« Späť

Trošku zmätku?

Kde sa vzali, tu sa vzali, dva maily. Trochu dlhé, ale pokúsila som sa na ne odpovedať.Moja reakcia je na konci. Úvod je od admina(?) gréckokat. stránky andreios@nfo.gkc.sk. To čo je za ním, sa šírilo hádam po všetkých počítačoch- na to vlastne reaguje. Nuž jemu nedalo,tak nedalo ani mne-odpovedala som a delím sa s vami o kópiu. S prosbou, ak je možno, povedať svoj názor.

Prepacte, ze obtazujem vsetkych, ale neda mi na tento spam nereagovat.
A posielam to vsetkym, aby ste si premysleli, ci to chcete dalej sirit
alebo to zastavite. (Nie je to prvy raz, co som to dostal.)


Je to taky prostozbozny (ak nie pseudozbozny) a aj znacne podivny napad.
Velky piatok ako den ma svoju napln - v tento den si pripominame
spasitelne utrpenie nasho Pana a Boha Jezisa Krista. Nie je to teda
mariansky sviatok - preto vyzva k specialne marianskej modlitbe je,
jemne povedane, podivna a k tomuto dnu sa nehodi.
Mne to pripada taka prostozbozna aktivita sirit ruzenec za kazdu cenu
- hlava nehlava - ci sa to hodi a ci to sadne alebo nie. Velky piatok
je jednym z najvacsich dni pre krestanov a iste je spravne, dobre a
potrebne, aby sme tento den zasvatili modlitbe. Ta by mala byt hlavne
modlitbou rozjimania nad Kristovym spasitelnym dielom, jeho utrpenim a
smrtou. Preto aj nase modlitby maju byt takto zamerane - ak by teda
niekto odporucal, aby si co najviac krestanov v teto den precitalo
useky z evanjelii o Kristovom utrpeni a smrti ci sa pomodlil kralovske
hodinky Utrpenia, precital dvanast evanjelii zo Strasti a pod., tak by
som to bral (hoci si myslim, ze to je normalna vec, ku ktorej nikoho
netreba specialne vyzyvat). Takato vyzva je vsak pre mna znakom
duchovnej nezrelosti jej povodcu a asi aj znakom, ze nepochopil, o
com je Velky piatok. Samozrejme, kto chce, moze sa pomodlit ruzenec
(mariansku modlitbu) - ale to vzdy zostane okrajova zalezitost -
centrom v tento den je a ma byt nieco ine.
Pomodlime sa teda najprv to, co nam ponuka cirkev - v byzantskom
obrade su to strasti, kralovske hodinky a  vecieren, v latinskom
obrade tak presne neviem, ale istotne toho je tiez dost - toto je zaklad,
ktory nam dava a ponuka cirkev. Ponuka naozaj duchovne velmi bohata a
hlboka. Bola by velka skoda, ak by sme ju co i len ciastocne odmietli
na ukor takejto pseudozboznej vyzvy.
Nie vsetko, co sa na prvy pohlad javi ako nabozne, aj naozaj je
prospesne pre nasu dusu. Je potrebne rozlisovat. Na Velky piatok
sa spritomnuju najvaznejsie udalosti nasej spasy - a na to je potrebne
sa naplno sustredit. Nechajme sa viest cirkvou, tym, co nam ona
predklada ako obsah tohto dna. Nasa viera nemoze byt zalozena len na
nejakych momentalnych citovych poryvoch - musi byt aj uvedomela. Boh
nam dal rozum - a ten treba tiez pouzit v takomto pripade - aby sme si
uvedomili, o com je tento sviatok a co je teda najvhodnejsie a
najspravnejsie sa modlit (a k comu nas cirkev v liturgickych a
biblickych textoch sviatku vedie).

Napokon, kedze som greckokatolik, musim dodat este jednu vec:
Osobne Tiez povazujem cudne vyzyvat greckokatolikov, aby sa modlili
rimskokatolicku modlitbu, ktora je navyse dost mimo kontextu sviatku,
pricom velka vacsina z nich sa nezapoji ani do vsetkych klucovych
modlitieb vlastneho obradu, ktore nalezia k Velkemu piatku - teda
Strasti, kralovske hodinky a vecieren s ulozenim plastenice (co je
inak casovo celkom slusny vykon a nie je to take uplne jednoduche -
spolu je to minimalne 5 hodin modlitby). Ja Vas vsetkych pozyvam, aby
ste v prvom rade nezanedbali toto, uz len pre tu ocarujucu hlbku
biblickych a liturgickych textov, ktore tieto modlitby obsahuju, a aby
sme sa zjednotili pri rozjimani nad bezhranicnou laskou nasho Pana,
ktory za nas na Velky piatok zomrel na krizi.

Preto Vas prosim, aby ste dobre uvazili dalsie sirenie tohto
pseudozbozneho spamu.
Zelam pozehnany posledny den Velkeho postu (aspon podla grkat.
kalendara) a pozehnany Velky tyzden!

P.S. A ak si niekto mysli, ze ucinnost modlitby specialne zavisi od
konkretnych slov alebo formy - a nie od otvorenosti srdca a vydanosti
nasho zivota Bohu - tak je to magia.
 

andreios
admin webu www.grkat.nfo.sk
 
> Ahojte,
> preposielam zaujímavý návrh.
> Richard
>
> Predstavte si co by sa mohlo stat, keby sa vsetci katolici na svete
> modlili modlitbu ruzenca v ten isty den!
> Mame tu jeden priklad z oktobra 1573, kedy bola Europa zachranena
> od velkeho tureckeho najazdu, vdaka tomu, ze sa vsetci krestania
> modlili ruzenec.
> Tymto vas chceme vsetkych vyzvat, aby sme sa vsetci spoluzjednotili
> v modlitbe sv. ruzenca na Velky piatok za mier vo svete a navrat
> moralnych hodnot do nasej spolocnosti.
> Ak je to mozne, pomodlite sa svoj ruzenec v case medzi 12.00-15.00hod.
> Tiez prosime, aby ste tento mail poslali vsetkym katolikom vo vasom
> adresari  a poprosili ich, aby ho poslali tiez dalej.
> Aby sme sa vsetci zjednotili v tejto modlitbe, ktora je jednou z najsilnejsich
> modlitieb ake mame, v tento vynimocny den, jeden z najsvatejsich
> v nasom krestanskom kalendari.
> Da sa tym velmi vela ziskat a nemozno vobec nic stratit.
> Boh vas zehnaj!
 

______________________________
 
 Odpovedať

Irma Danieliszová
8:54 (Pred 16 minútami)
adresátom andreios

Vážený pán Andreios,
 
neviem síce, kde sa beriete na mojej stránke. V mnohom máte pravdu, ja som rímskokatolíčka ale veľmi často sa zúčastňujem gr. kat. liturgie a dobre ju poznám.
Máte v mnohom pravdu, čo sa týka priorít- vo Vašom obrade,i v latinskom sú obrady, zamerané na utrpemie Pána, pozostávajúce z čítaní, poklony sv. krížu a sv.prijímania- ten deň nie je sv.omša. Poliaci sa modlia Gorzkie źale, čo je obdoba Vašich strastí.S tou mágiou máte tiež pravdu- pokiaľ sa iba bezmyšlienkovito recituje.
Dovoľujem si Vás upozorniť na jednu chybičku krásy: Ruženec, napriek, tomu že jeho prevažnú väčšinu tvorí v latinskom obrade modlitba "Zdravas Mária" a vo východnom "Raduj sa, Bohorodička", nie je mariánska, ale kristocentrická modlitba, kde podstatou nie je "odriekanie" Otčenášo v a Zdravasov, ale rozjímanie nad životom Pána Ježiša a v prvej časti úzko súvisí- ako u každého dieťeťa-s matkou, ruženec svetla- druhá časť- rozjíma nad učinkovaním Pána Ježiša, tretia nad Jeho utrpením a štvrtá nad vzkriesením, nanebovstúpením, Zoslaním Ducha Svätého a iba posledné dva desiatky sú o tom, že Panna Mária bola odmenená a je prvou z ľudí, ktorá predobrazuje
aj náš večný život, ak ostaneme verný. A v tomto musíme vzdelávať veriacich v oboch našich katolíckych obradoch.
Modlitbu by som nechala na slobodný výber.
V Cirkvi je zaužívané modliť sa o 15.00 hodine Ruženec k Božiemu milosrdenstvu, ktorý rozšírila sv.sestra Faustína Kowalska. Je vhodnejší na tento čas. A hlavná hodnota modlitby záleží od úmyslu!
S úctou    Mária
Komentáre
Prihláste sa pre pridanie komentára
Doslova sa mi nepáči, ak mi niekto posiela akékoľvek správy s určením kedy , čo, koľko sa mám modliť (a už tobôž, keď som vydieraná). Ale s tým, čo tu uviedla Mária-Irma Danieliszová na 100% súhlasím. Naozaj ruženec je kristcentrický, lebo popritom ako odriekam slová modlitby "Zdravas ..." rozjímam o tajomstvách Ježiša Krista od Jeho narodenia po Nanebovstúpenie.
Odoslané 30.3.2012 8:44.
Dobre chápem aj duchovného otca, ktorý sa pozerá na všetko cez prizmu svojho pohľadu a ak by malo dôjsť k tomu , že niekto sa pomodlí medzi 12,00 a 15,00 svoj ruženec niekde osamote a nepôjde do chrámu, alebo do kostola, lebo už na veľký piatok sa svoje odmodlil... tak potom jeho obavy sa dajú pochopiť.
Ak niekto vie, že strávi na modlitbách veľkého piatku 5 hodín a napriek tomu si po poludní dá ruženec s celým svetom, prečo nie? Kto mu v tom zabráni? Tak ako mu to nikto nemôže prikázať.
Ten kto chodí do chrámu, alebo do kostola, alebo aj aj sa rozhodne sám.
Ja beriem do úvahy aj to, že všetkých 64 % slovákov sa do chrámov a kostolov na veľký piatok nezmestí . Je Bohužiaľ stále kopec ľudí, ktorí chodia len na veľkonočnú nedeľu a polnočnú na Vianoce a viac krát ich nevidno... možno na nejakom pohrebe so svätou omšou a to je cez rok všetko.
Takí ľudia, ktorí sa ani nechystajú na veľký piatok do chrámu, možno privítajú výzvu pripojiť sa k niečomu svojou modlitbou. Každá modlitba má veľkú moc.
Rozdeľovať sa na katolíkov rôznych obradov dnes mi pripadá trošku divné. Ján Pavol II. v Prešove povedal, že slovenská katolícka cirkev by mala dýchať oboma pľúcami... Ozaj koľko rímskokatolíkov bolo na blahorečení gréckokatolíkov?. koľko rímskokatolíkov navštevuje gréckokatolícke pútnické miestá? Koľko gréckokatolíkov po slovensku nemajúc gr. kat chrám v okolí je odkázaných na duchovnú službu rímskokatolíckej cirkvi???
Veľmi chcem poďakovať Jánovi Babjakovi, ktorý v deň mojej 40-tky. 9.4. 2009 požehnal obraz božieho milosrdenstva v Biskupskej katedrále sv. Jána Krstiteľa v Prešove....dodnes si pamätám jeho slová smerované k svojim kňazom ( bol zelený štvrtok a v chráme boli všetci kňazi) mnohí to nechápete, čo sa tu dnes deje a mnohí to nebudete chcieť pochopiť...

...už v Biblii je spor, kto čí je, kto Apollov... ... ale my sme Kristovi, všetci!!!

...mariánsku úctu nezdieľa každý s rovnakým nadšením, ako u laikov, tak je to i u kňazov...
Modlitba ruženca pri jeho mechanickom verklikovaní, bez rozjímania, je nudná ... aj na ruženec je potreba dorásť. Aj na Otče náš. Že modlitba nie je básnička... ktorú sa naučí aj papagáj... netreba hovoriť.

Rozhodne je pre mňa z toho celého smutné, že niekto aktivitu na modlitbu ide brzdiť a spochybňovať.
Hlásajte Evanjelium vhod i nevhod.
O.K. ruženec sa niekomu zdá na veľký piatok nevhod??? Just sa ju budem modliť. veď je to Evanjelium v skratke.
Duchovný otec mám právo na svoj súkromný názor, tak ako ja, ako ty.
ale môj súkromný názor ovplyvní možno do istej miery moje deti a manžela, ale jeho súkromný názor môže byť považovaný za oficiálny a tu už by som na mieste duchovného otca bola oveľa opatrnejšia. On ovplyvňuje veľké množstvo ľudí. Čo seje, to bude žať. Ak odrádza ľudí od úprimnej modlitby...ak znechutí čo i len jedného maličkého... ktorý znechutí iných maličkých... o pár rokov jeho chrám môže zývať prázdnotou, lebo aj tie posledné babky vymrú, čo im 5 hodín nie je dlho. Mám rada oba obrady. Aj keď som RK, vyžívam sa na Liturgii, zabúdam na čas. viem, čo mal otec duchovný na mysli... ak človek strávi na modlitbách skutočne pohrúžený tých 5 hodín, nemá potrebu sa modliť ešte niečo naviac. ale aj môže. ak chce patriť do tej mozaiky, ktorá zachraňuje svet aj touto spoločnou modlitbou. Ozaj kedy je už dosť modlitby? je takýto stav vôbec možný? Aby sa už nedalo viac?

Nebránte maličkým prichádzať ku mne.
Ježiš
Odoslané 31.3.2012 7:33.
Anna, ty to rada nemáš, ale je kopec ľudí, ktorí sú sveta plní, ktorým ani nenapadne ako je týždeň dlhý sa pomodliť. A ak im príde takýto mail, možno si do diára pracovného napíšu veľký piatok 12,00-15,00 modlitby ruženca a tak ako chodia na pracovné schôdzky, tak sa zídu v tento deň s Ježišom pri modlitbe ruženca.
A možno práve vtedy, pri modlitbe zatúžia po chráme, po návšteve božieho hrobu...pôjdu si uctiť plaščenicu... Boh vie koho ako pritiahnuť a hlavne kedy a cez čo. Boh prišiel zachrániť všetkých hriešnikov. Nielen tých ktorí si myslia, že sú už za vodou, lebo denno denne ich telá sedia v kostolných laviciach...
Odoslané 31.3.2012 7:41 ako reakcia na Anna Václavová.
Máš pravdu, ruženec je kristocentircká modlitba, a určite by som medzi modlitby (rímskeho obradu) vhodné na Veľký piatok zaradila (okrem veľkopiatočnej bohoslužby a krížovej cesty) aj modlitbu bolestného ruženca.
Ale tiež keď som dostala tento mail, mala som z neho rozporuplné pocity. Myslím, že páter Andreios to vystihol dosť presne.
Odoslané 31.3.2012 8:17.
Otilka, máš pravdu. Niekedy aj "rozkaz" môže byť výzvou - aj v tom máš pravdu, že som sa vyjadrila, že túto formu pozvania na modlitby nemám rada, ale modlím sa spoločne so svojim spoločenstvom pri rôznych príležitostiach aj reťazové modlitby. Takže som sa asi zle vyjadrila.
Odoslané 31.3.2012 9:16 ako reakcia na Otília Ferenčíková.
Anna, vyjadrila si sa dobre.
Máš právo cítiť to tak, ako to cítiš.
A aj iní majú právo propagovať, čo propagovať chcú.
Je na nás, čo si my vyberieme.
V tom máme slobodu výberu. Chvála Bohu.
Odoslané 31.3.2012 9:42 ako reakcia na Anna Václavová.
Priatelia, skutočne mi nešlo o nič iné, ako o vyjadreniea zvýraznenie, že sv. ruženec je KRISTOCENTRICKÁ MODLITBA, čo mnoho našich bratov a sestier- a to v oboch obradoch- nevie.
Keď to bolo takto vysvetlené v niektorých evanjelických kostoloch v Rakúsku a Nemecku pri ekumenických pobožnostiach, kde sú v tejto sfére ďaleko pred nami, napriek tomu, že ubúda veriacich, objavili sa spoločenstvá aj v rámci evanjelickej cirkvi augsburského vyznania, ktoré sa modlia- ruženec. Vynechávajú druhú časť Zdravasu- čo je pre nich-zatiaľ- logické: Svätá Mária , Matka Božia, PROS ZA NÁS HRIEŠNYCH .....pretože oni nevzývajú svätých, ani Matku Božiu, aby za nich orodovali. Vo farnosti Peissenberg som pred 5 rokmi zažila zasa modlitbu bratov evanjelikov k Božiemu milosrdenstvu.
Zatiaľ sa ešte sporadicky objavujú- i to len na teologických fakultách- mnohé dôkazy o tom, že Luther sám úctu k Panne Márii neostránil. Boli to až jeho nasledovníci .Ale o tom snáď v inom príspevku. Že je otec Andreios kňazom, to som v návale prekvapenia nemohla vedieť, preto sa mu ospravedlňujem. Snáď je teraz pochopiteľné, o čo mi išlo. Želám Vám hojné prežitie veľkonočnej Lásky od Spasiteľa!
Odoslané 31.3.2012 10:09 ako reakcia na Otília Ferenčíková.
Som veľmi rada, že som tu našla takúto živú diskusiu na túto tému, pretože mi práve prišiel aj do mojej emailovej schránky spomínaný mail, ktorý vyzýva na modlitbu sv. ruženca. Po prečítaní týchto názorov som sa rozhodla tiež reagovať, lebo osobne nemám rada maily podobného typu. Tento však bol výnimkou...pretože si myslím, že ponecháva úplnú slobodu bez nejakého nátlaku a pritom pozýva na "dobrú vec", ktorú ak si niekto zle vysvetlí, je to len na ňom, lebo tak isto si zle môže vysvetliť aj účasť na poklone kríža, či pašiách... No na druhej strane keby mne prišiel mail, ktorý by ma vyzýval na modlitbu kráľovských hodiniek alebo si čítať dvanásť evanjelií zo Strastí...možno by som reagovala podobne ako autor vyššie uvedeného článku nakoľko nemám jasnú predstavu, o čo v týchto pobožnostiach ide. Preto sa mi páči Vaša reakcia, v ktorej vysvetľujete význam a miesto modlitby sv. ruženca v živote veriaceho človeka, ktorý sa snaží v rámci svojich dostupných možností žiť a prehlbovať svoju vieru a lepšie spoznávať Krista aj prostredníctvom tejto rozjímavej modlitby... Veľmi ďakujem za Vaše postrehy aj reakcie...
Odoslané 31.3.2012 20:46.
A presne o tom to je.
Všetci sme odlišní, jedineční. Jednému vyhovuje to, inému ono. Ale v láske sa máme znášať navzájom, obohacovať sa, povzbudzovať.
Vypočutím si aj opačného názoru , s ktorým sa nestotožňujem ´dakujem Bohu za človeka, ktorý ho má. Aj jeho Boh stvoril zázračne. Aj na neho čaká v nebeskom kráľovstve pripravené miesto.Aj jeho Boh miluje. Ten istý, ktorý bláznivo miluje aj mňa, ktorá si za svoje hriechy zasluhujem smrť, ale milosťou Ježišovej krvi mi už na kríži bolo odpustené, tak, ako aj tomu, čo má iný názor na isté veci ako ja.
A to je tá nádhera, že Boh nikomu nenadŕža. Ani laik, ani kňaz, nemusia byť smutní, ale naopak, tešiť sa z toho , že naše mená sú zapísané v knihe života!!!!
či už s breviárom, cárskymi hodinkami, evanjeliami, ružencom, alebo iba strelnou modlitbou: Synu Boží, zmiluj sa nado mnou.
Bože , pomôž mi!
alebo len: O,Bože!
Odoslané 1.4.2012 7:25 ako reakcia na Denisa Flašková.
Ja uz mam rozpisany blog na podobnu temu.. mozno uz dnes vecer ho zverejnim..
Odoslané 1.4.2012 19:07 ako reakcia na Denisa Flašková.
Nemám dostatok času tak mi odpustite trochu irónie.

Dočítal som sa toto: "v tento den si pripominame spasitelne utrpenie nasho Pana a Boha Jezisa Krista. Nie je to teda mariansky sviatok - preto vyzva k specialne marianskej modlitbe je, jemne povedane, podivna a k tomuto dnu sa nehodi."

Na druhej strane je doporučené čítať k tomu príslušné state z Písma a vykonať pobožnosť Krížovej cesty...
Moje trochu ironické otázky sú dve:
1. mám v Písme preskočiť tie úryvky, kde je spomenutá Matka Božia Sedembolestná ?
Napr.: Evanjelium podľa Jána - kapitola 19, 25. verš: "Pri Ježišovom kríži stála jeho Matka, sestra jeho matky, Mária Kleopasova, a Mária Magdaléna."
2. mám v Krížovej ceste vynechať 4. zastavenie kde sa Ježiš stretá so svojou Matkou aj v 13. ju neslobodno na Veľký Piatok spomenúť?

2. Prečo by sa nemohli ľudia dohodnúť na "konferenčnom hovore" v presnom čase? V profánnom živote to nevadí. Ale hrozne to vadí ľuďom keď zapoja do komunikácie Nebeského Otca. Prečo?

3. V tomto maily nejde o nejaké konšpiračné teórie ani pseudo-posolstvá či pseudo-proroctvá a tobôž nie o nejaké energie a podobne.

4. Nevylievajte v horlivosti ako sa hovorí "s vodou z vaničky aj bábätko". Páči sa mi že brojíte proti hoaxom a spamom avšak nebrojte proti tomu ak sa niekto chce v spoločnom čase modliť.

5. V ostatnom plne súhlasím s Máriou-Irmou... Pravdupovediac prvé čo ma napadlo bolo že niekto považuje ruženec za modlitbu k Panne Márii akoby to bol cieľ modlitby. (Zaujimavá diskusná téma by mohla byť Panna Mária - Spoluvykupiteľka - mimochodom tento termín údajne používal aj J.P. II.)

Nech Vás Boh žehná! a Nebojte sa! a Modlite sa! :-)
Odoslané 5.4.2012 21:09.