Milovaní bratia a sestry,

naša Gréckokatolícka teologická fakulta Prešovskej univerzity v Prešove pripravila niekoľko prezentácií, ktoré si môžete pozrieť nižšie:

 

    

 

Zdroj: https://www.unipo.sk/greckokatolicka-teologicka-fakulta/fakulta/predstavenie/

Pridané: 19.02.2021

Do Veľkého pôstu vstúpia gréckokatolíci v modlitbe so svojimi biskupmi

Do Veľkého pôstu vstúpia gréckokatolíci v modlitbe so svojimi biskupmi

 

Veľký pôst je pre katolíkov byzantského obradu výnimočný najmä svojimi aliturgickými dňami, keď sa od pondelka do piatku riadna Eucharistická svätá liturgia neslávi. To však vôbec neznamená, že chrámy sú zatvorené. Práve naopak, počas Veľkého pôstu je modlitebný a liturgický život veriacich omnoho intenzívnejší.
 
Na samom začiatku Veľkého pôstu sa máme možnosť modliť Veľký kajúci Kánon sv. Andreja Krétskeho. Tento kánon rozdelený na štyri časti sa číta na Veľkom povečerí v prvých štyroch dňoch Veľkého pôstu, (celý kánon sa modlí v stredu večer piateho týždňa Svätej štyridsiatnice). Jeho cieľom je práve to, aby bol pred nami odhalený náš hriech a aby nás viedol k pokániu.
 
Preto Vás srdečne pozývame modliť sa spoločne od 15.2. do 18.2. vždy o 20:00 hod. modlitbu Veľkého povečeria s kánonom sv. Andreja Krétskeho prostredníctvom TV ZEMPLÍN, TV LOGOS ako aj sociálnych sietí z jednotlivých miest Gréckokatolíckej metropolitnej cirkvi na Slovensku.
 
Ponorme sa spoločne do nádhernej kajúcej modlitby sprevádzanej starobylými byzantskými spevmi a takto vstúpme na 40 dňovú cestu pokánia.
 
Program:
 
15. február (pondelok)
Katedrála svätého Jána Krstiteľa v Prešove - vladyka Ján Babjak SJ
 
16. február (utorok)
Katedrála Narodenia presvätej Bohorodičky v Košiciach - vladyka Cyril Vasiľ SJ
 
17. február (streda)
Katedrála Povýšenia svätého kríža v Bratislave - vladyka Peter Rusnák
 
18. február (štvrtok)
Gréckokatolícky seminár bl. biskupa P. P. Gojdiča v Prešove - špirituál o. Jozef Harvilko
 
Zdroj: www.grkatpo.sk
Pridané: 12.02.2021

Pozvánka: Archijerejská svätá liturgia a jordánske svätenie vody na RTVS 2

Pozvánka: Archijerejská svätá liturgia a jordánske svätenie vody na RTVS 2

V stredu 6. januára 2021 o 10:00 hod. na sviatok Bohojavlenija /Bohozjavenia Pána/, Vás všetkých srdečne pozývame sledovať na RTVS 2, priamy prenos z archijerejskej svätej liturgie z Katedrály sv. Jána Krstiteľa v Prešove, po ktorej bude nasledovať Veľké jordánske svätenie vody. Hlavným celebrantom a kazateľom bude prešovský arcibiskup metropolita Mons. Ján Babjak SJ.
 
V tomto čase epidémie koronavírusu a nemožnosti veriacich zúčastňovať sa v chrámoch na bohoslužbách, Vás o to viac pozývame k spoločnej eucharistickej modlitbe.
 
Zdroj: www.grkatpo.sk

Pastiersky list na začiatok Nového roka 2021

Pastiersky list na začiatok Nového roka 2021

 

Drahí bratia a sestry, kňazi, diakoni, rehoľníci, rehoľné sestry, začíname nový rok, v ktorom budeme môcť smelo vyznať svoju vieru, aj príslušnosť ku svojej cirkvi. Prihlásme sa k Ježišovi Kristovi a k jeho Matke, Panne Márii.
 
Dnes je Nový rok 2021. Tento deň je v celej Cirkvi, ako vo východnej tak aj západnej tradícii významovo veľmi bohatý. Východná cirkev slávi sviatok Obrezania podľa tela nášho Pána, Boha a Spasiteľa Ježiša Krista a sviatok sv. Bazila Veľkého a v západnej tradícii je slávnosť Panny Márie Bohorodičky a zároveň v celej Cirkvi je Nový rok svetovým dňom modlitieb za pokoj.
 
Z občianskeho hľadiska je začiatkom nového kalendárneho roka aj Dňom vzniku Slovenskej republiky. 
 
Otvorme svoje srdcia pre potrebné Božie milosti a požehnanie do celého nasledujúceho roka.

Plné znenie pastierského listu je v prílohe.
Prílohy
DOKUMENT: 20201231_pastiersky_list_Novy_rok_2021.pdf (cca 122 kB)
 
Pridané: 01.01.2021
Zdroj: www.grkatpo.sk

 

Od 1. januára do 24. januára 2021 budú pozastavené verejné bohoslužby

Od 1. januára do 24. januára 2021 budú pozastavené verejné bohoslužby

 

Bratislava 31. decembra (TK KBS) Na základe Uznesenia vlády Slovenskej republiky č. 808 z 31. decembra 2020, ktoré obmedzuje slobodu pobytu a pohybu zákazom vychádzania a na základe Vyhlášky 77 Úradu verejného zdravotníctva Slovenskej republiky, nadobúdajúcej účinnosť 1. januára 2021, budú vo všetkých slovenských diecézach a eparchiách od 1. januára až do 24. januára 2021 pozastavené verejné slávenia bohoslužieb. Slovenskí biskupi toto nariadenie zobrali na vedomie a kňazov i veriacich žiadajú o jeho dodržanie, zároveň tiež prosia o veľkú trpezlivosť, ktorá bude pre dané obdobie mimoriadne potrebná.
 
Kňazi môžu sláviť v chrámoch súkromné bohoslužby bez účasti veriacich. Slávenie bohoslužby vyplýva aj vzhľadom na nariadenia z povahy ich zamestnania. Takéto súkromné bohoslužby je možné streamovať. Kňazovi pri tom však smie pomáhať len nevyhnutná asistencia. Počet osôb pre streamovanie súkromnej bohoslužby je na základe platného zákazu stretávania obmedzený na kňaza plus max. 5 osôb. Túto výnimku ale zároveň kvôli striktnému obmedzeniu pohybu teraz nemožno uplatniť v takom zmysle, aby sa na súkromné bohoslužby v chrámoch pozývali či prihlasovali rôzne rodiny podľa poradovníkov, zapísaných úmyslov, atď.
 
Krsty, sobáše a pohreby je možné sláviť, sú však obmedzené maximálnym počtom 6 účastníkov vrátane kňaza, a podmienené dodržaním hygienických opatrení.
 
Chrámy nie je nariadené zamknúť: nesmú sa v nich ale konať nijaké hromadné podujatia: to sa týka verejného spovedania, aj rozdávania svätého prijímania.
 
V nebezpečenstve smrti je, samozrejme, možné individuálne vyslúžiť potrebné sviatosti zomierajúcemu.

 

Pridané: 01.01.2021

Zdroj: www.grkatpo.sk

Nové opatrenia zatvárajú chrámy na celom Slovensku

Nové opatrenia zatvárajú chrámy na celom Slovensku

 

 Drahí veriaci na základe doteraz zverejnených informácii, ktoré odzneli dnes podvečer počas tlačovej besedy ministra zdravotníctva SR platí od zajtra 1. januára 2021 od 5.00 hod. zákaz otvoriť chrámy pre verejnosť. Kňazi budú sláviť bohoslužby len neverejne.
 
Bližšie informácie vám poskytneme ako náhle bude zverejnená príslušná vyhláška hlavného hygienika SR Jána Mikasa.
 
Ďakujeme za porozumenie.
 
Pridané: 31.12.2020 21:40
Zdroj: www.grkatpo.sk

Filipovka

altVýchodná Cirkev pred sviatkom Narodenia Pána prežíva pôstne obdobie, ktoré je známe aj pod názvom Filipovka (Pilipyvka). Cieľom tohto štyridsaťdňového pôstneho obdobia je duchovná príprava veriacich na slávenie sviatkov Narodenia Pána a Bohozjavenie.

V byzantskej cirkvi bol tento pôst definitívne zavedený niekedy medzi 6. a 8. storočím, hoci o ňom máme zmienky už aj v 4. storočí. Názov „Filipovka" získal preto, lebo sa začína deň po sviatku sv. apoštola Filipa (14. novembra). Začína sa 15. novembra a trvá do 24. decembra, teda štyridsať dní. Je jedným zo štyroch pôstnych období v byzantskom obrade (Filipovka čiže Pôst pred Narodením Pána, Veľký pôst čiže Svätá Štyrydsiatnica, Apoštolský alebo Petro-pavlovský pôst a Pôst pred sviatkom Zosnutia presvätej Bohorodičky čiže Spasivka).

Pôstne predpisy pre Filipovku boli vždy miernejšie ako pravidlá pre Veľký štyridsaťdňový pôst pred Paschou. Gréckokatolíkov na Slovensku v súčasnosti viaže iba povinnosť zdržiavať sa mäsitých pokrmov v piatok. Na rozdiel od Veľkého, pôstu Filipovka nemá vlastné liturgické predpisy.

zdroj:https://grkatba.sk/

Od pondelka budú platiť nové pravidlá, týkajú sa aj verejných bohoslužieb

Od pondelka budú platiť nové pravidlá, týkajú sa aj verejných bohoslužieb

 

Bratislava 13. novembra (TK KBS) Od pondelka 16. novembra budú na základe vyhlášky Úradu verejného zdravotníctva platiť nové pravidlá, ktoré sa týkajú aj slávenia verejných bohoslužieb. Oboznámiť sa s vyhláškou v plnom znení možno TU.
 
Kľúčová informácia sa týka obnovenej možnosti tzv. šachovnicového sedenia, ktoré sa používalo aj pri uvoľňovaní opatrení v prvej vlne. Veriaci v kostole môžu využiť lavice alebo stoličky takým spôsobom, že medzi obsadenými miestami ostane vždy jedno miesto voľné, a v každom nasledujúcom rade sa neobsadené miesto posunie o jedno do strany - tak, aby ľudia nesedeli v rade za sebou.

 

Upozorňujeme, že toto uvoľňujúce pravidlo má výhradnú platnosť pre sediacich a využiť sa môže polovica existujúcej kapacity kostola. Napríklad, ak je v kostole 100 miest na sedenie, bohoslužby sa môže zúčastniť 50 veriacich.
 
Zároveň pamätajme, že nebol zrušený zákaz zhromažďovania. Pre verejné bohoslužby máme teda konkrétne definovanú možnosť využiť polovicu miest na sedenie v chrámoch, ale nemôžeme pozývať ďalších ľudí, aby zaplnili aj miesto na státie, alebo sa zhromažďovali vo väčších počtoch pred chrámom.
 
Treba tiež zreteľne a jasne zdôrazniť, že stále platia všetky hygienické opatrenia: povinné sú rúška, dezinfekcia pri dverách, nepodávanie rúk, nepoužívanie otvorených nádobiek so svätenou vodou, dezinfekcia rúk kňazov pred rozdávaním svätého prijímania, rozdávanie Eucharistie do rúk - okrem prípadov objektívnej nemožnosti, dezinfekcia použitých nádob a taktiež pravidelná dezinfekcia priestorov, hlavne dotykových plôch, kľučiek, podláh a predmetov.
 
Kto nedodrží základné pravidlá, berie na seba zodpovednosť za to, že o uvoľnenie, ktoré sa dosahovalo veľmi zložitým a ťažkým spôsobom, znovu prídeme!
 
V daných okolnostiach treba ešte seniorov, chronicky chorých a rizikové skupiny požiadať, aby návštevy bohoslužieb zvážili, prípadne pre dôchodcov zaviesť osobitnú svätú omšu v nedeľu. Stále, samozrejme, platí všeobecný dišpenz od povinnej účasti.
 
Biskupi kňazov veľmi povzbudzujú k pastoračnej horlivosti, aby vychádzali v ústrety a boli ľuďom k dispozícii, najmä pre vysluhovanie sviatostí, ale aj pre ďalšie naliehavosti. Treba, samozrejme, primerane dbať na hygienu a fyzické zdravie, nesmieme však zanedbať ani náležitú duchovnú starostlivosť o veriacich.
 
Taktiež opätovne pozývajú k modlitbe, s dôrazom na pokoj, rozvahu a trpezlivosť kňazov aj veriacich, ktorá bude vzhľadom na okolnosti veľmi potrebná.
 
Modlitba za Slovensko
 
Všemohúci Bože, Otče,
tvoj Syn nás uistil, že ak ťa budeme o niečo spoločne prosiť v jeho mene, splníš našu žiadosť.
Obraciame sa na teba v našej núdzi a utrpení,
spôsobenými pandémiou
a prosíme ťa o záchranu tela i duše chorých,
o múdrosť, silu a lásku pre všetkých, čo sa o nich starajú,
o nádej a dôveru pre tých, čo sa cítia ohrození,
o rozvážne, starostlivé a spravodlivé riešenia pre tých, čo majú
politickú zodpovednosť v rozličnom stupni.
 
Daj nám veľkú trpezlivosť pri zachovávaní vyžadovaných pravidiel a nariadení.
 
Pomáhaj nám, aby sme si uvedomovali, že sme chorí a ohrození
nielen na tele, lež aj duchovne a morálne.
V srdciach mnohých vyhasla láska k tebe i k blížnemu,
stali sme sa sebeckými, bezohľadnými, dali sme sa zotročiť
mamonou a nemravnosťou.
Vlej do našich otupených a zaslepených sŕdc jas pravdy a lásky tvojho Ducha; daj nám poznať v čom sa nám treba zmeniť a posilňuj nás, aby sme sa k tomu aj úprimne a vytrvalo odhodlali.
Predkladáme ti tieto naše prosby aj na príhovor Sedembolestnej Matky tvojho Syna, ktorú si nám dal za patrónku.
S jej pomocou sa chceme stávať jedni pre druhých bratmi a sestrami a tvojimi synmi a dcérami.
Dôverujeme aj v príhovor našich vierozvestcov, svätých Cyrila a Metoda, ako aj ich pokračovateľa z nášho ľudu, svätého Gorazda.
Nech nám vyprosujú uvedomenie si veľkého daru viery a krstu a ochotu snažiť sa žiť kresťansky v našej dobe.
O to všetko ťa prosíme skrze tvojho Syna, ktorý sa za nás obetoval, vstal z mŕtvych a s tebou žije a kraľuje na veky vekov. Amen.
 
Z poverenia predsedu KBS komunikoval Generálny sekretariát KBS v Bratislave 

Filipovka

altVýchodná Cirkev pred sviatkom Narodenia Pána prežíva pôstne obdobie, ktoré je známe aj pod názvom Filipovka (Pilipyvka). Cieľom tohto štyridsaťdňového pôstneho obdobia je duchovná príprava veriacich na slávenie sviatkov Narodenia Pána a Bohozjavenie.

V byzantskej cirkvi bol tento pôst definitívne zavedený niekedy medzi 6. a 8. storočím, hoci o ňom máme zmienky už aj v 4. storočí. Názov „Filipovka" získal preto, lebo sa začína deň po sviatku sv. apoštola Filipa (14. novembra). Začína sa 15. novembra a trvá do 24. decembra, teda štyridsať dní. Je jedným zo štyroch pôstnych období v byzantskom obrade (Filipovka čiže Pôst pred Narodením Pána, Veľký pôst čiže Svätá Štyrydsiatnica, Apoštolský alebo Petro-pavlovský pôst a Pôst pred sviatkom Zosnutia presvätej Bohorodičky čiže Spasivka).

Pôstne predpisy pre Filipovku boli vždy miernejšie ako pravidlá pre Veľký štyridsaťdňový pôst pred Paschou. Gréckokatolíkov na Slovensku v súčasnosti viaže iba povinnosť zdržiavať sa mäsitých pokrmov v piatok. Na rozdiel od Veľkého, pôstu Filipovka nemá vlastné liturgické predpisy.

zdroj:https://grkatba.sk/

Dušičkové odpustky budú mať rozšírenú možnosť kvôli pandémii

Dušičkové odpustky budú mať rozšírenú možnosť kvôli pandémii

 

Toho roku, za aktuálnych okolností spôsobených pandémiou Covidu-19, bude možnosť získať úplné odpustky pre zomrelých veriacich predĺžená na celý mesiac november, a budú prispôsobené úkony a podmienky na ich získanie, aby sa zaistila bezpečnosť veriacich. Z poverenia Svätého Otca to umožnila formou dekrétu Apoštolská penitenciária, ktorá tak vyšla v ústrety žiadostiam biskupov z mnohých oblastí sveta postihnutých koronavírusom.

Vážení veriaci, prikladáme odkaz na usmernenia a rozšírené informácie k zákazu verejných bohoslužieb uverejnených na webovej stránke Gréckokatolíckeho arcibiskupstva v Prešove  http://www.grkatpo.sk/?spravy&id=3276

Posviacka Kolivy

V piatok prvého týždňa Veľkého pôstu (t.j. 28.2.2020) po liturgii VPD posvätil o. Martin kolivu. (foto v galérii).

 

Čo je KOLIVA (kollyva, kollyba, colivă)?

Je to sladkosť, ktorá ako keby predznačovala chuť večného života. Cirkev preto požehnáva kolivu na začiatku pôstu (v prvý piatok Veľkého pôstu na liturgii Vopred posvätených darov po zaambonnej modlitbe a po odspievaní tzv. Molebného kanonu sv. Teodóra), aby poukázala na cieľ a význam celopôstného odriekania (na začiatok niečo sladké, potom odriekanie a na konci nasleduje veľká odmena).

Podľa tradície na pamiatku Teodóra Tyrona, veľkomučeníka (v prvú sobotu Veľkého pôstu), cirkev požehnáva kolivu.

„Asi 50 rokov po jeho smrti sa rozhodol cisár Julián Apostata zneuctiť kresťanský pôst.

Vedel, že počas prvého týždňa Veľkého pôstu sa kresťania zvlášť postia. Preto si k sebe zavolal predstaveného Carihradu a nariadil mu, aby celý týždeň všetky potraviny na tržniciach mesta boli pokropené  krvou zvierat z pohanských obiet. Vtedy sa Teodor Tyron zjavil carihradskému patriarchovi Eudoxiovi a nariadil mu, aby zvolal všetkých kresťanov a zakázal im kupovať potraviny na tržniciach. Keď sa ho patriarcha spýtal, čo majú jesť, svätý mu odpovedal, aby jedli kolivu – varenú pšenicu s medom. Tak zachránil sv. Teodor kresťanov pred poškvrnením. Keď Julián videl, že je jeho nariadenie neúčinné, dal ho odvolať. Povolil predávať nepoškvrnené potraviny" (Mgr. A. Čížek, Synaxár – životy svätých, Spolok biskupa P. P. Gojdiča, Prešov, 1998, s. 182-183).

A tak na pamiatku sv. Teodora Tyrona vykonávame posviacku tejto sväteniny. Nech nám slúži na posilnenie počas Veľkého pôstu.