« Späť

Ježišov krst

Nech je týchto pár podnetov našou prípravou na blížiacu sa nedeľu Pánovho krstu. Krst ku ktorému vyzýval Ján Krstiteľ mal byť vyjadrením obrátenia, ktoré novým spôsobom a navždy chce určiť celý život človeka. Bolo to veľmi vážne a radikálne rozhodnutie – celkom zmeniť svoj doterajší zlý život.

K Jánovmu krstu patrila aj určitá (v našom chápaní) spoveď – vyznanie hriechov. Judaizmus ako taký už vtedy poznal viacero, väčšinou formálnych, vyznaní hriechov, ale poznal aj celkom osobné vyznanie.

 

V Jánovom krste ponorením do vody môžeme vidieť symboliku smrti a aj symboliku života. Pri ponorení pod vodu je prítomná symbolika smrti /ako pri potope sveta/. A pri vynorení je prítomná symbolika očisty a nového života – akoby pod vodou ostávajú pochované naše hriechy a my sa očistení od hriechov rodíme do toho nového života, v ktorom sa snažíme už staré hriechy naozaj zanechať a žiť lepšie.

 

Zaujímavá je otázka prečo sa dáva pokrstiť Ježiš? Veď Jánov krst bol snahou odložiť starý život a začať život nový. Ako mohol Ježiš skončiť zo starým, zlým životom a začať nový, lepší život?

V Jánovom krste bolo treba vyznať hriechy a Ježiš predsa žiadne nemal? Veď aj Ján hovorí, že by sa mal dať on pokrstiť Ježišovi a nie, že by on prosil o krst jeho.

Ježiš mu na to však odpovedá: „Len to nechaj, aby sme splnili všetko, čo je spravodlivé.“

 

Nie je ľahké rozlúštiť zmysel tejto tajomnej odpovede.

Je dôležité aký zmysel priradíme slovu „spravodlivé“? Vo svete, v ktorom žil Ježiš je spravodlivosť odpoveďou človeka na Tóru, je prijatím celej Božej vôle, Božieho zákona. Ježiš sa tu teda ukazuje ako ten, ktorý celkom plní Božiu vôľu a Boží zákon.

 

A je tu prítomná ešte táto hlboká symbolika.

 

Tí, ktorí sa dávajú pokrstiť, pri zostupovaní do vody vyznávajú svoje hriechy a túžia sa zbaviť záťaže svojej hriešnosti – akoby v rieke Jordán – nechali celú svoju hriešnosť.

Ježiš si dokonca naložil na svoje plecia  bremeno viny celého ľudstva (všetkých ľudí – aj tých, čo v Jordáne neboli a nikdy nebudú) a zniesol ich do Jordánu. Svoje účinkovanie začína tým, že vstupuje na miesto hriešnikov – medzi nich – pripočítava sa k hriešnikom a berie tie hriechy na seba. Ježišov krst je zostúpením do domu Zlého, zápasom so Silným, ktorí drží človeka vo väzení – a naozaj ako nás často držia v zajatí bezmenné sily, ktoré s nami manipulujú.

Tak je vidieť úzky súvis medzi Ježišovým krstom a smrťou na kríži. Krst je pre neho prijatím smrti za hriechy ľudstva. Lebo až na kríži bolo zaplatené za všetky tie hriechy ľudstva. Takto sa dá vysvetliť aj to – prečo je v Ježišových rečiach na viacerých miestach v evanjeliách - slovo krst – označením jeho vlastnej smrti (porov. Mk 10,38 – Lk 12, 50).

 

A ešte v evanjeliu čítame o tom, že sa otvára nebo a počuť záhadný hlas, ktorý hovorí: „Toto je Môj milovaný syn“. Boh potvrdzuje a  sám vydáva svedectvo Jánovi Krstiteľovi, ktorý počuje tento hlas (ostatní pravdepodobne nepočuli), že Ježiš je naozaj jeho Milovaný Syn. A potom je tu opis niečoho, čo sa zjavilo ako holubica -  evanjelista opisuje teda niečo, čo nevie opísať – iba sa to podobá na holubicu. Môžeme tu vidieť zjavenie tajomstva trojičného Boha. Otec, Syn, Duch Svätý.

A tak ako je tento moment začiatkom Ježišovho verejného účinkovania – tak môžeme vidieť prepojenie so slovami Zmŕtvychvstalého Krista: „Choďte teda, učte všetky národy a krstite ich v mene Otca i Syna i Ducha Svätého“, ktoré sú začiatkom verejného účinkovania jeho učeníkov. A do dnešného dňa sú poslaním aj pre nás.

Komentáre
Prihláste sa pre pridanie komentára
Bola som tam, kde Ježiš Kristus kráčal, kde vstupoval do vôd Jordána, aby sa dal pokrstiť. Ten stav mysle a srdca sa ťažko opisuje, keď som čakala na pokropenie vodou kňazom v rieke Jordán. Tá bolestivá ľútosť nad hriechmi, ktoré som tu Bohu odovzdávala, a tá neskutočná radosť z tejto Božej milosti, ma celú ovládli v závratnom vnímaní tejto chvíle. Ďakujem za tento príspevok, ktorý mi ju pripomenul.
Odoslané 9.1.2014 11:34.