Náboženský život v dejinách  Udavského

Obec Udavské sa prvý raz spomína v roku 1317.Vlastníkmi panstva boli Drughetovi, ktorí začiatkom 17.storočia konvertovali na katolícku vieru. Šírenie katolíckej viery ,týmto spôsobom  pozitívne ovplyvnili v oblasti svojho panstva. Farnosť Udavské sa prvý raz spomína v roku 1689. Tvorili ju panská obec a filiálky: Adidovce, Dedačov, Hankovce, Koškovce, Ľubiša, Maškovce, Vyšný Hrušov. Farský kostol z roku 1701 bol zasvätený Najsvätejšej Trojici na mieste predošlého dreveného kostola. V tom čase panstvo patrilo Csákyovcom, gróf František daroval kostolu v roku 1710 oltárny obraz. Farnosť bola začlenená do Košickej diecézy v roku 1804.Pozostávala z farskej obce a filiálky Veľopolie, nastalo tak po zriadení fary v Ľubiši a Vyšnom Hrušove už v 18.storočí. V roku 1828 žilo v obci 779 obyvateľov z toho katolíkov 759. V starom kostole boli maľby erbov grófskych rodín Drughetovcov, Zichyovcov, Csákyovcov. Na začiatku 20.storočia žilo v obci 799 obyvateľov , katolíkov bolo počtom 631. K významným osobnostiam histórie obce a zvlášť farnosti patrí dodnes kňaz  Dr. Štefan Hések, miestny duchovný (1918-1939) , dekan , neskôr generálny vikár.

Do Udavského prišiel v ťažkých časoch vojny  a napriek tomu uskutočnil myšlienku výstavby nového kostola. Stalo sa tak za podpory panstva, domácich občanov i žijúcich Udavčanov  v Amerike. O podpore panstva svedčí i prenesenie pozostatkov grófa Szirmayho a jeho manželky do nového kostola . Oltár dali vystaviť Ján Orendáč- Lackovský a Michal Rak v roku 1927. Dňa 28.08.1927 vykonal požehnanie kostola Jozef Čársky , košický biskup. V poslednom  sčítaní  obyvateľstva Slovenskej republiky v roku 2011  sa z počtu obyvateľov 1256 ku rímskokatolíckej viere hlásilo :1074 obyvateľov. Z toho sa dá vysvetliť, že viac ako polovica farskej obce je rimo-katolíkov. Rovnako to platí aj o filiálnej obci Veľopolie kde sa hlási 311 obyvateľov z celkového počtu 318 k rímsko-katolíckej viere v 21.storočí. Napísal BB

« Back

Z dnešného evanjelia

Marta ho prijala do domu. Mária si vybrala lepší podiel /10. 10. 2017/

Tento úryvok treba vnímať v kontexte celej 10-tej kapitoly Lukášovho evanjelia. Ježiš, spolu so svojimi učeníkmi, sa nachádza na ceste do Jeruzalema (ako učiteľ a prorok ide zavŕšiť svoje poslanie). Na tejto ceste, potom, ako sa obracia na učeníkov a požehnáva im; odovzdáva prikázanie lásky a podobenstvom o milosrdnom Samaritánovi predstavuje spôsob jeho realizácie (prikázania lásky), vstupuje do akejsi dedinky, kde ho prijímajú dve ženy-sestry. Nepriateľské stretnutie so znalcom Zákona, ktorý má za úlohu skúšať Ježiša a možno ho podchytiť v reči, strieda vľúdne prijatie zo strany Márie a Marty. Táto udalosť je zachytená iba v Lukášovom evanjeliu a je konkrétnou realizáciu samotného podobenstva a prikázania lásky k blížnemu. Správny postoj voči pocestnému prorokovi je prijatie. Ježiš aj na nehostinnom Samárijskom území nachádza pohostinnosť. Túto príležitosť využíva nie len k vyučovaniu o Božom kráľovstve (obraz Márie, ktorá sedí pri jeho nohách a počúva ho) ale aj o správnom chápaní realizácie lásky a pohostinnosti. Tak ako v podobenstve o Samaritánovi aj tu sa nachádza kontrast medzi jednou osobou a druhou. Samaritán je v protiklade voči kňazovi a tu je postavená Marta voči Márie. Alebo skôr ich reakcie či konanie je postavené do protikladu: “počúvať, byť citlivý” (Mária v pozícii počúvajúceho proroka; Samaritán v pozícii citlivého voči potrebám druhého) alebo “byť zaneprázdnený, ustarostený” (Marta starostlivosťou a obsluhovaným, koná ako správna pani domu - veď aj samotné meno Marta znamená “pani”; levita a kňaz o svoj život či rituálnu čistotu). Na prvý pohľad sa zdá, že sa Ježišovi dostalo harmonického prijatia: Marta sa stará o hmotné zabezpečenie, Maria o to duchovné. Predsa je tu jedna chybička: Marta nežije “to podstatné”, prítomný okamih, stretnutie s Kristom, ktorý prišiel do jej domu. Unavená a osamelá vyčíta Kristovi (Pane, nedbáš!), niečo, čo spôsobila ona sama; to, začo môže ona a nie Kristus ani Mária. Služba sa tak stáva nálepkou k tomu, aby človek konal “na vlastnú päsť”. Službu máme prijať od Krista, aby sme ju mohli potom preukázať. Najprv je potrebné sa stať Máriou, aby sme potom mohli stať Martou. Ježišove “potrebné je len jedno” nie je zamerané na jedlo ale na Slovo. Načúvanie slovu je jedinou nutnosťou (podobenstvo o rozsievačovi a žiadosťou od Ježišovej matky a príbuzných stretnúť sa s ním). Marta si chcela uctiť Ježiša jedlom, ale najväčšou poctou by bolo venovať sa jemu samotnému a jeho slovám. Služba, ktorá sa vyhýba načúvaniu slovu, nemá trvanie!!! Ježiš tak vedie učeníka od obyčajného poskytovania služby k prijatiu daru: ten, kto k nám prichádza je poslom milosti. Zdroj:www.domimacak.eu

Profil na Mojej Komunite

farnosť Udavské
x-registered-members
x-involved-communities
x-involved-families
Miestny správca:
Mgr. Vincent Dráb
Kapláni:
contact-informations