« Back

Pokúšanie na púšti

Pokúšanie na púšti

   Duch vyviedol Ježiša na púšť, aby ho diabol pokúšal. A keď sa štyridsať dní a štyridsať nocí postil, napokon vyhladol. Tu pristúpil pokušiteľ a povedal mu: „Ak si Boží Syn, povedz, nech sa z týchto kameňov stanú chleby.“ On odvetil: „Napísané je: ‚Nielen z chleba žije človek, ale z každého slova, ktoré vychádza z Božích úst.‘“ Potom ho diabol vzal do svätého mesta, postavil ho na vrchol chrámu a vravel mu: „Ak si Boží Syn, vrhni sa dolu, veď je napísané: ‚Svojim anjelom dá príkaz o tebe a vezmú ťa na ruky, aby si si neuderil nohu o kameň.‘“ Ježiš mu povedal: „Ale je aj napísané: ‚Nebudeš pokúšať Pána, svojho Boha.‘“ A zasa ho diabol vzal na veľmi vysoký vrch, ukázal mu všetky kráľovstvá sveta a ich slávu a vravel mu: „Toto všetko ti dám, ak padneš predo mnou a budeš sa mi klaňať.“ Vtedy mu Ježiš povedal: „Odíď, satan, lebo je napísané: ‚Pánovi, svojmu Bohu, sa budeš klaňať a jedine jemu budeš slúžiť.‘“ Tu ho diabol opustil a prišli anjeli a posluhovali mu. (Mt 4, 1-11 )

   Pán, Boh, stvárnil človeka z prachu zeme a vdýchol do jeho nozdier dych života. Tak sa stal človek živou bytosťou. Potom Pán, Boh, vysadil v Edene, na východe, záhradu a v nej umiestil človeka, ktorého bol utvoril. Pán, Boh, dal vyrásť zo zeme stromom všetkých druhov, krásnym na pohľad a chutným na jedenie; uprostred záhrady dal vyrásť stromu života a stromu poznania dobra a zla.
Had bol ľstivejší než všetky poľné zvieratá, ktoré urobil Pán, Boh. I vravel žene: „Naozaj vám Boh zakázal jesť zo všetkých stromov záhrady?“
Žena mu odpovedala: „Jeme ovocie zo všetkých stromov, čo sú v záhrade. Len ovocie stromu, ktorý je uprostred záhrady, nám Boh zakázal jesť, ba aj dotknúť sa ho, aby sme nezomreli.“
No had povedal žene: „Nie, nezomriete. Ale Boh vie, že v deň, keď budete z neho jesť, otvoria sa vám oči a budete ako Boh, budete poznať dobro i zlo.“
Žena videla, že by bolo dobré jesť zo stromu, že strom je na pohľad krásny a na získanie múdrosti vábivý; vzala z jeho ovocia a jedla a dala aj svojmu mužovi, čo bol s ňou, a jedol aj on. Obom sa otvorili oči a spoznali, že sú nahí.
(Gn 2, 7-9; 3, 1-7a )

   Evanjelium prvej pôstnej nedele nás uvádza do príbehu pokúšania Ježiša na púšti. Prvé čítanie z knihy Genezis nám ponúka príbeh z rajskej záhrady,  pokúšanie a pád prvého človeka. Jednou z hlavných postáv oboch príbehov je Satan, otec lži. V prvom príbehu z rajskej záhrady je ľstivý plán a stratégia diabla úspešná a prvý človek stráca posväcujúcu milosť a priateľstvo s Bohom, svojím pádom a slobodným rozhodnutím porušiť nariadenie Boha. V druhom príbehu o pokúšaní Ježiša na púšti je diabol menej úspešný, môžeme dokonca povedať že jeho snaha končí fiaskom. Hoci jeho snaha o pokúšanie Ježiša je až trojnásobne väčšia, ako to bolo v prípade Evy v rajskej záhrade. Evu diabol zviedol jediným pokušením a vábením. Ježiša sa snažil zviesť až v troch prípadoch. Trojnásobné pokúšanie diabla je zamerané na dosiahnutie svojho cieľa, Ježiš to však rezolútne odmieta a všetky pokušenia zmieta s odvolaním sa na Sväté písmo. Sväté písmo je najdokonalejším prostriedkom víťazstva nad pokúšaním zlého ducha. Je zarážajúce, akým dotieravým a bezočivým spôsobom sa Satan snaží pokúšať samého Božieho Syna. Ježiš toto pokúšanie dopustil s ohľadom na silu viery a svedectva, ktoré nám zanechal, že diabol nemá nad ľudskými synmi žiadnu moc, ak mu ju človek sám a slobodne neodovzdá. Nad pokúšaním zlého sa dá s pomocou milosti zvíťaziť o čom nám svedčia mnohé príbehy svätcov. Ježiš nám chcel ukázať, že nad pokušením sa dá zvíťaziť.  K tomuto víťazstvu však vedie neľahká cesta. Ježiš zvíťazil nad pokušením po dlhom pôste a modlitbe, akoby nám chcel ukázať že práve modlitba a pôst je prostriedkom na víťazstvo nad pokušením diabla. Existencia diabla je v dnešnom modernom svete spochybňovaná. Táto skutočnosť a presvedčenie je vodou na mlyn samotnému diablovi, ktorý nepotrebuje prejavovať svoju existenciu. On sa snaží sám presvedčiť ľudí, že on neexistuje, aby tak spochybnil vykupiteľskú obetu Ježiša Krista. Sväté písmo nám dáva jasné dôkazy a existencii diabla. Diabol ako neposlušný anjel, slobodne rozhodnutý postaviť sa proti Bohu sa bude stále pokúšať získať ľudské duše, lebo je hnaní závisťou a túžbou po pomste. Ježiš náš pán premohol raz navždy moc zlého a jeho obeta na dreve kríža otvorila nám všetkým dvere raja, zatvorené neposlušnosťou prvých ľudí. Pokušenia na tomto svete musia prísť, Ježiš nám však ukázal cestu, ako sa dá nad nimi zvíťaziť. Modlitba a pôst sú najlepšie prostriedky, ako odolať vábivým pokušeniam zlého ducha, otca lži, klamstva a podvodu.

Comments
sign-in-to-add-comment
Nikdy nebudeme chápať Ježiša, ak nebudeme čeliť problému hriechu v našom živote, ak budeme predstierať, že sme bez hriechu.
Posted on 3/10/14 9:44 AM.