« Назад

Jazyk nie je dôležitý

Jazyk nie je dôležitý

Už tretí týždeň žijem v Nemecku a taktiež sa tretí týždeň učím po nemecky :) Takže si asi viete predstaviť moje komunikačné schopnosti v tomto jazyku.

Minulý týždeň som bola už trochu frustrovaná z toho, že skoro nič nerozumiem. Aby ste ma chápali, bola som rada, že môžem byť aspoň chvíľku s Ježišom, ale predsa len rozumieť slovám je veľké plus. A tiež byť na omši v kostole, ktorý je bližšie ako 3 kilometre. Zistila som, aký veľký luxus máme na Slovensku - toľko kňazov, to je požehnanie. Vrátim sa, ale k dnešku.

Dnes som prezila asi najkrajsiu omsu v mojom zivote  Absolutne nevadilo, ze som skoro nic nerozumela... Knaz zisiel dole a podal si s kazdym ruku (a nebolo nas len 10) a potom pri prijimani ho najprv rozdal nam a az potom prijal on. A su to mozno detaily, ale vdaka nim som mala pocit, ze je to Posledna vecera a Jezis sa s nami deli o seba.

A tak - ďakujem Bohu, ďakujte aj Vy.

Požehnaný deň, kedykoľvek budete toto čítať.

Комментарии
sign-in-to-add-comment
Presne, ako ste napísali - kňaz, ktorí sa drží platných predpisov a ktorý je absolútne verný liturgii, tak slúži naozaj platnú omšu.

Len ako si môže kňaz (=osoba, ktorá je z ľudu Bohom vyvolená na to, aby prednášala pred Jeho tvárou zmiernu obetu Nového Zákona) dovoliť zmeniť liturgiu? Správne ste napísali, že by mal byť absolútne verný liturgii, ale on nie - on príde a je v značnej miere neverný liturgii, ako nám dosvedčila Zuzana Komendová.
Отправлено в 14.03.13 12:14 в ответ на Mária Künzl.
Existuje kniha od Dr. Scotta Hahna Baránkova večera
(v obchode: http://www.kumran.sk/barankova-vecera-p-42.html ;
on-line text: http://gloria.tv/?media=123590 ).

Môj kamarát bohoslovec sa o nej vyjadril, že lepšie vysvetlenie omše ešte nečítal.
Отправлено в 14.03.13 12:20 в ответ на Zuzana Komendová.
Áno, je skutočne výborná- vysvetľuje a zároveň nabáda k meditácii. Veľmi odporúčam,a je dostupná .
Отправлено в 14.03.13 12:31 в ответ на Martin Ragula.
Čo sa týka tej liturgie, tak pápež Benedikt XVI. urobil to, že povolil slúžiť omšu v starom obrade podľa Tridentského koncilu ešte. Grékokatolícka liturgia, tá je ešte podľa staroslovienčiny, ktorá bola uzákonená po gréčtine, hebrejčine a latinčine ako štvrtý liturgický jazyk, čo dosiahli Cyril a Metod. A viem, že aj anglikánom, ktorý konvertovali na katolícku vieru, povolil pápež Benedikt XVI. slúžiť ich liturgiu, takže máme v Cirkvi už viac štýlov liturgie. Tá anglikánska sa však viac podobá na tú tridentskú.
Отправлено в 14.03.13 15:09 в ответ на Martin Ragula.
Tridentské obrady boli vždy povolené - aj po koncile. Prax bola síce taká, že sa všade nahrádzala "novou" liturgiou, ale nikdy nebola "zrušená". Pápež Benedikt XVI. "len" odporúčal, aby sa znovu slávila omša aj podľa staršieho obradu. Aby mali veriaci možnosť prežiť aj tieto poklady.

Takže áno, je možné použiť "rôzne" obrady. Na druhej strane je potrebné zachovať liturgiu tak, ako je predpísaná. Ale ako radový veriaci s tým asi nič moc nespraví - napr. Zuzka, keď je na zahraničnom pobyte 3km od kostola, tak asi nepôjde za farárom vysvetľovať mu, že to robí zle. Tak si vychutná sv. omšu takú, aká tam je. Aj keď nie je celkom podľa predpisov, zato ešte je platná, a jej nepomôže keď sa tým bude trápiť, alebo si bude zaťažovať dušu výčitkami a posudzovaním kňaza.

Mária K. dobre napísala, stotožňujem sa s ňou. A beriem si príklad. Tiež mám niekedy tendenciu posudzovať, hodnotiť, byť nespokojná s tým, alebo oným gestom kňaza (možno drobnou zmenou - možno nezáväznej veci, možno nie, ale na tom nezáleží - pre mňa). Lepšie je sústrediť sa na liturgiu a "chyby" kňaza odovzdať tiež Ježišovi.
Отправлено в 14.03.13 16:34 в ответ на Miroslav Čonka.
Jednako je pre laika a veriaceho lepšie študovať "tajomstvá liturgie" ako ich práve predpisy. Tie sú zaáležitosťou kňazov. To sú ich predpisy a ich zodpovednosť. Tú im my nemôžeme uľahčiť ani onňať. Tú im daroval Pán. Modlím sa za to, aby rozumeli, čo-Koho majú v rukách a aby im všetko slúžilo na spásu.
Отправлено в 14.03.13 17:57.
Fajn... všetko (Trident, grékokatolíci, anglikáni) sú to povolené ríty, ale toto nebolo povolené...
A zase toto nie je nejaký drobný omyl kňaza, že sa len omylom dal ruky troška inak, ako mal. Toto je vedomý zásah do poriadku liturgie.

A napriek tomu, že ako radový veriaci s tým nič nespravím, trvám na tom, že je to od toho kňaza neúctivé voči autorite Cirkvi, a je to nezodpovedné vzhľadom na úlohu, ktorú mu bola vysviackou zverená.
Отправлено в 14.03.13 18:21 в ответ на Miroslav Čonka.
A možno práve preto, že vie trochu prispôsobiť liturgiu pre potreby ľuďí, si vie získať ich srdcia pre Pána. Nie je to dôležitejšie ako striktnosť a prísnosť? Možno práve aj pre tieto dôvody sa na západe vyprázdňujú kostoly. Keď som žil v UK, mal som možnosť vybrať si kostol, kde sa všetko zachovávalo podľa predpisua a všetko bolo také strnulé, že som si pripadl ako na Slovensku - zmrznuté tváre, žiaden úsmev, žiadna bratská láska, žiadna radosť z liturgie. Z kazateľnice sa ozývalo čo by sa malo a čo sa nesmie. Vybral som si radšej návštevu iného katolíckeho kostola, kde to bolu trochu voľnejšie (všetky podstatné znaky liturgie boli zachované), v ktorom ľudia tlieskali, keď sa pokrstilo dieťa, kázeň kňaza vyvolávala smiech, kladol veriacim otázky, bol to dialóg. Tento kostol bol preplnený. ...a bolo to v konzervatívnom anglicku
Отправлено в 15.03.13 8:13 в ответ на Martin Ragula.
Martin, ak Ti dám hlas, systematicky ma niekto maže. Súhlasím do bodky, ale som vrcholne zarmútená bohorovným komentárom kardinála Tomka pre bulvárne Sme, že no...ak pápež nevydrží(zdravotne, príde iný!) Deň po voľbe. To je kruté! To strašne bolí.
Отправлено в 15.03.13 8:52 в ответ на Martin Lojek.
Показывается результатов: 21 - 29 из 29.
из 2