky Pánovej dvojnásobok za každý svoj hriech. Hlas volajúceho: „Pripravte cestu Pánovi na púšti, vyrovnajte chodníky nášmu Bohu na pustatine! Každá dolina nech sa zdvihne a každý vrch i kopec zníži! Čo je krivé, nech je rovinou, a čo hrboľaté, nížinou. I zjaví sa milosť Pánova, a uvidí každé stvorenie, že prehovorili Pánove ústa.” Vystúp na vysoký vrch, ty, čo hlásaš radostnú zvesť Sionu! Zodvihni mocne svoj hlas, ty, čo hlásaš radostnú zvesť Jeruzalemu! Zodvihni, neboj sa, povedz judejským mestám: „Hľa, váš Boh! Hľa, Pán, Boh, prichádza so všetkou mocou a jeho ruka bude vládnuť. Odmenu víťaza nesie so sebou a jeho trofeje idú pred ním. Ako pastier pasie svoju čriedu, do náručia berie baránky a kladie si ich do lona; starostlivo vedie ovce brezivé.”
[2] Viď John W. Watts: Word Biblical Commentary 25. Isaiah 34-46. Thomas Nelson Publisher, Nashville, 1987, s. 83.
[3] Viď Peter Höffken: Das Buch Jesaja. Kapitel 40-66. Stuttgarter Kommentar Altes Testament. Verlag Katholisches Bibelwerk, Stuttgart 1998, s. 36.
E-vanjelium on-life Mk 1,1-8 TU