Blog

« Späť

Ak chceš byť dobrým človekom, záleží na tom, v čo veríš...

Ak chceš byť dobrým človekom, záleží na tom, v čo veríš...

Úvaha



Ak chceš byť dobrým človekom, záleží na tom, v čo veríš
 



Tím sociológov vedený katolíckym vysokoškolským pedagógom Dr. Williamom D'Antoniom nedávno zverejnil výsledky prieskumu, ktorý do značnej miery zaujal médiá, demonštrujúc, že mnoho katolíkov nesúhlasí s kľúčovými článkami doktríny svojej Cirkvi, a predsa sa stále považuje za „dobrých katolíkov“. Napríklad 40 % respondentov uviedlo, že viera v reálnu prítomnosť Ježiša v Eucharistii nie je nevyhnutná na to, aby človek mohol byť verným katolíkom. A azda najzarážajúcejším údajom je, že až 88 % opýtaných povedalo, že „to, ako človek žije, je dôležitejšie než to, či je katolíkom“. Po zverejnení štatistík reportér denníka Chicago Sun-Times na uliciach zisťoval reakcie ľudí na tieto zistenia. Jeden muž vyhlásil: „Som veľmi dobrým katolíkom, lebo nerobím všetko, čo mi povie Cirkev, ale riadim sa srdcom...“

Ako dobre vie už aj prvák na sociológii, takýto ľahostajný postoj k doktríne je bežný, aspoň na západe. Dovolím si tvrdiť, že väčšina ľudí z Európy alebo Severnej Ameriky sa drží určitej verzie tohto názoru: pokiaľ je človek hlboko vo vnútri dobrý, až tak nezáleží na tom, v čo verí. Pôvod tohto obľúbeného presvedčenia siaha minimálne k nemeckému filozofovi 18. storočia Immanuelovi Kantovi, ktorý tvrdil, že náboženstvo možno v podstate zjednodušiť na etiku. Všetky ďalšie formy náboženského života a vyznávania viery ako dogmy, obrady, liturgie, sviatosti a pod. majú podľa Kanta len prispievať k bezúhonnému morálnemu správaniu. Pokiaľ spĺňajú tento účel, sú prijateľné, no ak k etike ničím neprispievajú, stávajú sa bezvýznamnými, ba až nebezpečnými.

Podľa môjho názoru je veľmi nebezpečné práve toto Kantovo rozdelenie na doktrínu a etiku, ktoré sa tak zakorenilo v predstavách dnešných ľudí. Pretože aj keď to často nespomíname, mnoho z etických noriem, ktoré považujeme za samozrejmosť, pochádza práve z konkrétnych článkov doktríny židovsko‑kresťanskej tradície. A keď dogmy ignorujeme alebo ich vyhlásime za bezvýznamné, normatívnosť morálnych pravidiel sa tým pádom skôr či neskôr zoslabí.

Myslím, že „dobrého človeka“ by väčšina ľudí v našej spoločnosti definovala ako osobu, ktorá s ostatnými zaobchádza láskavo, a ctí si dôstojnosť, slobodu a hodnotu ľudských bytostí. A väčšina by súhlasila, že etické prešľapy ako krádež, klamstvo, nevhodné sexuálne správanie, nevera, podvádzanie, fyzické ubližovanie, atď. sa oprávnene považujú za popretie lásky. Čo je však láska? Láska nie je len pocit alebo inštinkt, ale skôr želanie si dobra pre druhého. Je to radikálne sebadarovanie, žitie pre toho druhého. No ak sme na  niekoho milí preto, aby bola tá osoba milá voči nám alebo keď s druhými zaobchádzame spravodlivo len preto, aby nám to v budúcnosti oplatili, nie je to láska, pretože také správanie sa rovná nepriamemu prospechárstvu. Milovať znamená vystúpiť z čiernej diery vlastného egoizmu, odporovať odstredivej sile, ktorá nás núti starať sa len sami o seba. Láska sa opodstatnene opisuje ako „teologická cnosť“, pretože predstavuje účasť na láske, ktorou je Boh. Keďže Boh nič nepotrebuje, len On môže existovať bezvýhradne pre iných. Všetci veľkí učitelia kresťanskej duchovnej tradície si uvedomovali, že sme schopní milovať vďaka tomu, že sme milosťou dostali podiel na živote, sile a podstate Boha.

Zatiaľ sme skúmali lásku len ako subjekt. Zamyslime sa teraz nad jej predmetom. Prečo presne sme presvedčení, že ľudia majú práva, dôstojnosť a hodnotu? Toto presvedčenie je v nás tak hlboko zakorenené a berieme ho za takú samozrejmosť, že zabúdame na jeho teologickú povahu. Každá ľudská bytosť, bez ohľadu na rasu, vzdelanie, inteligenciu, silu alebo schopnosti má nevyčísliteľnú hodnotu, pretože ju stvoril Boh a predurčil ju na večný život. No ak Boha z rovnice vypustíme, ľudská dôstojnosť sa dosť rýchlo zmenší. Ak so mnou v tomto bode nesúhlasíte, dovoľte mi poukázať na národy, ktoré neverili v Boha ako stvoriteľa. V antickom Grécku v časoch Platóna a Aristotela sa za hodnú úcty považovala len malá skupina ľudí - aristokrati, ktorí boli bezúhonní, majetní a vzdelaní. Od všetkých ostatných sa očakávalo, že budú poslúchať; deti narodené s určitým postihnutím Gréci často nechali zomrieť, a až neuveriteľne vysoký počet ľudí bol uvrhnutý do otroctva. A v sekulárnych totalitných režimoch minulého storočia, v spoločnostiach, v ktorých Boha systematicky popierali, sa ľudská dôstojnosť rešpektovala tak málo, že hromadenie miliónov mŕtvol bolo vnímané ako prijateľná politická stratégia, Leninovo „rozbíjanie vajec, aby mohol urobiť omeletu“.



Ak sme presvedčení o oprávnenosti myšlienky ľudskej dôstojnosti, vychádzame z nášho teologického povedomia, či už si to uvedomujeme alebo nie. Ak sa doktríny a úkony, ktoré podporujú náboženské povedomie zavrhujú, čo sa často deje v súčasnej sekulárnej spoločnosti, morálne presvedčenia pochádzajúce z tohto povedomia sú ohrozené. A práve tento extrémne dôležitý bod uniká ľuďom, ktorí tak ľahkovážne tvrdia, že „nezáleží na tom, v čo veríš, pokiaľ si dobrým človekom.“

Prameň

 
Preklad Mária Fileková

 

 

 

Komentáre
Prihláste sa pre pridanie komentára
Myslím, že vcelku dobrý príspevok.
Je dosť zaražajuce ,ak veriaci Kresťan Katolík spochybnuje identitu Eucharistie . Som niekdajší Protestant a dovolím si povedať jasne. Biblia je vo velkom meritku u "radových Katolíkov " zanedbávaná ba zaprášená na domácej poličke.Ospravedlnujuc sa každému, kto má v úcte sv.Písmo. Prečo sú Biblie zaprášené?

Ad punktum s hrôzou počúvam ,aké bludy si veriaci vytvárajú niektorí veriaci vo svojej hlave. Napríklad , že čo ked budú po smrti "Reinkarnovaný " pre formu očistca.S týmto bludom sa stretávam dokonca v radoch ,akože denných Katolíkov. Pritom sám Ježiš Kristus hovorí o tom , že sme na ceste k Otcovi a má pre nás pripravený príbytok vo večnej Sláve u Otca.

Minule som na kázni počul od knaza ,ako vraví , že Boží Syn /Boh/ sa "inkarnoval" do ľudského tela.Hold povedal vec správne ,ale nie vo vhodnom prostredí. Na omši bolo gro staršieho osadenstva a mnohí prepočuju a ked počuli v živote slovo "reinkarnacia" tak si vytvoria vo vedomí niečo , čo nemá nič spoločné s Kresťanstvom.Vytvárať si blud , že "Reinkarnacia" môže byť súčasťou Očistca nuž je dosť rozšírený jav.Možno ak by knaz pojem "inkarnoval" použil v obci teologickej, či inak vzdelanejšej , tak podstata slova je jasná.Ale žial u "priemerného ľudu" je použitie tákého slova nie najvhodnejšie.

Česť jednotlivcovi , čo si prečíta okrem Marianskej literatúre aj niečo iné.ˇMôj názor je , že "kult" ruženca občas presahuje základne znalosti hodné Kresťana.Hoc ruženec je sám vlastne Krédom pre Katolíka.Je v nom obsiahnuté všetko ohľadom vierouky KC.A to hovorím s úctou ku nemu.Ale neviem , či si vždy uvedomujeme ,ked sa modlíme ruženec jeho "Pravdy" ! Iste nemožno odoprieť niekomu snahu odmodliť sa celý ruženček.Ale osobne som zástancom ,aby sa modlil jeden desiatok ,ale aby sa aj dobre najprv premeditoval.Ide o krásne hodnoty vierouky Kresťana.

Je to jedna z foriem ,ako predchádzať "Bludárčeniu" Kresťana Katolíka nakolko ruženec je velmi rozšírená modlitba nášho Slovenského Katolíctva. Preto si myslím, že by každý miestny ordinár mal zasiahnuť do pred- omšového lámania ružencov a navrhnuť inakši systém modlenia sa tejto krásnej modlitby ,ktorá sa dla môjho subj.názoru znesväcuje dosť často automatickou periodicitou.

Dogmatika je možno opomínanou vecou v našej vierouke. Možno stačí ,ak si položíme otázku o "Nepoškvrnenom počatí a nanebovzatí sv.Márie" a určite sa nájdu značné medzere v našej vierouke v otázke ,ako čo , prečo vznikla ?A dogiem je viac.

Vôbec ,ako niekdajší Prostestant si trúfam povedať , že úplne absentujú "Biblické hodinky" na našich farnostiach. V Bratislave napríklad som našiel jedinú farnosť ,kde sa "Katechetické" hodinky vedú. Katedrála sv.Šebastiana v Krásnanoch Utorok po sv.omši o 18 h. Len pre info ,ak by niekto mal záujem si rozšíriť svoje poznanie.
Ak niekto vie o dalšej farnosti , tak kludne nech dá vedieť.
Teda ,ak sa vrátim k tomu , že v našej Kresťanskej obci dochádza k spochybnovaniu základnej vierouky o Eucharistií či dokonca o spáse , tak nečudo.

Poviem len jeden pre mna zarážajuci fakt. Na istom Kresťanskom Katolickom chate sme chceli s kamarátkou robiť ,akože Biblickú hodinku. Teda rozobrať niečo zo Starého a Nového Zákona. Mali sme pripravený aj systém ,lenže... Lenže nezaujem.

Otázka dobra . Boh vložil pri stvorení každého z nás určité hodnoty chovania sa.Či už ide o indiana z Amazonie,alebo Aziata z Laosu. Poznám veľa ľudí , čo su viac menej ateisti a mnoho krát ich chovania má všetky základné hodnoty dobrej morálky.Nekradnu ,alebo jednaju čestne s pochopením pre druhého. Nuže nie vždy je viera človeka podmienením k dobrému konaniu. Skorej by som pozdvihol myšlienku k tomu, že viera v Boha má byť pre Kresťana hnacou jednotkou konať viac,ako len "Základne hodnoty dobrej životnej etičnosti". Či tomu tak je , tak to je fakt na zváženie.

Pravdu povediac sám si občas kladiem túto otázku , či ma viera "irituje " zhodnocovať viac ten "Základný rámec" slušnej etičnosti a konania dobra.V tom som občas fakt na vážkach.

Je len smutné ,ak podla autora článku 40% Katolíkov nespája hodnotu Katolicizmu s Eucharistiou.Nuže práve otázka konfrontácie Materializmu a našej viery.Lebo ,ak nepotrebujem Eucharistiu , tak nepotrebujem isť do chrámu. Nepotrebujem spoločenstvo Katolickej Cirkvi v ktoré som sa osobne velmi sklamal z dôvodu, že v čase mojej fatalnej životnej kríze , takmer nik o mna nezakopol.A vnímal som toto spoločenstvo ,ako kus chladného subjektu. :-(

Ale preto Cirkev nezatracujem,ale k slovným spojeniam ,ako "Cirkev je rodinou a pod" sa od onej doby staviam velmi chladne a až ironicky.Ale to je len moje poznanie žial.
Ale k meritu veci. Myslím, že ak vznikaju isté nedorozumenia v otázke vieroučnosti , tak chybou je , že ludia nepracuju na svojom "povznesení ducha".A tam vidím koren všetkých nedostatkov, ktoré pripravuju živnú pôdu pre "Bludárčenie Katolíka".
Odoslané 26.2.2012 6:39.
Na mnohé veci máme rovnaké názory.:
- " spoločenstvo" neexistuje, nefunguje, alebo funguje iba čiastočne. Často si kladiem aj ja otázku, že prečo nefunguje ? Veď spoločenstvo tvori veriaci ľud, a keď každý jednotlivec je dokonalý ( ako tvrdíme každý o sebe), tak prečo je výsledok nepriaznivý ?
- aj s názorom o Biblii súhlasím. Priznávam sa, aj moja Biblia je zaprášená na polici. Väčšinou čítam knihy s náboženskou tematikou, videá,
web-ky a Biblia ostáva zabudnutá, a vedomosti zo sv. písma tiež slabé. Kladiem si otázku: prečo ?
Lebo nie vždy rozumiem , čo mi chce povedať. Nemám pri sebe nikoho, koho by som sa v tej chvíli mohol opýtať aby mi vysvetlil veci, ktorým nerozumiem. Lebo neviem Ježišove slová nasadiť do môjho každodenného života, Možno , určite, je to tým, že nepoužijem správny kľúč, a preto sa mi dvere neotvoria, neviem.
Ale ten tvoj nápad, o čom si sa zmienil, nie je na zahodenie. Viem si predstaviť, že by sa tu na MK otvorila taká spoločná stránka, kde by sme sa mohli hocikedy opýtať na niektorú myšlienku, alebo vetu z Biblie, ktorej nerozumieme. Ale nato by sme potrebovali nejakého kňaza, ktorý má v týchto veciach jasno, aby sa nestalo, že " slepý vedie nevidiaceho".
- aj podľa mňa je základom našej Cirkvi Eucharistia. Okolo Eucharistii sa máme zhromaždiť, posilniť, chrániť Ju . Iba okolo nej sa vytvorí ozajstné spoločenstvo. Ona má zázračnú moc.
S tvojim názorom o Marianskej úcte ako aj a o pred-omšovom lámaní ruženca ako "kulte" však nesúhlasím. Ja si myslím, že kresťana -katolíka, posilňujú v pozemskom živote tri veci , bez ktorých neobstojí v boji: 1. Eucharistia, 2. Duch Svätý, 3. Panna Mária ( a samozrejme s Ňou aj ruženec ). Veď aký odkaz nám zanechal Ježiš keď umieral na kríži ? Hľa tvoja Matka ! Ale nie iba Jánova, ale aj naša. Ona je tu s nami na zemi, a vo chvíli keď umrieme , jedine Ona nás bude držať za ruky, a prevedie nás cez bránu priamo pred Ježiša a prihovorí sa za nás. Aspoň ja si tak myslím a verím , že to tak bude.

Ďakujem za komentár. Na veľa vecí máme rovnaké názory.
Odoslané 26.2.2012 12:31.
RE: "Priznávam sa, aj moja Biblia je zaprášená na polici. Väčšinou čítam knihy s náboženskou tematikou, videá,
web-ky a Biblia ostáva zabudnutá, a vedomosti zo sv. písma tiež slabé. Kladiem si otázku: prečo ?
Lebo nie vždy rozumiem , čo mi chce povedať. Nemám pri sebe nikoho, koho by som sa v tej chvíli mohol opýtať aby mi vysvetlil veci, ktorým nerozumiem. Lebo neviem Ježišove slová nasadiť do môjho každodenného života, Možno , určite, je to tým, že nepoužijem správny kľúč, a preto sa mi dvere neotvoria, neviem."

Ja verím v zákon premeny kvantity na kvalitu. Často sa stáva, že niečo robíme tak ako vieme. Nezdá sa nám, že by sa naše schopnosti (vedomosti, chápanie...) zlepšovali. Ale po čase, keď to robíme verne dostatočne dlho... stane sa, že akoby vystúpime na vyšší schodík a odrazu pochopíme, vidíme, zachutí nám... Kvantita (množstvo) toho, čo sme "nahromadili" sa zmení na novú kvalitu.

Alebo skúsim použiť iné prirovnanie (možno trochu lepšie): Rada sa prirovnávam k ovečke. Ovca žerie trávu. Ovca nám dáva mlieko a vlnu. Ale ovca nevie, ako sa z trávy stane vlna alebo mlieko. Božie Slovo často prirovnávame k duchovnému chlebu. Väčšina bežných ľudí nevie, ako to funguje, že keď sa najeme, máme dosť energie a stavebných materiálov na život. A podobne je to hádam aj s Božím Slovom.

Sýťme sa ním, aj keď niekedy nerozumieme. Čítajme si každý deň aspoň kúsok a dovoľme mu, aby v nás pôsobilo. Možno časom, keď verne zotrváme v Jeho prítomnosti (aj v Slove), zmení sa kvantita na kvalitu a začneme vidieť, ako nám Božie Slovo osvetľuje náš život. Bude nás sýtiť aj vtedy, keď nerozumieme ako.

(Netvrdím, že ja to robím dostatočne. Niekedy sa darí lepšie, inokedy sa stane, že sa aj dlhšie "zabudnem najesť". Pomáhajme si vzájomne povzbudením i modlitbou. emoticon)
Odoslané 1.3.2012 10:05 ako reakcia na Jozef HORVÁTH.
Odoslané 1.3.2012 10:28 ako reakcia na Eva Baranovičová.