Náboženský život v dejinách  Udavského

Obec Udavské sa prvý raz spomína v roku 1317.Vlastníkmi panstva boli Drughetovi, ktorí začiatkom 17.storočia konvertovali na katolícku vieru. Šírenie katolíckej viery ,týmto spôsobom  pozitívne ovplyvnili v oblasti svojho panstva. Farnosť Udavské sa prvý raz spomína v roku 1689. Tvorili ju panská obec a filiálky: Adidovce, Dedačov, Hankovce, Koškovce, Ľubiša, Maškovce, Vyšný Hrušov. Farský kostol z roku 1701 bol zasvätený Najsvätejšej Trojici na mieste predošlého dreveného kostola. V tom čase panstvo patrilo Csákyovcom, gróf František daroval kostolu v roku 1710 oltárny obraz. Farnosť bola začlenená do Košickej diecézy v roku 1804.Pozostávala z farskej obce a filiálky Veľopolie, nastalo tak po zriadení fary v Ľubiši a Vyšnom Hrušove už v 18.storočí. V roku 1828 žilo v obci 779 obyvateľov z toho katolíkov 759. V starom kostole boli maľby erbov grófskych rodín Drughetovcov, Zichyovcov, Csákyovcov. Na začiatku 20.storočia žilo v obci 799 obyvateľov , katolíkov bolo počtom 631. K významným osobnostiam histórie obce a zvlášť farnosti patrí dodnes kňaz  Dr. Štefan Hések, miestny duchovný (1918-1939) , dekan , neskôr generálny vikár.

Do Udavského prišiel v ťažkých časoch vojny  a napriek tomu uskutočnil myšlienku výstavby nového kostola. Stalo sa tak za podpory panstva, domácich občanov i žijúcich Udavčanov  v Amerike. O podpore panstva svedčí i prenesenie pozostatkov grófa Szirmayho a jeho manželky do nového kostola . Oltár dali vystaviť Ján Orendáč- Lackovský a Michal Rak v roku 1927. Dňa 28.08.1927 vykonal požehnanie kostola Jozef Čársky , košický biskup. V poslednom  sčítaní  obyvateľstva Slovenskej republiky v roku 2011  sa z počtu obyvateľov 1256 ku rímskokatolíckej viere hlásilo :1074 obyvateľov. Z toho sa dá vysvetliť, že viac ako polovica farskej obce je rimo-katolíkov. Rovnako to platí aj o filiálnej obci Veľopolie kde sa hlási 311 obyvateľov z celkového počtu 318 k rímsko-katolíckej viere v 21.storočí. Napísal BB

« Späť

Z dnešného evanjelia

Ku komu by sme išli? Ty máš slová večného života /6. 5. 2017/

Život človeka je plný paradoxov. Jeden z nich môžeme nazvať „paradox hodnoty slova“. Na jednej stane si uvedomujeme, že ľudské slovo stále viac a viac stráca na sile. Všetko potrebujeme mať potvrdené podpisom a overené notárom. Vyrieknuté slovo má skoro nulovú hodnotu. Na druhej strane však sa stávame neskutočne citliví na vyrieknuté slovo o nás, o našom živote či o udalostiach, ktoré sa nás dotýkajú. Slovo blížneho nás vie rýchlo uraziť, nahnevať či zaraziť. Skúmame: ako to myslel? čo tým chcel povedať? Aj dnešné evanjelium popisuje citlivosť učeníkov na Ježišove slová. Pridávajú sa ku Židom, ktorí šomrú na Ježiša a hádajú sa navzájom, pre jeho slová. Potom ako Kristus zjavuje otvorene svoju identitu a poslanie, aj samotní učeníci jeho slová považujú za škandál a pohoršenie: „Tvrdá je to reč! Kto to môže počúvať?!“ V čom spočíva tvrdosť? Sú to Ježišove slová alebo je to ľudské srdce, ktoré ich neprijíma? Nechápu ako môžu jesť Kristovo telo a piť Kristovu krv. Majú pred sebou múr nepochopenia a nevery. Sú zachvátení krízou, ktorá ich vzďaľuje od samotného Krista. Pričom toto je spôsob a cesta, ktoré umožnia učeníkovi prežívať lásku voči Bohu a bratom. Takto Kristové slová lásky narazia na ľudský egoizmus, ktorý človeka oslepuje tak, že dobro sa stáva zlom a zlo sa stáva dobrom. Škandál, ktorý priviedol ku kríze Ježišových učeníkov, sa v dejinách spásy neustále opakuje. Ten škandál spočíva v dvojitej skutočnosti: na jednej strane Ježiš nerealizuje ale prevracia na ruby naše mesiášske sny; na druhej strane nás volá k tomu, aby sme sa stávali jemu podobnými. Tak ako pre Židov či pre učeníkov, aj pre nás sa kríž môže stať hraničným vyjadrením nezdaru. Mesiáš, ktorý by mal mať všetko a všetkých vo svojich rukách a vo svojej moci, nie je prítomný. Naopak namiesto vládnutia sa hovorí o službe, namiesto víťazstva o smrti. Tak ako učeníci i my máme pred sebou dva odlišné koncepty: Boží a ľudský. A ani priama prítomnosť samotného Mesiáša nezaručuje ľudskú otvorenosť pre jeho prijatie. Je možné byť okúzlený a fascinovaný zázrakmi, činnosťou i slovami samotného Krista, ale to neznamená, že automaticky je prijaté aj tajomstvo jeho osoby. Ako predstavuje dnešné evanjelium, môže sa stať problémom prijatia a dôvodom odmietnutia. Možno aj pre nás je tu čas pozastaviť sa nad mojou predstavou o Kristovi. Nad mojím poňatím viery. Nad vzťahom voči Bohu. Zdroj:www.domimacak.eu

Profil na Mojej Komunite

farnosť Udavské
23 zaregistrovaných užívateľov
0 zapojených komunít
0 zapojených rodín
Miestny správca:
Mgr. Vincent Dráb
Kapláni:
Kontaktné informácie