Blog

« Назад

Dotyk Boha cez televíziu?

Dotyk Boha cez televíziu?

Zatiaľ viac otázok než odpovedí

 

Asi nie som sám, kto sa zamýšľa nad evanjelizáciou. Dnes máme mnohé možnosti ako ohásiť radostnú zvesť. Kedže sú to nové spôsoby vyvolávajú vo mne mnohé otázky.

Tuho sa zamýšľam nad tým aký účinok môže v človeku ohlasované posolstvo radostnej zvesti cez televíziu, rádio alebo video. Čím sa vlastne líši toto posolstvo, keď ho počujeme osobne cez liturgiu, pri nejakej inej príležitosti, alebo keď ho vnímame cez médiá. Viem, že média majú úlohu informovať, formovať a pomôcť sa zorientovať. Sú média schopné stáť pri zrode náboženskej skúsenosti?

Cirkvi a hnutia veľmi účinne a masovo využívajú mediálne vymoženosti, ktoré zmenili ich komunikáciu, sprístupnili ju ponad priestor i čas, tak ako sa sprístupnili iné veci v globalizovanom svete. Už sa kresťanské posolstvo šíri nielen v chráme počas liturgie a katechézy, ale aj cez rôzne médiá.

J. Stolow sa pýta: čo sa stane s posvätnou prítomnosťou, keď sa sprostredkúva cez nevyhnutne zúžený kanál technologických nástrojov do nevyhnutne rozšíreného okruhu zdieľania? Môže mediácia naozaj priniesť „posvätno“ bližšie k nám, a ak áno, s akým účinkom?

Brigit Mayerová z Amsterdamu tvrdí , že médiá nespôsobujú transcendentný zážitok iba vo veriacich, ale aj v neveriacich, ba v tuhých ateistoch.  

Mayerová tiež tvrdí, že „za primárneho sprostredkovateľa náboženskej skúsenosti možno označiť zrak. Vizuálna kontemplácia však nielen reprezentuje, ale pokúša sa aj vzbudzovať vnútornú duchovnú skúsenosť. Je kľúčová v esteticko-etickom projekte vyvolávania piety. Viera sa oblieka do hmatateľných obrazov, takže truizmus „vidieť znamená veriť“ možno otočiť aj na „veriť znamená vidieť“

 

No, budem skúmať ďalej. Kto vie ako to vlastne je!

 

Tieto múdre myšlienky som dal dokopy z jednej publikácie, ktorá je dostupná na http://www.media.ku.sk/images/publikacie/Skripta_vyskumy.pdf

Комментарии
sign-in-to-add-comment
myslím si že:" Hľa, ako sa milujú" zostane stále aktuálne. či už podávané cez oko, ucho, pocity nadšenia,príjemnú vôňu,alebo elektrizujúci alebo úplne pokojný dotyk...
Отправлено в 29.12.11 6:47.
No podľa mňa Ježiš pôsobí aj cez médiá. Prečo by sa to nedalo použiť? Lebo média využíva zlý? Je to niečo, cez čo však môže pôsobiť dobro a malo by pôsobiť dobro. Nezavrhujme médiá preto. Mne sa napríklad páči, keď je vystavená sviatosť oltárna cez internet a každý tak môže kedykoľvek hocikde na svete stráviť chvíľku s Ježišom aj doma osamote. Samozrejme, že to nemá byť náhrada, ale napríklad keď som nemohol chodiť a bol aj v nemocnici, tak mi poskytovali média ako Lumen či Lux nejakú tú duchovnú útechu a potechu. Môžem však povedať, že som si silno uvedomil, aká to je milosť byť živo prítomný na sv. omši potom čo som byť nemohol. Teraz pekne poďakujem Pánovi za možnosť byť na každej sv. omši, a médiá beriem ako obrovské plus v tomto smere.
Отправлено в 29.12.11 9:27.
http://www.youtube.com/watch?v=SNqIZiSPTmE&feature=player_embedded
Отправлено в 01.01.12 9:12 в ответ на Miroslav Čonka.