Blog

« Späť

Povýšený

Povýšený

Úvaha nad obrazom Matthiasa Grunewalda

 

Dnes je sviatok Povýšenia Svätého Kríža. Kríž je niečím viac než len symbol kresťanstva. Je viac než spomienka na Ježišovu otrasnú smrť. Kríž je slobodou.

 


"Čo sa teda Ježišovi páčilo na kríži? Miloval Otcovu vôľu. Jeho Otec ho poslal do najvzdialenejších kútov zeme, kde bol Boh zabudnutý. Do krajov, kde sa ľudia cítili zabudnutí Bohom. Prišiel, aby priniesol Božiu lásku aj na to najtemnejšie miesto. Ježiš miloval túto svoju misiu až do krajnosti. Dokázal sa odlúčiť od štyroch najväčších pokušení, ktoré kvária nás ľudí. Preto dokázal prejsť túto cestu. To čo miloval a čím pohŕdal našlo na kríži rovnováhu. Bol chudobný v duchu, tichý, plačúci a prenasledovaný, preto mal čisté srdce a hľadal spravodlivosť dokonalým spôsobom. Stal sa preto dokonalým tvorcom pokoja a čistým kanálom Božieho milosrdenstva pre svet. Hoci to znie paradoxne, ukrižovaný Ježiš bol mužom blahoslavenstva, skutočné šťastný muž. Keď uvažujeme o slobode, Ježiš pribitý na kríž je ikonou slobody par excellance. On je slobodný od všetkého naviazania, ktoré by mu zabránilo dosiahnúť skutočné dobro, ktorým je plnenie Božej vôle. Jedno z najbrutálnejšie realistických a duchovne najmocnejších zobrazení ukrižovania je prítomné na hlavnom oltárnom paneli Isenheim, ktorý bol namaľovaný koncom 15. storočia. Autorom je nemecký umelec, Matthias Grunewald. Ježišovo telo je opuchnuté a pokryté ranami. Na jeho hlave je otrasná tŕňová koruna. Jeho ruky a nohy sú prebodnuté nie malými klincami, ale obrovskými klinmi.             

Jeho ústa sú žalostné, vyjadrujú lásku agape, ktorá trpí muky bez jedného slova. Divák, ktorý sa na toto strašné zomieranie pozerá, nie je ušetrený pohľadu na všetko čo Ježiš bolestne prežíva. Na pravo Grunewald namaľoval výrečným spôsobom Jána Krstiteľa, ktorý je predchodcom a poslom mesiáša. Ján ukazuje na Ježiša ako na Božieho baránka. Robí to veľmi osobitným spôsobom. Namiesto toho, aby ukázal priamo na Pána, Jánovo rameno a ruka sú zvláštne vykrivené, akoby sa k tomu musel nútiť. Možno Grunwald tým chcel poukázať na naše pokrivené predstavy toho v čom spočíva radostný a slobodný život. Akoby sa ten spôsob nášho pohľadu na život mal z vykrivenej polohy vykĺbiť a opäť správne do kĺbu vrátiť. Iba ak sa to stane pochopíme zvláštnu pravdu o ukrižovanom Kristovi.         

Komentáre
Prihláste sa pre pridanie komentára
Hodnostný príspevok! Vdaka!
Odoslané 14.9.2012 23:55.
mám rád úvahy nad umením a hľadanie významu detailov. dakujem.
Odoslané 15.9.2012 9:54.