« Späť

Spravodlivosť alebo milosť v škole?

Bola to zas jedna z náročnejších hodín v piatackej triede. Celú hodinu vyrušovali, prekrikovali sa, nikto sa nehlásil, keď sa niekto prihlásil, že chce niečo povedať a som ho vyvolala, nikto nepočul čo sa povedalo, lebo všetci sa venovali svojim rozhovorom, pripomienkam, poznámkam na adresu ostatných... jednoducho nekončiaci sa kolotoč.

Vyhlásila som ultimátum: "Každý, kto povie čo i len slovo bez toho aby sa prihlásil a ja som ho vyvolala, dostane poznámku." Wow! Zabralo to! Z hlučnej triedy sa stala skupina hlásiacich sa žiakov, ktorí v tichosti čakali na svoju chvíľu, kedy budú môcť ohúriť spolužiakov svojimi myšlienkovými pochodmi. Ale moja radosť netrvala dlho.

Po usporiadanej chvíľke sa nechal jeden žiak uniesť a hneď reagoval na niečo, čo povedali spolužiaci, ďalší sa nechali uniesť a vyviesť z usporiadanosti a komentovali komentáre komentovaných... bludný kruh zas a znova! Začala som zbierať žiacke knižky, vždy to zabralo na chvíľu. Jedna žiačka sa rozplakala keď som požiadala aj jej žiacku knižku (ale nič nové na svete, táto žiačka vždy plače, niekedy aj celú hodinu, ale musím byť neoblomná, nedať sa obmäkčiť plačom jednej piatačky). Žiačka plakala, žiacke knižky sa hromadili na mojom stole, trieda obmäkčená spolužiačkiným plačom začala vyjednávať, aby som jej dala ešte šancu, blabla. A čo ďalší piati? Aj im mám dať šancu? A už sa nikto zase nehlásil, začali sa prekrikovať a ja som začala hovoriť ďalšie mená aby priniesli žiacke knižky.

A čo teraz? Pravdu povediac, nechcelo sa mi vypisovať 10 poznámok (asi si by sme mali mať nejaké pečiatky s textom, oraziť do žiackej a podpísať). Už bol skoro koniec hodiny, všetci boli pobúrení celou situáciou, ja som si povedala, že musím niečo vymyslieť aby som nemusela toľko písať.

Na protesty niektorých žiakov, že oni vlastne nepovedali nič bez prihlásenia, som povedala, že by to bolo spravodlivé dať poznámky aj im. Pretože hovorili bez prihlásenia. "Dnes si ukážeme aký je rozdiel medzi spravodlivosťou a milosťou. Ak dám všetkým poznámky, to bude spravodlivosť. Ak všetkým odpustím, bude to milosť." Odpustila som všetkým. Ozvali sa drzé hlasy, že ja nikdy nedám poznámky a vždy odpustím. Ale to nie je pravda. Už sa viaceré piatačky pokúšali prosbami (skoro aj hrozbami) a hlavne plačom zmeniť môj názor. Ale nie vždy sa im to podarí.

Spravodlivosť alebo milosť? Konala som správne? Na budúce to už nemienim zopakovať :) Budem písať poznámky, čo i celej triede!        

 

Komentáre
Prihláste sa pre pridanie komentára
škoda že sa nemôžu aplikovať primeranou formou fyzické tresty. Naši dedkovia a možno aj otcovia to ešte zažili, a myslím že im to pomohlo, aby mali v živote úctu k autoritám.
Odoslané 28.2.2011 23:16.
Prikláňam sa k tomuto názoru. Ja som zažila fyzické tresty (aj keď nemám ešte ani 40 emoticon ) a bol to účinný výchovný prostriedok. Dnešným deťom to chýba . Ja som vždy pani učiteľke mojich detí povedala, že má odo mňa dovolenie, na primerané výchovné " po zadku", aj keď to pravdaže nikdy nevyužila, malo účinok aj to, že som jej to vždy povedala pred mojimi deťmi. Ale ako všetci vieme, výchova detí je naša najťažšia povinnosť ( a výsada! emoticon ).
Odoslané 1.3.2011 7:48 ako reakcia na Štefan Hrbček.
Odoslané 1.3.2011 16:35 ako reakcia na Katarína Kováčová.
komentár k príspevku Janky Čížovej: Spravodlivosť alebo milosť v škole?

Milá Janka !
Ježiš by asi zmenil poradie: "chcem milosť a nie spravodlivosť"
Nedali by sa tie decká niečím obalamutiť? Prerušiť na pár minút predpísané učivo a zaujať ich nejakou takou témou, ktorá ich zaujíma ? Prilákať ich pozornosť a potom nebadane zasa pokračovať učivom. Alebo uzavrieť nejaký kompromis, napr. ak budete ticho, tak .. čo ja viem teraz ma nič nenapadne. Ja spolucítim s Vami hoci nie som učiteľka ale podobnú situáciu prežívam každý mesiac na pošte, kde vyplácam Rómom sociálne dávky. Dvesto ľudí denne narobí taký krik, že vlastný hlas nepočujem.
Mám veľkú trpezlivosť, ale keď už stoja pred okienkom v troch radách a predbiehajú jeden druhého to už nezvládam. Vstala som od okienka a začala kričať na nich aby boli ticho , ale ako keby som tam ani nebola. Potom som bez slova vyložila do okienka tabuľu "ZATVORENÉ" a čakala som. Zrazu nastalo ticho a tí čo stáli pred okienkom začali kričať a upozorňovať tých vzadu. To, čo sa nepodarilo mne, oni vyriešili za pár minút. Janka ja Vám držím palce a verím , že aj Vy si vymyslíte nejaký trik na tých Vašich piatakov.
Odoslané 1.3.2011 22:48.
Ondrej Anton Miškovič
No fytňzické tresty by sa nemali uplatnovat ale poznam viacerych ludi a hlavne učitelov čo ich uplatnuju, namne nie, ja som použil fyzicky a psychycky trest na učitelku a tak ma vykopli emoticon
Odoslané 2.3.2011 9:54.
joj.. chcela by som byt taká učiteľka, aby na mňa nemuseli žiaci používať akékoľvek tresty a ani ja na nich emoticon

a to si ju ako trestal? aky si mal dôvod?
Odoslané 2.3.2011 12:31 ako reakcia na Ondrej Anton Miškovič.
Ondrej Anton Miškovič
radšej správou napíšem, emoticon .. od človeka ako som ja by to nikto nečakal emoticon bola to chyba priznávam ale cirkev mi ponúkla spoved a riadietelka HAOB v Kežmarku miesto. emoticon)
Odoslané 2.3.2011 15:09 ako reakcia na Janka Čížová.
Ja síce tiež nie som učiteľka, ale v tejto súvislosti ma napadlo, že kedysi sme my,ako žiaci, mávali tzv. 5-minútovky / písomky /. Možno, keby som bola učiteľkou, riešila by som to takouto nejakou formou...v tom zmysle,že kto neustále vyrušuje, môže ísť kľudne za dvere, môže sa tam do sýtosti vyrozprávať, ale na budúcu hodinu, by som všetkým tým, čo vyrušovali "hodila" takúto 5- minútovku / práve z toho učiva, ktoré sa na danej hodine preberalo /...samozrejme, patrične aj oznámkovanú emoticon... nepoznám moc mentalitu súčastnych žiakov, ale na nás toto kedysi ešte zaberalo emoticon
Odoslané 2.3.2011 21:53.
hm.. 5minutovky sú fajn, dávala som často a celej triede od začiatku roka emoticon za dvere by sme nemali posielať žiakov, keď, tak musím ich mať tiež pod dozorom, nemôžem zavrieť dvere a nechať ich tam.....

a mentalita dnešných žiakov? nevedia si šepkať keď si chcú niečo povedať.... potom je veľký hluk v triede a človek si prestáva počuť vlastné myšlienkové pochody... snažím sa ich naučiť aspoň šepkať keď už si musia niečo povedať... ale je to ťažké...

nuž, mala som záväzok, že si budem písať pekné chvíle.... sa musím kus zamyslieť..... ale áno, dnes ma príjemne prekvapila jedna žiačka, ktorá obyčajne na hodinách vyrušuje a na doučovaní bola aktívna, pýtala sa, pracovala,... nový človek z nej....

tiež ma potešilo, že žiakom sa na doučovaní páči a jedna sa vyjadrila, že nemá rada Aj, ale na doučovaní sa cíti dobre emoticon asi preto, že nedávam písomky emoticon ale sú zlatí (okrem tých, čo nie sú emoticon )
Odoslané 3.3.2011 0:00 ako reakcia na Katarína Krakoviková.
Raz darmo,už je iná doba...dnes sa rodičia nestíhajú tak venovať svojím deťom a žiaľ, potom to so sebou nesie aj takéto "hromadné" a neblahé následky emoticon Kedysi to tak nebolo, pokiaľ si pamätám, tak na základnej škole sme všetci museli dávať pozor / a aj sme dávali / a nebolo treba ani fyzické tresty...no na strednej, to už bolo o čosi komplikovanejšie, zvládnuť a usmerniť učiteľovi celú triedu... žiaci si už viac dovolovali do učiteľov a zvlášť do takých, ktorí to akože odignorovali a nepoužili prísnejšiu "palicu". Ja moc ale nie som za fyzické tresty, lebo si myslím, že to môže u iných vyvolať ešte viac vzdor a nechuť k učeniu. Asi to iba ostane, len na každom tom-jednom učiteľovi, nájsť vhodný spôsob, ako na nich... a verím, že aj napriek mnohým negatívam, nejaký ten vhodný spôsob existovať musí emoticon...
Odoslané 3.3.2011 16:22 ako reakcia na Janka Čížová.