« Späť

Ty si ich postavil na roveň nám

Keď prišli tí prví, mysleli si, že dostanú viac. Ale aj oni dostali po denári. Vzali ho a šomrali na hospodára: „Títo poslední pracovali jedinú hodinu, a ty si ich postavil na roveň nám, čo sme znášali bremeno dňa a horúčosť.“Ale on jednému z nich odpovedal: „Priateľu, nekrivdím ti...“

Viď Mt 20,1-16

 

Je evidentné, že hospodár, ktorý v rôznu dennú dobu najal robotníkov do svojej vinice a potom nechal všetkým vyplatiť rovnakú mzdu, zámerne provokuje. Mohol svojho správcu poveriť, aby začal s vyplácaním mzdy u tých, ktorí boli najatí ako prví. Spokojne by si vzali svoj denár a v pokoji by odišli. Nikomu by neprekážalo, že hospodár necháva aj tým posledným vyplatiť po celom denári. Dal by im, koľko by chcel a aj vlk by bol sýty, aj baran celý. Hospodár však svojmu správcovi hovorí: „Zavolaj robotníkov a vyplať im mzdu, počnúc poslednými až po prvých!“ Zjavne chce nechať tých prvých čakať a záleží mu na tom, aby videli, koľko zaplatí tým, ktorí pracovali iba jedinú hodinu. Ježiš ako rozprávač podobenstva podotýka, že tí, ktorí pracovali celý deň, si mysleli, že dostanú viac. Ich reakcia je však ďalším prekvapením. Keď schmatnú svoj dohodnutý denár, nešomrú na hospodára, že vyplatil tým, ktorí pracovali iba jedinú hodinu, rovnaký obnos ako im. Výčitka, ktorú adresujú štedrému hospodárovi, je ešte trpkejšia: „Títo poslední pracovali jedinú hodinu, a ty si ich postavil na roveň nám...“ Takže im nejde ani tak o peniaze? Závažnosť tejto výčitky naplno odhaľuje až reakcia dobrého hospodára:  „Priateľu, nekrivdím ti.“ Hospodár nazýva šomrajúceho robotníka svojím priateľom! Toto oslovenie nápadne pripomína Ježišovo uistenie: „Už vás nenazývam sluhami... Nazval som vás priateľmi...“ (viď Jn 15,15).

Šomrajúci robotník nepochopil, čo znamená práca vo vinici tohoto hospodára. Nemá záujem o jeho priateľstvo a už vôbec nechce, aby bol k nemu prizvaný ešte niekto ďalší. Podľa neho ide iba o pracovný pomer. Tí ostatní nie sú a ani nemôžu byť priateľmi. Sú to potenciálni konkurenti, ktorí ohrozujú jeho kariérny vzostup a beda, ak ich niekto postaví jemu na roveň!

Je evidentné, že Ježiš týmto podobenstvom zámerne provokuje. Už neprimerane vysoký finančný obnos vyplatený za jedinú hodinu práce stačí k zamysleniu nad obdivuhodnou štedrosťou nebeského hospodára. O to viac behá mráz po chrbte z obvinenia „ty si ich postavil na roveň nám“ vmeteného do tváre tomu, ktorý nás nazýva priateľmi, sám sa postavil na roveň nám, „nepridŕžal sa svojej rovnosti s Bohom“, zriekol sa seba samého, uponížil sa a stal sa poslušným až na smrť na kríži“ (viď Flp 2,6-8).

Komentáre
Prihláste sa pre pridanie komentára
Jarmila Semanová
Výborne, Anička,

krása. Ježiš je až neuveriteľne kreatívny - provokuje k láske s láskou.


Anka, Ty si autorka tohto výkladu ?
Odoslané 16.9.2011 18:12.
Jarmila Semanová
Môžem ešte jednu otázku?

Ak áno, tak: Máš teologické vzdelanie?
Odoslané 17.9.2011 19:29 ako reakcia na Anna Mátiková.
Po prečítaní Tvojho zamyslenia ma napadlo:
1. U Ježiša na prvom mieste je dobrota a až potom spravodlivosť.

2. Šomrajúci robotníci nepochopili Ježiša-hospodára. On totiž každému koho prijal do svojej vinice sľúbil jeden denár na deň, a svoje slovo neporušil. Zmluvu uzavrel takto: prvému aj poslednému robotníkovi patrí jeden denár. Cieľ - je Nebeské kráľovstvo ktoré získa rovnako veriaci , ktorý bol pokrstený hneď po narodení a celý život prežil kresťansky v Ježišovej službe, ale dostane sa do Nebeského kráľovstva aj ten, ktorý sa stane veriacim len hodinu pred svojou smrťou. Je to nespravodlivé ? Keď patríš do tej prvej skupiny, tak ano. Ale čo kebysi patril do tej druhej ?? A tu sa prejavuje tá Ježišova dobrota. Chcem milosrdenstvo a nie spravodlivosť - hovorí Ježiš.

3. " postavil ich na roveň nám ". Pred Ježišom sme rovnakí . Ťažko pochopíme, že toho posledného hriešnika má takisto rád, ako nás , ktorí od narodenia sa snažíme vydržať v službe. Mám veľmi rád podobenstvo o dvoch bratoch. Bol by som rád, keby niekto napísal zamyslenie aj o tomto podobenstve.
Odoslané 18.9.2011 19:32.
Končím Katolícku teologickú fakultu v Prahe.
Odoslané 19.9.2011 17:38 ako reakcia na Jarmila Semanová.
Ako zaznelo v jednom čítaní: "a Pán povedal: ako vysoko je nebo nad zemou, tak vysoko sú moje cesty nad vašimi cestami a moje myšlienky nad vašimi myšlienkami". Teda Božia logika je úplne iná ako naša ľudská. Nie je založená na spravodlivosti a poníženia jednej strany, ale je založená na čistej láske a dobrote. My to len ťažko pochopíme. Niekto sa môže dať na správnu cestu k Bohu v malom veku, v mladosti no i v starobe. A Boh je vždy iba rád keď sa na ňu dá, nech je to už v hocijakom veku. Niekto sa na správnu cestu dostane až na smrteľnej posteli. Ale ten, kto sa na ňu dostane už skoro, celý život sa musí učiť láske a odpúšťaniu a znášať rôzne skúšky a utrpenia. I keď je posilňovaný Božou láskou, predsa je ľahšie dostať sa na cestu vedúcu k Bohu až tesne pred "výplatou". Ale pre Boha je jednoducho dôležité, že sa na tú cestu dostal a Boh je nekonečne šťastný, že sa tak rozhodol. Každý kto sa teda na túto cestu dostane, nech je to v akomkoľvek veku, a či už cez utrpenie a bolesť, alebo hocičo iné, je hodný raja. A treba sa veľa modliť za týchto ľudí, aby viac z tej cesty už neodbočili. Aj za ľudí ktorí zažívajú utrpenie, aby sa cezeň dostali k Bohu a nie od neho odbočili. Aby každý z nich začul Pánovo volanie do vinice.
Odoslané 19.9.2011 21:48 ako reakcia na Jozef HORVÁTH.
Anka po skončení teológie kde máš namierené ?
Odoslané 20.9.2011 0:39.
Jarmila Semanová
Predovšetkým pre nás je dôležité, aby sme boli už na ceste ... aby sme si zvolili ten smer, na ktorom rastieme v láske ... kde je naša radosť a naše šťastie ... čím skôr sme na nej, tým máme viac šancí a možností učiť sa slobode, úcte, vnímaniu dôstojnosti vlastnej a aj druhých.

Nesúhlasím, že je ľahšie dostať sa na cestu až tesne pred jej koncom - vždy tam je totiž tá možnosť, že prespíme aj tento okamih ... alebo že aj vtedy nebudeme ešte schopní prijať ani toto pozvanie - veď ako človek pozná, že je už pred koncom cesty? Že práve toto je to posledné pozvanie?

Týmto príbehom o hospodárovi nás Ježiš chce naučiť aj tomu, aby sme prestali s odsudzovaním iných - predovšetkým tých, ktorí ešte nie sú pracovníkmi v Pánovej vinici.

Všimli sme si v tomto úryvku odpoveď tých, ktorí ešte popoludní okolo piatej stáli bez práce ?
Hospodár sa ich opýtal: " Čo tu nečinne stojíte celý deň?"
Vraveli mu: " Nik nás nenajal."

Ak počujeme Jeho hlas, nehľadajme teda čo by bolo pre nás ľahšie, či na ktorej ceste je menšia námaha ... no predovšetkým neodsudzujme tých, ktorých ešte nikto nenajal - ale pridajme sa k tým, ktorí svedomito pracujú, znášajú námahu, slnko, ale aj rastú vyživovaní plodmi svojej práce ...

... a pozývajú do Pánovej vinice.

Aby bolo okolo nás čím menej tých, ktorí na sklonku dňa majú výhovorku - nikto nás nenajal.

" Priateľu, nekrivdím ti ... "

Spása je zadarmo. Nijakým naším skutkom ani činom si ju nezasluhujeme.
Ani prácou nie.
Odoslané 20.9.2011 5:19 ako reakcia na Lucia Švecová.
Vďaka za zamyslenie, oživuje vo mne Božie Slovo. Váš príspevok mi dal opäť nové svetlo na tento úryvok.Kiež by sme všetci vedeli s pokorou prijať to, že Boh niekoho "menšieho" (alebo aj Väčšieho ) postavil "na roveň nám". Kiež by sme sa nevypínali, ale vedeli s bázňou povedať, že sme vykonali iba to, čo sme museli vykonať.
Odoslané 20.9.2011 6:40.
Nikam. Resp. tam, kam ma pošle predstavená. :-)
Odoslané 20.9.2011 15:43 ako reakcia na Jozef HORVÁTH.
Zdravím vás, Jozef. Je mozné, ze je lahsie dostat sa na cestu veducu k Bohu tesne pred vyplatou...lebo Boh je Laska a Milosrdenstvo, i ked o tom nikto nema istotu. Lebo aj Pan upozornuje, karha a vola k naprave a odcineniu za viny a odporu ci nevernosti...Ved aj sväti sa bali colen pomysliet, ze by sa mohli odklonit od cesty Pana. No ti, co sa rozhodnu zavcasu a idu za hlasom, ktory ich vola na zivot po uzkej ceste, zazivaju uz teraz spolocenstvo s Kristom, co je bohatstvo bez konca. A je to obrovsky rozdiel. Ak by sme my, veriaci krestania, ktori ziju s Panom, vedeli vyzarovat Krista, nechat Jeho posobit cez nas, mnohi by nasledovali jeho volanie...
Odoslané 20.9.2011 15:59 ako reakcia na Lucia Švecová.
Nechcel som tým povedať, že sa prikláňam na stranu tých, ktorí žijú podľa zásady: vyťažiť z tohto pozemského života maximum, kráčajú aj cez mŕtvoly, len aby dosiahli svoje ciele. No a keď už majú " všetko " tu na zemi, príde staroba , choroba, blíži sa smrť a oni sa obrátia na vieru. Je to aj podľa mňa nespravodlivé ale hlavne rizikové . Presne tak ako píšeš. Ale predstav si, že ty si na mieste takéhoto človeka. Pred smrťou sa chceš obrátiť a nedostaneš šancu. To by bolo hrozné . Ježiš zomrel na kríži aj zaňho a čaká na človeka do poslednej chvíle.
Lenže smrťou sa život nekončí. A keď nás Pán vyzve, ukáž , čo si dosiahol v pozemskom živote ? Peniaze, kariéru, majetok, luxus. Toto všetko pred Pánom nemá žiadnu hodnotu. A práve tu je ten rozdiel medzi raňňajšími a posledne najatými robotníkmi.
Odoslané 20.9.2011 20:52.
Začala sa tu diskusia na tému, či je ľahšie dostať sa na cestu k Bohu tesne pred smrťou.
Nemyslím si, že je to ľahšie (ako mladá som si to nejaký čas myslela). Ale z iného dôvodu, než som doteraz čítala v komentároch (aj to som si nejaký čas myslela ;) ).
Najdôležitejšie sa mi vidí to, že človek, ktorý sa "nechá najať" na sklonku života musel celý svoj život prežiť bez vedomia Božej lásky, bez Jeho pomoci, Jeho vedenia... Pravdaže dostával milosti aj skrze prirodzené cesty, ale koľko bohatstva a pomoci mu bolo zapovedané len preto, že po nej nesiahol!

"Lopota" v Pánovej vinici je možno namáhavá. Ale určite je radostnejšia ako bezcieľne "potulovanie sa po uliciach".

(Aha, začala som písať skôr ako som dočítala všetky komentáre. Mária to v poslednom príspevku vyjadrila tiež.)
Odoslané 29.6.2012 12:42 ako reakcia na Jozef HORVÁTH.
Mária to vyjadrila lepšie. emoticon
Odoslané 29.6.2012 12:44 ako reakcia na Eva Baranovičová.
Neviem už čo dodať, možno niekto lepšie vyjadrí čo chcem povedať, ale mne v tomto príspevku = čo veta - to trefa!
Odoslané 29.6.2012 13:23.