Blog

« Back

Pavúčí muž, Železný muž, Super muž a Bohomuž

Pavúčí muž, Železný muž, Super muž a Bohomuž

Vdp. Robert Barron

 

Pavúčí muž, Železný muž, Super muž a Bohomuž


V poslednom desaťročí sme mali možnosť vidieť veľké množstvo filmov o superhrdinoch:
Batman, Green Lantern, Iron Man, Neuveriteľný Hulk, Thor atď. Súdiac podľa tržieb bol
však najpopulárnejším Spider-Man. Od roku 2002 sa objavili štyri hlavné filmové adaptácie
príbehu chlapca, ktorého uhryzne pavúk, prekoná neskutočnú premenu a potom „chytá
zlodejov ako muchy“.

Čo nás na týchto príbehoch, a hlavne na Spider-Manovi, tak fascinuje? Podľa môjho názoru
to súvisí s kresťanstvom, presnejšie so zvláštne "hybridnou postavou", okolo ktorej sa točí celé kresťanské náboženstvo. Najvýznamnejším prínosom svätého Atanáza ku kristologickým
diskusiám prvých storočí cirkevného života bol soteriologický argument dvojitej podstaty
Ježiša. Podľa jeho výstižného vzorca nás môže zachrániť len ľudská bytosť a zachrániť nás
môže len Boh. Ak by bol Ježiš len božský, ako tvrdili monofyziti, jeho spasiteľská sila by sa
na nás úplne nevzťahovala. Ak by bol len ľudský, čomu verili ariáni a nestoriáni, nemohol by
nás naozaj vytiahnuť z močiara hriechu a viny, v ktorom sme zapadli. Spása je teda možná len prostredníctvom Bohomuža, niekoho vo svete, ale nie zo sveta, niekoho ako my vo všetkom okrem hriechu, a zároveň niekoho úplne odlišného.

Nemôžem si pomôcť, ale vo filmoch o Batmanovi, Supermanovi a Spider-Manovi počujem
echo starej kristologickej doktríny. Všetci traja superhrdinovia sú hybridmi – kombináciami
neobyčajnosti a obyčajnosti. Vo všetkých troch prípadoch máme niekoho, kto sa vo svojej
poníženosti dokáže úplne stotožniť a súcitiť s naším utrpením a vo svojej nadprirodzenosti
s tým vie niečo urobiť. Mimoriadnym kúzlom čerstvého Amazing Spider-Man je, že
Andrew Garfield, herec v role Petera Parkera, je obyčajným a čudným chlapcom, ktorý v
rozhodujúcich chvíľach elegantne prejaví nadľudské schopnosti.

Ďalšou nepriamo kristologickou črtou nového filmu o Spider-Manovi a aj ďalších filmov o
superhrdinoch je motív úlohy a poslania. Keď si Peter uvedomuje, že má ohromujúce telesné
schopnosti, nemilosrdne si doberá spolužiaka, ktorý ho predtým ponížil. Jeho strýko Ben,
zahratý vždy pozerateľným Martinom Sheenom, rýchlo mladého muža pokarhá za túžbu po
pomste. Správne nakladanie s darmi, ktoré dostal, sa objavuje ako ústredná téma filmu. Mal
by ich použiť ako prostriedky na posilnenie vlastného ega a vyrovnanie účtov? Alebo by
ich mal zapojiť do programu ochrany a služby, programu lásky? Matúš a Lukáš zobrazujú
Ježiša na začiatku jeho verejného účinkovania, ako zápasí s významom a dôsledkami svojho
mesiášstva. Vedel, že je milovaný Syn svojho nebeského Otca, ale čo táto identita zahŕňala?
Klasický výklad záznamov o čase, ktorý prežil v púšti, tvrdí, že Ježiš čelil a odolal pokušeniu
využiť svoju mesiášsku autoritu na získanie telesnej slasti, zvýšenie ega a moci. Cirkev je
presvedčená o tom, že každá pokrstená a pobirmovaná osoba dostala dary Ducha Svätého,
vďaka ktorým máme účasť na identite Ježiša Krista. Celé predstavenie života jedinca
závisí od rozhodnutia o využití týchto darov. Ako povie Peterov učiteľ literatúry ku koncu
filmu: „Každý príbeh, ktorý bol kedy napísaný, má rovnaký dej – kto som?“

Treťou teologickou témou vo filme Amazing Spider-Man a vo filmoch o Batmanovi, Iron
Manovi a Avengeroch je poznanie a zneužitie poznania. Keď boli v päťdesiatych rokoch,
počas studenej vojny napísané komiksy o Spider-Manovi, verejnosť bola znepokojená
využívaním vedy na nehumánne účely. V tomto filme otec Petera Parkera a jeho kolega
doktor Connors pracujú na biologickým výskume zdokonalenia techniky kríženia druhov,
ktorý by vyriešil rôzne ľudské choroby a deformity. Aj keď mohli mať chvályhodné motívy,
ich sebavedomie bolo neobmedzené a ich práca mala katastrofálne výsledky. Biblický príbeh
prvotného hriechu sa zameriava na získanie poznania. Nechce odmietnuť poznanie ako také,
ale slúži ako varovanie pred využívaním poznania ako prostriedku na dosiahnutie božskej
nadvlády nad prírodou. Mylná predstava, že dokážeme odstrániť všetko utrpenie, či už
telesné, politické alebo duševné, prostredníctvom rozumu mala nevyhnutne za následok nárast
utrpenia, ako dokazujú sekulárne ideológie minulého storočia. Napriek tomu, že Ježiš uzdravil
niekoľkých ľudí, jadrom jeho spasiteľského diela nebolo úplné odstránenie ľudskej bolesti,
ale práve jeho prijatie ním samým. Tento nevyhnutný Kristov krok sa podľa môjho názoru
nachádza vo všetkých filmoch o superhrdinoch, ktoré som spomínal.

Amazing Spider-Man a jeho filmoví bratranci sa možno na prvý pohľad javia ako ľahké filmy
na leto, no po hlbšom zamyslení vidíme, že obsahujú značné množstvo teologickej váhy.

 

Zdroj : www.wordonfire.org

Preklad : Mária Fileková, Rastislav Dluhý

 

 

Poznámka prekladateľa : Katolícka vierouka učí, že v Kristovi sú dve prirodzenosti, božská a ľudská, bez zmiešania a oddelenia. Keď sa v článku spomína "hybridná postava" v žiadnom prípade nejde o pokus vysvetliť dogmu o dvoch prirodzenostiach Ježiša Krista.